• schangol

Brevidgång och lön?

Min ev framtida arbetsgivare vill se mi på brevidgång under två tillfällen. Jag kommer ju inte stå och bara glo utan utgöra sysslorna som min handledare gör . Jag ska väl ha lön under se två arbetspassen? Hur ska jag ta upp det om inte srbetsgivaren gör det?

• Svar på tråden Brevidgång och lön?
  • Åsa

Facket rekommenderar alltid att man får lön för ev provarbete och seriösa arbetsgivare betalar det, men det finns oseriösa som utnyttjar arbetskraft på det sättet (även sådana sätter i system att upprepat låta folk "provjobba" utan att senare erbjuda anställning).  Det bör om inte annat finnas någon minimilön under avtalsområdet som kan tillämpas för provjobb ("bredvidgång"). Enklast är nog att bolla frågan med ditt fack.

• alynda

Ja, du ska ha lön. Det ingår när man är ny att det tar viss tid att läras upp, men så länge arbetsgivaren tar din tid i anspråk ska du ha betalt. Hur man tar upp det dock... det kan vara ett dilemma om arbetsgivaren satt i system att ha obetald upplärning (otillåtet), för man vill ju inte stöta sig med arbetsgivaren som ny. Vilken typ av verkamhet gäller det?

• schangol
    alynda skrev 2012-11-26 15:41:46 följande:
    Ja, du ska ha lön. Det ingår när man är ny att det tar viss tid att läras upp, men så länge arbetsgivaren tar din tid i anspråk ska du ha betalt. Hur man tar upp det dock... det kan vara ett dilemma om arbetsgivaren satt i system att ha obetald upplärning (otillåtet), för man vill ju inte stöta sig med arbetsgivaren som ny. Vilken typ av verkamhet gäller det?

Fast avtalet skrivs inte förena efter om jag förstått arbetsgivaren.kom på attt fråga först efter.
Svar på tråden Brevidgång och lön?