• Tangent

Badkalas för 9-åringar

Min pojke har fyllt 9 år och vi ska ha kalas för honom. Han vill ha kalas på badhuset. Vi kommer att vara två vuxna. Sonen vill bjuda hela klassen (24 st).
    Kan man förutsätta att alla barn (yngsta 8,5 år) kan simma ordentligt?

• Svar på tråden Badkalas för 9-åringar
  • Dr Mupp

Här ingår det att en förälder får följa med ett barn vid badkalas. Så vi var 8 vuxna på 8 barn

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • DexX

man kan inte anpassa ett kalas för en hel klass, och alla barn kan bada, alla kanske inte kan simma. so what? men de är väl bara att fråga om någon mer förälder till något av barnen vill stanna och hjälpa till att ha koll.

• hymafr

Nej, alla kommer inte att kunna simma.
    Dessutom finns det risk för att det går lite vilt till.
    Min dotter var på badkalas i den åldern där en kille (som är snäll men busig) tryckte ner två tjejer under vattnet. HAN tyckte det var kul, det tyckte inte de...Ingen vuxen hade sett vad som skedde trots att vi var säkert minst 6-7 stycken där (och 35 barn). Dessutom var vi bara i en liten bassäng (8x12 meter).

Två vuxna är alldeles för litet, men det finns säkert föräldrar som kan tänka sig att vara med.
    Tala om för dessa föräldrar att de måste vara aktiva i sin övervakning, annars finns det risk att de bara sitter på en bänk och snackar.  Ge dem varsin del av bassängen att övervaka.
    För de barn som inte kan simma brukar det lösa sig med armpuffar eller att de bara är i den grunda delen. Sen är det ju en klar fördel om just deras föräldrar är med också.

• pluvdo

Får man ens vara bara två vuxna på så många barn? Jag tycker det låter lite... ja, idiotiskt. Vare sig barnen kan simma eller ej.

Huruvida ett barn som inte kan simma känner sig utanför eller ej hänger väl lite på de andra barnen. Om de är på det djupa hela tiden så är det förstås inte roligt för någon som inte kan simma. Så jag hade nog hållit koll så alla inkluderades i så fall. Kanske arrangera lite roliga lekar som funkar på det grunda.

• cosinus

För mig skulle det hänga mycket på hur badhuset såg ut om jag skulle våga ha kalas där.

Ett badhus med mycket rutschbanor, dolda utrymmen typ grottor och liknande hade jag inte vågat ha kalas på. Det skulle kännas helt omöjigt att hålla koll på barnen.

Däremot om det ser ut som min närmsta simhall med en liten vattenrutschbana (typ 20 m kanske), en stor bassäng och en liten bassäng hade jag kunnat tänka mig att ha badkalas på om man väljer en tid då det kanske inte är överfullt på badhuset från början.

Då hade jag nog velat ha 3 vuxna på stora bassängen, 1 på lilla och en som hjälpte och kunde gå ifrån om något av barnen behövde hjälp med något.

Om alla kan eller vill simma hade jag däremot inte brytt mig så mycket i.

• Mli 014
    pluvdo skrev 2012-11-28 10:01:08 följande:
    Får man ens vara bara två vuxna på så många barn? Jag tycker det låter lite... ja, idiotiskt. Vare sig barnen kan simma eller inte...//...

Men i skolan när vi hade idrott och simning så var vi 22 barn på en lärare. Och jag kunde inte simma förrän i tredje klass.
  • pluvdo
    Mli 014 skrev 2012-11-28 10:18:28 följande:
    Men i skolan när vi hade idrott och simning så var vi 22 barn på en lärare. Och jag kunde inte simma förrän i tredje klass.

Men var inte simhallen tom i övrigt då då? Det var den när vi hade simträning med skolan i alla fall. Plus att simhallspersonal förmodligen har bättre koll på barnen om de vet att en skolklass är och simmar. Det är nog dessutom större risk för att någonting händer på ett badkalas då barnen sprider ut sig och leker än på ett idrottspass där barnen håller sig på samma ställe och simtränar

Så tycker jag inte nödvändigtvis att det är en bra idé av en skola att skicka iväg en hel klass med bara en vuxen heller.
  • Mli 014
    pluvdo skrev 2012-11-28 12:23:40 följande:
    Men var inte simhallen tom i övrigt då då? Det var den när vi hade simträning med skolan i alla fall. Plus att simhallspersonal förmodligen har bättre koll på barnen om de vet att en skolklass är och simmar. Det är nog dessutom större risk för att någonting händer på ett badkalas då barnen sprider ut sig och leker än på ett idrottspass där barnen håller sig på samma ställe och simtränar

Så tycker jag inte nödvändigtvis att det är en bra idé av en skola att skicka iväg en hel klass med bara en vuxen heller.

Det kommer jag faktiskt inte ihåg, var några år sen nu. Alltså jag skulle som förälder inte känna mig trygg i att ta hand om så många barn utan assistans.

Och jag skulle nog uppmuntra föräldrarna att vara delaktiga, eller bjuda in färre barn. Det jag reagerade på var om man "får" vara så få vuxna.

Får får man väl, men om det är smart eller försvarligt är ju en annan fråga.
  • Tant Prysselius

Se dels till att få dit fler vuxna och skriv dels i inbjudan att om barnet inte kan simma ska en förälder stanna kvar (och att de även annars gärna får vara kvar också).

• Tuffen

Ligger ansvaret hos den som bjuder? Jag tycker att ansvaret är förälderns. Jag menar, om mitt barn inte kan simma ordentligt så följer jag väl med mitt barn. Om jag inte vill följa med så tackar jag väl nej. Jag skulle aldrig lägga det ansvaret på någon annan förälder. 

• Norrskenet
    Tuffen skrev 2012-12-02 20:04:33 följande:
    Ligger ansvaret hos den som bjuder? Jag tycker att ansvaret är förälderns. Jag menar, om mitt barn inte kan simma ordentligt så följer jag väl med mitt barn. Om jag inte vill följa med så tackar jag väl nej. Jag skulle aldrig lägga det ansvaret på någon annan förälder. 
    Håller helt med dig!

Vi hade badhuskalas förra året för vår dotter, tillsammans med en kompis till henne som också fyller år samma dag o det var ju på deras 9-årsdag. Ett krav från badhuset var att det fanns en utbildad badvakt som var med. Så det hade vi + massor av föräldrar. Det var inte många som inte hade en förälder med sig! Att ha kalas för så många som ni ska ha med endast 2 vuxna, skulle jag aldrig gå med på!

Och nej, man ska inte förutsätta att alla barn i den åldern kan simma... 
  • Indianica

Nej, det kan man inte förutsätta, det finns tioåringar som drunknat i badhus.

Om ni bara är två personer och inte har någon kompis som kan badvakta eller om ni inte kan få en förälder att stanna och badvakta skulle jag råda er att bjuda färre barn. Frågan är också hur badhuset ser ut, hur många bassänger det är och hur bra koll ni kan ha över hela området. Tänk också på att ni kanske ska fixa fika och då blir badvaktandet lidande.

På vårt badhus fanns möjlighet att akutringa badhuspersonalen efter badvakt om olyckan var framme, men det behövdes som tur var inte

Ett alternativ är att du skriver på inbjudan klart och tydligt att om barnet inte kan simma låt säga 50 meter, så ska en förälder följa med.

Svar på tråden Badkalas för 9-åringar