• Anonym

Är du drabbad av socialen?

Nu är vi alltför många som är drabbade! För att försöka få en översikt så har jag skapat en mailadress dit man kan skicka ett mail om man är/har varit drabbad och man får gärna berätta kort eller långt om sin erfarenhet. Det kan dels vara skönt att prata med andra som har liknande erfarenheter och det kan vara bra att veta hur många vi faktiskt är! Så skicka gärna ett mail till drabbadavsoc@hotmail.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-25 20:26
    Med drabbad menar jag de som har problem med att deras soc gör precis tvärt emot vad som står i lagen. Där man inte blir lyssnad på av vare sig socialen eller socialstyrelsen. Där man stångar sig blodig för att få till ett samarbete men soc gör precis tvärt om. För dem som innan trodde på ett rättssäkert Sverige men som nu bittert har fått erfara hur det funkar på många ställen i Sverige. Det kan handla om vad som helst egentligen, själv är jag drabbad av ett felaktigt LVU. Och jo, jag har självinsikt!

• Svar på tråden Är du drabbad av socialen?
  • Fridiz86

jag va förr drabbad av soc. men socialstyrelsen är en helt annan myndighet.

• Anonym
    DesJoh skrev 2012-11-25 20:36:03 följande:

Lite nyfiken.........men på viket sätt var LVU felaktigt?
    oj, det kan jag skriva flera sidor om :) 
    Men LVU får tex inte sättas om vårdnadshavarna inte motsätter sig vård, vilket vi inte gjort.
    LVU får inte användas för säkerhets skull, vilket det gör.
    Socialen skall arbeta för att barnet skall hem i största möjliga mån, vilket de inte gör.
    Socialen bestämmer sig för vad som hänt, utan att lyssna till eller läsa fakta.
    Socialens utredningar är det största skämtet jag någonsin sett, och som förälder kan man inte motsätta sig vad som står för det har de garderat sig för med att föräldrarna inte har någon självinsikt alt. är psykiskt instabila osv.
    Sedan de fick en smäll på fingrarna i senaste domen i just vårt fall, så svarar de inte i telefonen. 
  • Anonym
    Fridiz86 skrev 2012-11-25 20:38:11 följande:
    jag va förr drabbad av soc. men socialstyrelsen är en helt annan myndighet.
    Ja, men tyvärr så är de inte riktigt opartiska.
  • DesJoh
    Anonym skrev 2012-11-25 20:44:07 följande:
    oj, det kan jag skriva flera sidor om :) 
    Men LVU får tex inte sättas om vårdnadshavarna inte motsätter sig vård, vilket vi inte gjort.
    LVU får inte användas för säkerhets skull, vilket det gör.
    Socialen skall arbeta för att barnet skall hem i största möjliga mån, vilket de inte gör.
    Socialen bestämmer sig för vad som hänt, utan att lyssna till eller läsa fakta.
    Socialens utredningar är det största skämtet jag någonsin sett, och som förälder kan man inte motsätta sig vad som står för det har de garderat sig för med att föräldrarna inte har någon självinsikt alt. är psykiskt instabila osv.
    Sedan de fick en smäll på fingrarna i senaste domen i just vårt fall, så svarar de inte i telefonen. 

Oki......
  • Fridiz86
    Anonym skrev 2012-11-25 20:44:44 följande:
    Ja, men tyvärr så är de inte riktigt opartiska.
    ok, har aldrig varit med om att socialstyrelsen skulle vara partiska med soc då de arbetar just med att soc ska bli bättre
  • Anonym (Drabbad?)
    Fridiz86 skrev 2012-11-25 20:52:20 följande:
    ok, har aldrig varit med om att socialstyrelsen skulle vara partiska med soc då de arbetar just med att soc ska bli bättre

Inte jag heller- i själva verket är de väldigt petiga i sina granskningar.
  • Fridiz86
    Anonym (Drabbad?) skrev 2012-11-25 21:13:54 följande:

precis, socialstyrelsen är perfekta att prata med om man har problem med soc
  • Anonym

Då antar jag att ni granskat många fler fall än era egna då?

• Anonym (Drabbad?)
    Anonym (Drabbad?) skrev 2012-11-25 21:13:54 följande:

Vilket såklart är bra.

Det finns absolut sådant som inte fungerar rättssäkert- särskilt när det kommer till tid och resurser. Otaliga öppna brev från socialsekreterare runt om i landet vittnar om frustrationen i att inte kunna göra ett tillräckligt bra arbete och det drabbar de enskilda hårdast.

Men det där med hemliga pengar och strunt- nej det köper jag inte. Det är orimligheter som också gör att resten av storyn känns mindre trovärdig, tyvärr. Men istället för att vara bitter här- anmäl detta vidare så att eventuella handläggare som agerat felaktigt inte kan fortsätta!!    
  • Tjenixen
    Anonym skrev 2012-11-25 21:15:47 följande:
    Då antar jag att ni granskat många fler fall än era egna då?

Man ska inte alltid tro på vad folk säger om soc... Får man inte rätt beslut och anser det blir fel så får man helt enkelt överklaga och motbevisa dom.  då är det inte soc som beslutar utan länsstyrelsen gör ett beslut då.
    sedan kontaktar man socialstyrelsen..

Visst gör soc fel ibland det är jag säker på men många av dom som klagar på soc tror jag inte ett dugg på.    
Svar på tråden Är du drabbad av socialen?