• Anonym (orolig vän)

Framkalla missfall??

Har en vän som nyligen fått reda på att hon är gravid trots p-piller. Hon vill absolut inte ha barnet och vill inte göra abort. Hon säger till mig att hon ska framkalla ett missfall.... nu undrar jag om man kan framkalla ett missfall? och isåfall hur? har ingen erfarenhet alls av graviditet, missfall eller abort.
    Tacksam om någon kunde förklara för mig hur det ligger till.

• Svar på tråden Framkalla missfall??
  • Anonym
    Anonym (orolig vän) skrev 2012-11-26 14:29:29 följande:
    Konstigt att man inte får ställa frågor på den här sidan utan att alla ska tro att det är jag.. jag vill hjälpa min vän och har försökt övertyga henne att gå till en psykolog, då svarar hon att hon inte är dum i huvudet och behöver inte träffa någon psykolog. Och fråga inte mig varför hon inte vill göra abort för det vet jag inte... undrade bara om det ens var möjligt att framkalla missfall. 
    Ja, det är möjligt att framkalla missfall. 
  • Anonym (orolig vän)

Jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa henne. ska jag be dom komma och hämta henne till psyk med tvång? jag har pratat och pratat men inget går in. hon har bett mig ge fan i hennes beslut och hon vill inte ha med mig att göra eftersom hon tycker jag kallar henne dum eftersom jag vill att hon ska gå till psykolog/kurator...

• Anonym
    Anonym (orolig vän) skrev 2012-11-26 14:34:01 följande:
    Jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa henne. ska jag be dom komma och hämta henne till psyk med tvång? jag har pratat och pratat men inget går in. hon har bett mig ge fan i hennes beslut och hon vill inte ha med mig att göra eftersom hon tycker jag kallar henne dum eftersom jag vill att hon ska gå till psykolog/kurator...
    Är hon ihop med pappan? Litar hon på sin syster eller sin mamma? Hon kanske lyssnar på nån av dem?

Annars ring psykakuten, försöker hon framkalla missfall så är det fara för hennes liv... 
  • hojnas
    Anonym (orolig vän) skrev 2012-11-26 14:29:29 följande:
    Konstigt att man inte får ställa frågor på den här sidan utan att alla ska tro att det är jag.. jag vill hjälpa min vän och har försökt övertyga henne att gå till en psykolog, då svarar hon att hon inte är dum i huvudet och behöver inte träffa någon psykolog. Och fråga inte mig varför hon inte vill göra abort för det vet jag inte... undrade bara om det ens var möjligt att framkalla missfall. 
    Har du frågat henne varför hon inte vill göra en abort?

Hon kan inte må särskilt bra om hon på allvar tror att det är bättre att försöka orsaka ett missfall än att göra en abort.
  • Anonym (orolig vän)

Hon vill inte berätta för familjen att hon är gravid.. hon tror dom skulle försöka övertyga henne om att behålla barnet. Pappan finns inte med i bilden för det var någon som hon tog med sig hem från krogen och bara hade sex med över en helg. Hon äter p-piller och trodde inte hon skulle bli gravid. Hon festar varje helg, storröker och börjat träna som en tok för att barnet ska "försvinna" . jag har erbjudit henne att följa med till abortmottagningen, men i hennes tycke är det mord att göra abort och att missfall är naturligt. Jag har sagt till henne att hennes försök till missfall också är mord isåfall. Missfall får man oftast om det är fel på fostret om jag fattat det rätt.

• Anonym (What)

Är det skillnad på en abort och att ha framkallat ett missfall?
    Båda sker ju medvetet..

• Jul
    Anonym (What) skrev 2012-11-26 15:56:17 följande:
    Båda sker ju medvetet..
    Givetvis. Det ena sker på ett kontrollerat sätt med hjälp av utbildad personal och det andra sker med diverse skumma metoder som är mer eller mindre livsfarliga.
    ~*rabiat*~
  • Jul
    Båda sker ju medvetet..
    Det är inte nödvändigtvis det moraliska i att genomföra en abort som skrämmer ts vän. Det kan t.ex. vara social fobi, risken att stöta på vänner eller bekanta.
    ~*rabiat*~
  • Jul
    Båda sker ju medvetet..
    Sorry, missade att läsa inlägg #15. Just ignore me.
    ~*rabiat*~
  • ummabdilleh

har en kvinna i min slakt som flera ggr framkallat missfall , hon bor i ett land dar abbort ar olagligt..hon framkallade dessa genom att hoppa fran en stol , tills hon borjade bloda...idiotisk kvinna, men det funkade varje gang

• Anonym (Vafan)

En medicinsk abort är ju att framkalla ett missfall! Ett par piller att svälja hemma och igen behöver veta! Hur dum får man bli!?

• nozpa
    ummabdilleh skrev 2012-11-26 18:41:02 följande:
    har en kvinna i min slakt som flera ggr framkallat missfall , hon bor i ett land dar abbort ar olagligt..hon framkallade dessa genom att hoppa fran en stol , tills hon borjade bloda...idiotisk kvinna, men det funkade varje gang

Usch. ;(
  • torka

Desperata kvinnor har under hela mänsklighetens historia försökt framkalla missfall. Fysisk ansträngning, hårda slag, förgiftning, föremål i underlivet... alla metoder som riskerar att skada kvinnan allvarligt och även riskerar att förorsaka dödsfall, direkt eller indirekt. Det är en av anledningarna till att vi har fri abort, så att det kan ske under kontrollerade former med medicinsk övervakning.

Du kan inte göra så himla mycket mer än att försöka prata med henne och få henne att sluta förtränga situationen.

• ummabdilleh
    nozpa skrev 2012-11-26 19:00:07 följande:

Usch. ;(
    ja jattehemskt..
  • Modgun

Jag skulle antagligen ringa psyk om jag vore du. För det tankesättet hon har är inte friskt.

Svar på tråden Framkalla missfall??