• pixie mason

dygns rytm

När börjar eg bebiasar märka skillnad på natt och dag?
    Min lilla tjej på snart 6 veckor tror jag inte alls vet skillnad på natt o dag trots mitt kämpande för och ha lugn o ro på kvällen och dämpad belysning hon sover inte helt enkelt. Är väl bortskäm också eftersom sonen sov natten när han var 7 veckor så efter det va det slut på nattvakan men nu är det helt tvärtemot.

• Svar på tråden dygns rytm
  • Flickan och kråkan

Det börjar mogna runt 6-7 veckor och brukar vara färdigt runt 5 månader = förläger huvuddelen av sin sömn på natten och somnar och vaknar vid liknande tidpunkt (kan givetvis förändras med tiden). Min yngsta hade helt vänt på dygnet de första 6-7 veckorna. Det var kul. Nyföding vaken hela nätterna och 1,5-åring vaken hela dagarna .

• pixie mason

Precis så är det för oss så man får aldrig sova eller ens tänka på att ha egen tid.. Börjar känna mej rätt mör :-P

Hon blir 6 veckor på måndag så jag hoppas det börjar bli längre sömn på natten och mer vaken tid på dagen.

• ModestyBlaze

Hej,

Man kan hjälpa till lite genom att dels hålla vaken lite längre och längre på dagen. Väcka när de sovit typ 2 timmar. Få in minst 5 mål mat/dag så de inte behöver äta massa på natten. Sist, ställ LJUST nära fönster eller med sufletten nere ute, så ljuset kommer på barnet. Då vänder de lättare på dygnet så här i vintertid. 

Svar på tråden dygns rytm