• Esska

Kan jag kräva att min 4,5åring får gå på förskolan med gipsat ben?

Hej!
    Min 4,5-åring har fått en spricka i ett utav fotbenet o har nu gips i 3 veckor. Gipset får inte bli blött vilket innebär att hon inte ens kan ha det plastat för då skapas fukt i gipset (undantaget kortare stunder för t.ex. tvätt). Hon kan alltså inte vara ute så här års.

Kan jag kräva att hon ska vara på förskolan vilket skulle innebära att hon behöver en dedikerad resurs när de andra barnen är ute? Hon är pigg och klarar sig bra med att hasa sig framåt på rumpan eller genom att krypa och klättrar bra uppför stolar och soffor t.ex.

• Svar på tråden Kan jag kräva att min 4,5åring får gå på förskolan med gipsat ben?
  • Duckan

Ingen aning. Om jag tänker på hur det skulle mottas på fsk dottern går på skulle det nog bli ett nej på den frågan.

• BusJohanna

Prata med förskolan och var berädd att hjälpa dem att prata med kommunen. Det kan vara svårt att få till resurspengar men när föräldrar och förskola tar gemensamma tag brukar det gå bra. Dessutom är det ju bara en viss tid. Borde gå att lösa.
    Skönt att du förstår att det behövs resurs för detta. Får man bara till pengarna så ska fsk kunna lösa det!

Lycka till!!

• BusJohanna

I värsta fall tycker kommunen att du ska vara sjukskriven lr vad det nu heter och vara hemma med barnet.

Hoppas att det löser sig!

Kram

• Anne69

På vår förskola hade de nog löst det. Troligtvis hade det inneburit att barnet fått vara inne med den personal som finns inne, och då också på andra avdelningar. Men självklart är detta enklare för en stor förskola att fixa än för en liten. Men prata med dem!

• Busbellan

Du kan be dem men inte kräva skulle jag tro, resurs är inte helt lätt att få tyvärr.
    Till förskolan kan man väl egentligen bara gå om man kan vara med i den vanliga verksamheten och där ingår ju oftast att vistas ute. Kan vara svårt att en personal alltid måste stanna inne då de som är över inte räcker till för övriga barn.
    Kan tänka mig att det är lättare på fm då alla personal oftast är närvarande men på em är det ju ganska ofta bara 2 personal på en avdelning och då fungerar det inte om en måste stanna inne med ett barn  

Mamma till Nora, August och Ella
  • lnflrmn

Ja hon bör kunna vara inne på en annan avdelning, de kan ju planera så att inte alla är ute på samma gång.

• Vinterankan

Min dotter hade gips i 3 veckor varav 2 veckor spenderades på dagis (då hon inte längre hade ont och inte behövde äta smärtstillande längre). Då frågade jag förskolan om det gick bra att vi lämnade lagom tills de kom in efter förmiddagsleken ute strax innan lunch och hämtade efter mellanmålet då det var dags att gå ut igen. Då sa de att vi kunde lämna henne som vanligt så fick hon sitta med i en vagn när de var ute. Kompisarna tyckte det var lite spännande och stod flockade runt henne när man hämtade så hon var inte alls ensam. Och på utflykterna tog de vagnvänliga vägval och hon var så glad över att slippa gå då hon är sjukt lat vad gäller det. 

Personalen var verkligen jättegullig och gjorde betydligt mer än vad vi hade förväntat oss, första veckan fick hon inte ens stödja på foten och då bar de henne när hon skulle iväg på toaletten, till samling och aktiviteter.  

• Dagmamman

De måste ta emot ditt barn! En förskola i Stenungsund försökte slippa ta emot ett barn med just ett gipsat ben, och de fick SÅ mycket kritik från Skolverket. De är skyldiga att ta emot ditt barn på dess normala tider, och de får helt enkelt fixa så att det blir bra för ditt barn. Sedan finns det bättre gips som tål lite vatten, man brukar ge det till barn sommartid. Det är ju lite dyrare, så de kan vara lite ekonomiskt tänkande inom sjukvården...

Det går att ordna, absolut. Själv har jag haft dagbarn både med gipsat ben och arm, diabetes och astma, och barn som inte kan äta utan skall sondmatas. Allt går att lösa, bara man får den information och utbildning man behöver.
    Ett barn med gipsat ben på förskola? Inget problem alls! Lycka till! 

• Fins Mamma

jag hade min dotter på förskola med gipsat ben. hon satt i vagn eller pulka ute och gipset blev aldrig blött. vi köpte en större sko billigt på ÖoB att sätta på den foten där gipset satt...

• vampyria2

Jag jobbade som resurs i två månader åt en kille som hade brutit benet, var för ca två år sedan så man kan ju inte tycka att det ska ha förändrats så mycket så att det inte är en möjlighet

• frullan

Min dotter är gipsad på bägge benen just nu (har varit det i fyra veckor) och hon har varit som vanligt på förskolan (för att komma till hennes avdelning måste hon dessutom gå i en trappa som är utomhus).  Än så länge har vi haft tur med vädret men nu har det börjat snöa lite här nere i skåne så vi håller tummarna på att det inte blir mer för hon ska ev ha gips i två veckor till...

Hon har varit ute som vanligt, men hon är medveten om att hon inte får vara i vattenpölar.  

Personalen ska ta emot barnet för förskolan!! 

• cosinus

Kan hon inte vara ute korta stunder i vagn?

Men jo, hon ska få gå på förskolan normala tider, vet en familj vars son bröt benet och fsk fick inte neka. Fast de var inte glada över att ha honom men när sonen själv ville dit så fick han gå ändå.

• mamsi

Jag undrar om någon har bra tips på hur man får sitt livrädda barn att börja stödja på benet efter att han haft gips i en och en halv månad? Vill absolut inte...

• Ragnar
    mamsi skrev 2013-04-24 12:32:53 följande:
    Jag undrar om någon har bra tips på hur man får sitt livrädda barn att börja stödja på benet efter att han haft gips i en och en halv månad? Vill absolut inte...
    Hade samma problem när min son bröt lårbenet. Han låg med benet i sträck i 3 veckor och höftgips i 4 veckor. Det tog honom två dagar att bara våga röra på benet efter att han blev av med gipset. Vi gjorde inte så mycket utan lät honom sitta på golvet och hasa sig fram på rumpan. Han fick vara på dagis som vanligt och även där vägrade han gå. Efter ca. 10 dagar började han ställa sig upp och gå längs med väggarna. Efter ytterligare 1 vecka gick han nästan som vanligt. Vi fick rådet att låta honom ta det i sin egen takt och det gick som sagt bra. Han var då 3,5 år.
Svar på tråden Kan jag kräva att min 4,5åring får gå på förskolan med gipsat ben?