Nattning för en treåring
Jag förstår vad du menat TS. Vi har haft väldiga problem med att få dottern att somna på kvällarna. Vi är tvungna att sitta hos henne till hon somnar efter att ha läst ett par sagor. Att läsa tills hon somnar fungerar inte, då håller hon sig vaken i timmar och så länge orkar ingen av oss hålla på och läsa. Därför läser vi en eller två sagor och säger inför sista sagan att när sagan är slut, då är det dags att sova. När sagan är slut släcks lampan och sen sitter vi där tills hon somnat. Tidigare tog det i regel bortåt 1,5-2 timmar, den senaste veckan har det tagit som mest 20 minuter.
Är det så att pojken vill ha er där när det är dags att sova, var där. Allt för att läggandet ska bli så tryggt och lugnt som möjligt. Går han med på att ni går utanför rummet "för att hämta ett glas vatten" eller något, gör det. Men det jag tror på är att låta det ske på hans villkor utan att han jagas upp för mycket. Jag tror att barn naturligt kommer förr eller senare känna att de vill somna själva. Skulle han inte kunna det vid 16 års ålder kan ni ju börja fundera på annan teknik