• Anonym

Är du drabbad av socialen?

Nu är vi alltför många som är drabbade! För att försöka få en översikt så har jag skapat en mailadress dit man kan skicka ett mail om man är/har varit drabbad och man får gärna berätta kort eller långt om sin erfarenhet. Det kan dels vara skönt att prata med andra som har liknande erfarenheter och det kan vara bra att veta hur många vi faktiskt är! Så skicka gärna ett mail till drabbadavsoc@hotmail.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-25 20:26
    Med drabbad menar jag de som har problem med att deras soc gör precis tvärt emot vad som står i lagen. Där man inte blir lyssnad på av vare sig socialen eller socialstyrelsen. Där man stångar sig blodig för att få till ett samarbete men soc gör precis tvärt om. För dem som innan trodde på ett rättssäkert Sverige men som nu bittert har fått erfara hur det funkar på många ställen i Sverige. Det kan handla om vad som helst egentligen, själv är jag drabbad av ett felaktigt LVU. Och jo, jag har självinsikt!

• Svar på tråden Är du drabbad av socialen?
  • Anonym (Drabbad?)

Förresten kom jag på lite när det gäller den här översikten- Hur ska du få veta att de siffror du får in stämmer? Hur kontrollerar du alla uppgifter som kommer in? Tänk alla drabbade som INTE ser din uppmaning- hur räknar du ut mörkertalet i detta?Tänk om nån inte är ärlig- och tänk om någon "drabbad" känner sig orättvist behandlad men i själva verket inte är det. Hur kan du kontrollera det?

det blir ju ingen direkt vetenskaplig översikt du kommer fram till.....

• Slagathor
    Frontline skrev 2012-11-25 13:58:10 följande:
    Har du fått för lite pengar eller vad handlar det om?
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • MHBW81

Jag har blivit felbehandlad och hotad av soc utan anledning. Råkade ut för ett riktigt psykfall till Socionom när min son föddes. Vi lämnade då in rejäla anmälningar angående henne då hon lekte "gud" och sa att ingen står över soc och bla bla bla. När utredningen av henne var klar var hon spårlöst borta. Fick gå på dagen. Det är att bli drabbad. Tur att inte alla är som henne.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Anonym (Drabbad?)
    MHBW81 skrev 2012-11-25 19:23:45 följande:
    Jag har blivit felbehandlad och hotad av soc utan anledning. Råkade ut för ett riktigt psykfall till Socionom när min son föddes. Vi lämnade då in rejäla anmälningar angående henne då hon lekte "gud" och sa att ingen står över soc och bla bla bla. När utredningen av henne var klar var hon spårlöst borta. Fick gå på dagen. Det är att bli drabbad. Tur att inte alla är som henne.

Men usch... vaddå ingen står över soc... de stora besluten tas ju av nämnd och senare förvaltningsrätt...de står verkligen över soc. Ja, det var ett bra exempel på att bli drabbad. Fick då någonsin någon upprättelse?
  • Anonym (Drabbad?)
    Anonym (Drabbad?) skrev 2012-11-25 19:27:53 följande:

Men usch... vaddå ingen står över soc... de stora besluten tas ju av nämnd och senare förvaltningsrätt...de står verkligen över soc. Ja, det var ett bra exempel på att bli drabbad. Fick då någonsin någon upprättelse?

fick DU någonsin någon upprättelse ska det stå...
  • MHBW81

Precis. Men hon var som sagt var ett riktigt psykfall. Hotade både mig och min dåvarande man. Sen omhändertog hon vår son från förskolan utan att ha snackat med vare sig BVC, förskolan, min mamma som är min avlastning än idag helt utan någon vettig anledning. Cheferna som senare läste detta skämt till rapport satt som frågetecken och undrade hur hon tänkte. det var efter detta som hon fick kicken.

Fick en kontaktperson som hjälpte mig  jättemycket. Tidigare fick jag höra att de inte hade de resurserna.  

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Anonym (Drabbad?)
    MHBW81 skrev 2012-11-25 19:39:23 följande:

Precis. Men hon var som sagt var ett riktigt psykfall. Hotade både mig och min dåvarande man. Sen omhändertog hon vår son från förskolan utan att ha snackat med vare sig BVC, förskolan, min mamma som är min avlastning än idag helt utan någon vettig anledning. Cheferna som senare läste detta skämt till rapport satt som frågetecken och undrade hur hon tänkte. det var efter detta som hon fick kicken.

Fick en kontaktperson som hjälpte mig  jättemycket. Tidigare fick jag höra att de inte hade de resurserna.  

Men hjälp! Undra vad hon gör idag....

Hon måste ju haft ett ordförandebeslut på omhändertagandet... och ingen enskild handläggare kan bara ta ett omedelbart sådär. Min erfarenhet är att det är verkligen i sista stund man väljer att ta ett sådant beslut för det är så drastiskt för de inblandade- då ska man verkligen vara riktigt orolig för barnet- att de ska fara riktigt illa på studs liksom.

Fast..hade hon skrivit någon form av underlag kan de ju ha tyckt att det var rimligt. Därför är det så viktigt att vara två- dels för att inte vara ensam i svåra ärenden men också för att motverka godtycklighet.

Vad bra att du fick hjälp.  
  • Anonym (Drabbad?)

Hoppsan, nu såg jag att trådstarten ligger i familjerätt... handlar den här översikten om drabbandet om familjerättsliga frågor? Då har jag missupfattat hela grejen- Ajm sorry!

• Anonym

Med drabbad menar jag de som har problem med att deras soc gör precis tvärt emot vad som står i lagen. Där man inte blir lyssnad på av vare sig socialen eller socialstyrelsen. Där man stångar sig blodig för att få till ett samarbete men soc gör precis tvärt om. För dem som innan trodde på ett rättssäkert Sverige men som nu bittert har fått erfara hur det funkar på många ställen i Sverige. Det kan handla om vad som helst egentligen, själv är jag drabbad av ett felaktigt LVU. Och jo, jag har självinsikt!

• DesJoh
    Anonym skrev 2012-11-25 20:27:19 följande:

Lite nyfiken.........men på viket sätt var LVU felaktigt?
Svar på tråden Är du drabbad av socialen?