• Karolina75

    Föder snart vår ängladotter - hur kommer livet kännas sen?

    Ligger på förlossningen och ska snart föda vår döda dotter. Är så fruktansvärt rädd och ledsen. Vad kan vi förvänta oss av framtiden?! Kommer man vidare? Törs man bli gravid igen? Funderar på att boka en resa tillsammans med mannen och vår tidigare dotter och mannens son sedan tidigare för att få vara tillsammans med familjen efter detta svåra - men orkar man ens resa bort eller blir det bara ett bortkastat svart hål? Förstår att det inte finns några generella svar, men är väldigt intresserad av hur ni som varit med om liknande saker tidigare har lyckats hantera sorgen. Jag undrar också om det finns möjlighet att få hjälp av sjukvården att på något sätt bli gravida snabbare den här gången då det tog ett helt år sist och jag börjar närma mig 40-strecket. Frågorna snurrar och hjärtat värker.


  • Svar på tråden Föder snart vår ängladotter - hur kommer livet kännas sen?
  • ummabdilleh

    vad jobbigt t.s..finns inget man kan saga for att hjalpa dig ma battre..det var inte menat att du skulle fa detta barnet, men ge inte upp..din tid kommer..kram

  • msmalin

    För sex månader sen föddes min ängladotter. Ta vara på tiden när hon kommit ut. Ta mycket bilder. Låt barnen träffa henne. Ta familje bild (ångrar att vi aldrig tog en bild på oss alla tillsammans). Ta vara på den korta tid ni får ihop. Sen gråt gråt gråt. Livet kommer aldrig bli detsamma. Men ta det minut för minut.
    Och massa med kramar

  • LindaL82

    Beklagar =(((  Våran änglapojke föddes för lite mer än 2 månader sen nu.Jag säger som msmalin ta vara på tiden och ta massor med foton osv.Vi fick även 2 små tavlor med vår ängels hand och fotavtryck som personalen ordnade.

    Sorgen lär man sig att leva med.Inte för att man vill , men man har ju inget annat val.När jag var i situationen som du är i just nu, då trodde jag inte jag själv skulle klara av detta.Jag visste inte hur jag skulle orka gå vidare.Men som sagt det var för lite mer än 2 månader sedan nu.Å jag inser att vi människor klarar mer än vad vi tror då vi måste.

    Sorgen och saknaden kommer alltid finnas där.Vissa dagar är väldigt jobbiga medans andra är lite bättre.Men riktigt
    hel blir man nog aldrig igen.Att förlora sitt barn är det värsta man kan vara med om.

    Massa kramar!!!    

  • Ellia73

    Hoppas allt går bra! Precis som Linda skrivit här ovan så lär man sig leva med sorgen. Själv tvingades jag avbryta min graviditet i somras när man upptäckte att barnet hade trisomi 13. Jag fick föda fram en liten pytte-bebis. Dagarna efteråt var det väldigt mycket upp och ner. Först kände jag mig bara enormt lättad att det var över men andra eller tredje dagen efter avbrytandet bröt jag ihop och fick åka och träffa kuratorn igen. Det hjälpte faktiskt lite att höra att jag reagerade helt normalt.
    Vi åkte iväg på semester bara ett par veckor efteråt, jag, mannen och vår dotter. För mig kändes det väldigt skönt. För första gången kunde jag släppa allt "ältande" i mitt huvud och njuta av den familj jag faktiskt har. Det är svårt att råda dig om ni ska boka en resa eller inte... det är ju säkert individuellt hur man känner. Men för mig var det det bästa vi kunde göra just då.
    Ta all hjälp ni kan få av vänner, familj och kurator! Kram!

  • Linn 077

    Beklagar sorgen. Min son dog under förlossningen för snart 10 månader sen. Det finns inget annat att göra i början än att ta en dag i taget. Det blir lättare att andas även om man inte tror det. Hoppas ni tog vara på tiden efter hon kommit ut som msmalin skrev. Jag gjorde inte det och får ångra det bittert resten av livet.

    Jag har läst att många reser bort efter sin förlust. Gör det, om det känns rätt! Ni kan inte göra några fel. Stor kram! 


    Mamma till 3, 1 änglapojke (f/d 2012-02-12). FröÄrtan växer och gror till våren 2013, snälla lilla du, stanna hos oss. ♥
  • Misen1987

    2 år sen min änglason föddes. Håller med tidigare inlägga att skynda inte hem, mys,pussa, ta foton, be nära och kära komma o träffa eran ängel.

    såhär 2 år och en lillasyster senare känns allt bra, dock jobbigt när hans födelsedag närmar sej.
    Men tro det eller ej, men livet går vidare.
    Att bli gravid igen för mej vad en självklarhet, fast rädd var jag hela graviditeten. Men nu är hon snart 14 månader och man kan inte pussa nog på henne!

    Beklagar sorgen och önskar dig all lycka till i framtiden!

  • Karolina75

    Tack för att ni tagit er tid att stötta mig i denna svåra situation! Hon är nu född (v.31) och vi kom hem från sjukhuset igår. Jag förstår att man inte har något annat val än att fixa det här, blir nästan provocerad av kompisar som säger "jag skulle aldrig ha klarat av det" även om jag såklart förstår att de bara vill väl. Vi tar, som flera av er säger, en dag i taget, men fy vad tungt det är. Vi hade en avskedsceremoni för henne och hennes syster och halvbror fick se henne. Det kändes väldigt tungt att lämna förlossningen med en blomma och ett handavtryck, men utan bebis. Har ni andra som varit med om detta och försökt bli gravida igen, lyckats med det? Tog det lång tid i så fall? Vi kämpade ett år för att få till den här graviditeten och vi blir ju inte direkt yngre... Hur har i så fall nästa graviditet gått för er? Kram

  • Coyote
    Karolina75 skrev 2012-12-02 23:31:07 följande:
    Tack för att ni tagit er tid att stötta mig i denna svåra situation! Hon är nu född (v.31) och vi kom hem från sjukhuset igår. Jag förstår att man inte har något annat val än att fixa det här, blir nästan provocerad av kompisar som säger "jag skulle aldrig ha klarat av det" även om jag såklart förstår att de bara vill väl. Vi tar, som flera av er säger, en dag i taget, men fy vad tungt det är. Vi hade en avskedsceremoni för henne och hennes syster och halvbror fick se henne. Det kändes väldigt tungt att lämna förlossningen med en blomma och ett handavtryck, men utan bebis. Har ni andra som varit med om detta och försökt bli gravida igen, lyckats med det? Tog det lång tid i så fall? Vi kämpade ett år för att få till den här graviditeten och vi blir ju inte direkt yngre... Hur har i så fall nästa graviditet gått för er? Kram
    Jag kan inte föreställa mig er smärta, vill bara ge dig en kram!
  • msmalin

    Jag och min man bestämde oss ganska direkt att vi ville ha ett småsyskon till vår ängel. Barnet kommer ju aldrig kunna ersätta det barn vi förlorat.
    Vi bestämde oss för att ta en resa hela familjen och sätta igång direkt efter resan.

    Jag väntar nu en liten som är beräknad att födas samma månad som vår ängel. Bara en vecka innan vår Olivia föddes.
    Det är mycket ångest men oxå glädje. Så blandade känslor.

    Man får ta det lugnt och gå framåt i den takt man känner sig redo. Det blir lättare. Även om sorgen sitter kvar för alltid lär man sig hantera den man går först på autopilot. Tills man en dag upptäcker att man faktiskt lever än (fast med ett stort håll i hjärtat)

    Kramas mycket och ta hand om varandra i denna svåra stund.
    Jag vet inte heller om du hittat att det finns en grupp för oss på fb.

  • Karolina75
    msmalin skrev 2012-12-03 01:15:12 följande:
    Jag och min man bestämde oss ganska direkt att vi ville ha ett småsyskon till vår ängel. Barnet kommer ju aldrig kunna ersätta det barn vi förlorat.

    Vi bestämde oss för att ta en resa hela familjen och sätta igång direkt efter resan.

    Jag väntar nu en liten som är beräknad att födas samma månad som vår ängel. Bara en vecka innan vår Olivia föddes.

    Det är mycket ångest men oxå glädje. Så blandade känslor.

    Man får ta det lugnt och gå framåt i den takt man känner sig redo. Det blir lättare. Även om sorgen sitter kvar för alltid lär man sig hantera den man går först på autopilot. Tills man en dag upptäcker att man faktiskt lever än (fast med ett stort håll i hjärtat)

    Kramas mycket och ta hand om varandra i denna svåra stund.

    Jag vet inte heller om du hittat att det finns en grupp för oss på fb.



    Vad underbart att höra att ni nu väntar en till liten även om jag har full förståelse för att det är ångestladdat (och att det inte ersätter er ängladotter)! Jag skulle vara fullkomligt livrädd samtidigt som jag tror att jag skulle ha lättare att hantera sorgen över vår ängladotter om jag hade ett syskon till henne i mage. Just nu känner jag både ångest för det som hänt, för att bli gravid igen och för att inte kunna bli gravid igen. Vi funderar precis som ni på att göra en resa tillsammans i familjen och sedan försöka igen. Jag ska kolla upp facebookgruppen, det känns som man behöver allt stöd man kan få just nu! Fick med mig en brochyr hem från sjukhuset om någon riksomfattande förening som man kunde gå med i för att få stöd också. Kram
  • msmalin

    Ja det finns ju spädbarnsfondens oxå. Vi har inte kommit så långt än.

    Jag trodde oxå sorgen skulle bli lättare om jag blev gravid igen. I mitt fall blev det inte så. Även om jag är överlycklig att jag är gravid.
    Jag var oxå osäker på om jag ens kunde bli gravid igen (eftersom jag gjorde en stor buk operation när jag väntade min ängel och var i v16)

Svar på tråden Föder snart vår ängladotter - hur kommer livet kännas sen?