• Björckan

Dagis klagar på alla våra regnkläder

Nu känner jag mig helt modstulen och vet inte vad jag ska göra längre. När jag hämtade på förskolan idag så påpekade en av fröknarna att regnbyxorna (nya, använda två gånger bara. Överdragsbyxor med hängslen från varför därför) inte håller tätt. 

Min son är 2 år i januari och har gått på dagis sedan i maj. Nu har vi avverkat:
    - ett par överdragsbyxor utan hängslen från kappahl,

- en regnoverall (begagnad, minns inte märket) som det gick hål i,

- ett regnställ från abeko i galon som jag inte hittade något fel på men som enligt uppgift från dagis läckte varenda gång

- och nu funkar inte dessa överdragsbyxorna heller?

Kommentaren jag fick idag var att vi måste köpa "riktiga" regnbyxor. När jag frågade vad hon menade med det visade hon mig ett par galonisar. Men det var ju det vi hade innan dessa och de höll ju inte heller tätt ?! 

Jag är student och har inte råd att lägga flera tusen kronor på regnställ från PoP och Didriksson. Det måste ju finnas något alternativ som kostar mindre men ändå håller tätt?

Min son älskar dessutom vattenpölar och sätter sig gärna i dem. Han blir dessutom väldigt arg när man tar bort honom från dem (vilket fröken på förskolan gärna påpekar...) och kastar sig. Det känns som att det enda alternativet skulle vara om det fanns en regnoverall med inbyggda stövlar. Finns det?

Hjälp, vad ska jag göra?

• Svar på tråden Dagis klagar på alla våra regnkläder
  • Björckan
    Liten elak och intelligent skrev 2012-11-27 16:19:54 följande:
    Jag tycker du ska fråga dem varför gården är så dåligt dräneras att det bildas stora vattenpölar....
    Ja, det kan man undra, men jag har inte lust att starta problem. Det var ju inte fröknarna som byggde förskolan Obestämd 
  • En blå giraff

Har du frågat vad de menar med "riktiga" regnbyxor? Abeko och varför därför är ju inga skitmärken heller tycker jag. Klart det gärna läcker om barnet lägger sig raklång i en pöl, då får väl personalen påtala problem i utemiljön eller passa så att barnet inte lägger sig där....

• cosinus

Ett vanligt problem med barn som sitter i vattenpölen är att det rinner in vatten mellan stöveln och överdragsbyxan och blöter ner baret den vägen. Det behöver alltså inte vara något egentligt fel på regnkläderna.

Att barn sitter på huk och häller vatten över sig och ramlar i pölar klarar många kläder men att sitta still då ska det rätt mycket till för att det ska hålla tätt nere vid fötterna för det brukar bli nerförsbacke antingen mot vaderna eller mot knäna hur tusan än ungen sitter/ligger

• viseversa

Eh sitter han i regnpölar finns det INGA regnkläder som håller byxorna torra. Det rinner ju in vid stövlarna. Inget du kan göra något åt ts. Deras problem. Annars är lindex regnkläder väldigt bra.

• Björckan
    En blå giraff skrev 2012-11-27 16:29:48 följande:
    Har du frågat vad de menar med "riktiga" regnbyxor? Abeko och varför därför är ju inga skitmärken heller tycker jag. Klart det gärna läcker om barnet lägger sig raklång i en pöl, då får väl personalen påtala problem i utemiljön eller passa så att barnet inte lägger sig där....
    Ja, jag frågade idag vad hon menade när hon sa så: "riktiga regnbyxor". Då tog hon med mig ut i kapprummet och höll upp ett annat barns galonbyxor. Jag såg inte vad det var för märke men uppfattade det mer som att det var just galonisar de ville att barnen skulle ha. Hon sa också om våra byxor att "det här är ju överdragsbyxor, de håller inte tätt". Men när jag kom hem så höll jag byxorna under rinnande vatten i kranen för att kolla hur snabbt de läckte, satte även i proppen så det fylldes upp med vatten och höll ner ena knät. Och jag blev då inte blöt? Men höll de ju bara där i 1½-2 minuter. 

• Remos
    viseversa skrev 2012-11-27 16:32:57 följande:
    Eh sitter han i regnpölar finns det INGA regnkläder som håller byxorna torra. Det rinner ju in vid stövlarna. Inget du kan göra något åt ts. Deras problem. Annars är lindex regnkläder väldigt bra.

Håller med. Lindex Bamse-regnkläder är toppen!
  • Björckan
    viseversa skrev 2012-11-27 16:32:57 följande:
    Fast de lägger ju över det på mig när de säger att "Ni måste köpa riktiga regnbyxor. Det är inte bra för honom att gå och bli blöt varje dag" Rynkar på näsan
  • stingrocka
    Björckan skrev 2012-11-27 16:22:54 följande:
    Ja, det kan man undra, men jag har inte lust att starta problem. Det var ju inte fröknarna som byggde förskolan Obestämd 

Hos oss gör dom så här om det finns några vattenpölar och dom inte vill att barnen ska plaska i dom..de sopar bort vattnet!! Superenkelt!

Som någon redan skrivit, om de sitter i en vattenpöl spelar det ingen roll vad de har på sig. Och vart är personalen, måste barnen sitta i pölarna så länge att de blir genomblöta. Kan de inte försöka iaf att locka bort!

Låter som om de är lata!!

• Ordis

Att ens barn är torr och inte fryser på dagis är faktiskt föräldrarnas problem. Fråga fröken vilket märke hon rekommenderar. De ser ju ett antal och vet ofta vilka som funkar. Överdragsbyxor fick jag också baxning på när det var det enda ungarna hade. Köpte galonbyxor på Lindex och Kappahl till ungarna, inga klagomål trots en regning höst.

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
Svar på tråden Dagis klagar på alla våra regnkläder