• Letitia

Är ADOLF förbrukat för all framtid?!

Vet inte vad jag ska svara, faktiskt. Jag tycker också att det borde bli dags att "återta" Adolf snart. Det är ju precis som du säger ett gammalt klassiskt kunganamn i Sverige och Europa. Vore märkligt om det skulle vara förstört för all framtid av EN person - speciellt som namnet var så etablerat och vanligt innan. Jag skulle förstå mera om EN person skulle kunna förstöra ett mycket ovanligt namn, som aldrig förknippats med någon annan känd person än just honom.

...men samtidigt KAN din son bli utsatt för tråkningar... Du kanske ska gå ut försiktigt, och bara ge honom det i andranamn..? Om många börjar så, så att namnet börjar synas i registren igen, så kan det så småningom normaliseras.

Själv hoppas jag att Victoria ska våga döpa lillprinsen (som man väl inte får ge upp hoppet om riktigt än) till Gustaf Adolf! DÅ borde det ta fart med små adolfar runt om i slott och kojor!  

Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • Letitia
    fluu skrev 2015-02-10 20:31:20 följande:

Tror jag inte. Men det krävs nog att någon känd person först vågar välja namnet, att vi får en ny Adolf i kungafamiljen exempelvis.

Två själar - en tanke!
    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
Svar på tråden Är ADOLF förbrukat för all framtid?!