• Anonym (Kaffedraken)

    Träning efter graviditet?

    Jag är gravid med mitt femte barn, som beräknas komma när som helst.

    Jag har haft varierande graviditeter. Den förra var helt smärt- och komplikationsfri, medan denna varit en plåga med Ischias och foglossning.

    När jag blev gravid arbetade jag som yrkeschaufför och bar dagligen IKEA-möbler, vitvaror samt pallar/kollin på upp till 100 kg, dvs jag hade en väldigt god fysik.
    Pga smärtan under graviditeten har jag inte kunnat utföra någon typ av träning sen vecka 20 och känner mig nu helt förslappad.

    Det jag undrar är:
    Hur mycket tid behöver kroppen att läka innan jag kan börja styrketräna/löpträna igen?
    Är det att OK att börja med raska långpromenader snart efter förlossningen?
    Och hur mycket ska man "pressa" kroppen?

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Träning efter graviditet?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Precis som att dina graviditeter varit olika är tiden från förlossning till "läkning" olika. En del får snabbt tillbaka styrkan i bäckenbotten och kan därför sticka ut och springa efter 2 månader medan andra behöver vänta ett halvår.

    Styrketräna kan du ofta göra tidigare men lyssna på kroppen för foglossningsbesvär kan sitta i ett tag framförallt om du ammar.

    Börja med lugnare promenader och lyssna på kroppen när du kommer hem, känns det bra kan du utöka sträckan och gå snabbare, men stressa inte fram något. Jag tycker inte att du ska pressa kroppen de första två månaderna (längre tid om du haft komplikationer under förlossningen, eller fortfarande känner av foglossning). 

    Du har ju varit riktigt stark och jag är övertygad om att du snart är tillbaka! 


Svar på tråden Träning efter graviditet?