• Äldre 28 Nov 23:21
    1573 visningar
    2 svar
    2
    1573

    För lite järn till 10-månaders?

    Hej. Jag är lite fundersam angående om min lite matkinkiga 10-månaders får i sig tillräckligt med järn. Hon vill inte äta industrigröt och bara mycket små mängder välling. Ammas fortfarande en del, men får annars omväxlande vanlig mat och burkmat (mosad frukt som mellanmål). Barnmat innehåller ju ganska lite järn, och hon är född liten. Läste att små barn ofta gör slut på sina järndepåer. Just nu har hon inte gått upp i vikt på två månader, men hon växer fortfarande lite på längden. Har du några bra tips för mer järn i maten, eller ororar jag mig i onödan?

  • Svar på tråden För lite järn till 10-månaders?
  • Äldre 29 Nov 00:08
    #1

    Hej!
    Det stämmer - små barn som växer har ett stort järnbehov - ungefär lika stort som en vuxen persons. Det är svårt för att inte säga omöjligt att få så mycket järn som rekommenderas från vanlig mat för ett så litet barn. Bröstmjölk är inte heller en källa till järn. Barn föds med järndepåer, men man kan inte räkna med att det räcker längre än under första halvåret. Behovet varierar dock mellan barn, så det är inte säkert att just ditt barn har dålig järnstatus.

    Därför rekommenderar Livsmedelsverket att man ger järnberikade grötar/vällingar till små barn.

    Mycket järn som också tas upp effektivt finns i blodpudding, kött och palttunnbröd (som man kan blöta upp och blanda i t ex hemlagad gröt).
    Det finns också järn i vegetabiliska livsmedel. Det järnet tas upp mycket bättre om C-vitamin ingår i måltiden. C-vitmin finns i t ex i citrusfrukter (apelsin, clementin..) och olika kålsorter (broccoli, blomkål..)

    Kanske kan du pröva igen att ge din dotter "industrigröt" eller välling. Tänk på att barn ofta måste pröva många gånger innan de accepterar ny mat. Börja teskedsvis. Pröva igen - och igen - och igen! 

  • Äldre 29 Nov 21:53
    #2

    Tack för svaret!

Svar på tråden För lite järn till 10-månaders?