• Anonym (träningslycka)

    Träning efter kejsarsnitt, samt degig mage...

    Jag tränar mycket i vanliga fall och jag tränade styrka och kondition på gym fram till veckan innan min förlossning som slutade med kejsarsnitt. Jag fick en infektion i snittet och hade det jobbigt de första tre veckorna. Nu är jag grymt sugen på att komma tillbaka på gymmet. Är det ok att träna crosstrainer (utan att använda handtagen) samt rätt lätta vikter i maskiner nu 6 veckor efter snittet? Hittills har jag bara gått långa barnvagnspromenader.

    Och hur länge brukar man förresten ha en degig mage efter en graviditet? Jag ser ut att vara i tredje-fjärde månaden, och det ömmar när jag trycker lätt på partiet under naveln.

  • Svar på tråden Träning efter kejsarsnitt, samt degig mage...
  • Träningsexpert Elmina

    Hur har det känts under barnvagnspromenaderna? Har du gått i raskt tempo?

    Lätta vikter borde vara okej, känn efter hur det känns och undvik magmaskiner och övningar som öka buktrycket i början (pressövningar).

    Hur länge magen är degig är svårt att säga, träning och rätt kost är viktiga faktorer och påskyndar processen. Men vi är alla olika och det tar ju som du vet längre tid för dig att komma igång med träningen ordentligt (tyngre vikter) då du gjort kejsarsnitt.

    Återkom gärna hur det känns efter ditt första träningspass 


  • Anonym (träningslycka)

    Jag kunde inte hålla mig undan gymmet och tränade kondition 45 minuter på crosstrainer, exakt 6 veckor efter snitt. Jag kände direkt efteråt att det ömmade i snittet och att det inte kändes helt ok i bukpartiet. Så jag beslutade att vänta två veckor till och under tiden få lite mer kontakt med coremusklerna. Jag som tom gjorde sidoplanka i v 39 trodde att jag var i fin form - men där fickjag tänka om...

Svar på tråden Träning efter kejsarsnitt, samt degig mage...