• Anonym (A)

Funderar på att polisanmäla

Meddela honom skriftligen att han har två veckor på sig att hämta sina saker och att ni skall göra upp om en tid när han kan hämta dem. Sedan när den tiden kommer ställer du allt i farstun och ber honom skriva på att det är allt. Sedan ber du honom lämna dig i fred. På detta sätt undviker du att fällas för egenmäktigt förfarande om han inte hämtar sakerna och du kastar dem.

Eftersom ni inte är tillsammans så bestämmer du själv om ni ska ha gemensam vårdnad eller ej. Om han sedan vill stämma dig på vårdnaden så kommer det nog ta ett tag innan han får igenom det, speciellt om han betett sig på detta sätt. Hoppas han lugnar sig.

• Anonym (A)
    Anonym (orkar inte mer) skrev 2012-11-25 21:47:31 följande:
    Varmt tack för ditt svar.. Jag ska skicka ett meddelande till honom om det imorgon.. Jag måste vara hård mot mig själv.. Har varit för snäll...
    Trodde i min enfald att man alltid får gemensam vårdnad (men det är kanske bara när man är gift då..)
    Hur menar du?! Vi har ju inte skrivit på något papper eller så, men han har varit med på diverse kontroller och ul...

Nej, det får man inte. Inte ens som sambos får man gemensam vårdnad automatiskt så om inte du frivilligt skriver på om det så måste han stämma dig för att få gemensam vårdnad. Dock råder jag dig att samarbeta och uppge hans namn för faderskapet. Både för barnets skull, men även eftersom du annars i värsta fall kan riskera att inte få underhållsbidrag ifall han inte betalar underhåll.

Nej, du har inget för att vara för snäll mot någon som behandlar dig som skit. Just nu är du dessutom extra känslig för stress så sätt ner foten. Han utnyttjar dig när han har sina saker där samtidigt som han beter sig så illa, det är bara att kasta ut skiten, men ge honom två veckor, det är ett minimum i den här typen av ärenden.

När du skall skriva på om faderskapet så förklara för socialsekreteraren om hur ni haft det, erbjud att visa sms och epostmeddelanden och förklara att det inte går att samarbeta med honom och att det är därför du inte skriver på om gemensam vårdnad.
  • Anonym (A)
    lindalinaa skrev 2012-11-26 04:46:51 följande:
    Sen att hon inte skulle få underhåll för att hon skriver fader okänd var de dummaste jag hört, har man ingen pappa till barnet betalar fk 1273 :- i mån punkt!
    I broschyren jag fick från vår stadsdelsförvaltning (visserligen fem år gammal nu) så står det att om man motverkar faderskapsutredningen, exempelvis genom att inte uppge vem pappan är så kan man riskera att förlora underhållsbidraget. Det kanske har ändrats sedan dess, men det var den information vi fick från kommunen.
Svar på tråden Funderar på att polisanmäla