• Maddes Mamma

Är ADOLF förbrukat för all framtid?!

Hej,

En smakfråga: Är pojknamnet Adolf förbrukat och draget i skiten för all framtid?
    Jag tycker att namnet är SÅÅÅ fint, klassiskt och lite lyxigt då det för mig främst är ett kunganamn. Dessutom hette min farfar det och det är även min pappas andranamn. Hade GÄRNA döpt mitt väntade barn till det. MEN....
    Nu när folk i omgivningen börjar spekulera i pojknamn till oss har flera sagt:
    -Ja, bara ni inte döper det till Adolf! (Just för att de vet att det är vårt släktnamn...)

Jaha!! Hur kul är det då? Samtidigt säger folk att det är ett superfint namn MEN enbart förknippat med Hitler. För mig är det inte så, hur tänker ni andra? Måste man sympatisera med nynazistiska rörelser bara för att man väljer det namnet? 

Ska också tillägga att varken min farfar eller min pappa mött tråkigheter för att de heter så.

Hjälp mig gärna med era tankar!!
    Kram.  

• Svar på tråden Är ADOLF förbrukat för all framtid?!
  • Philippa

Jag hoppas verkligen det är förbrukat för all framtid.. det är ett gräsligt namn som man oftast förknippar med hitler....

• Maddes Mamma

Fast folk döper ju sina barn till exempelvis Josef trots att Stalin hette så? En historiskt sett ännu hemskare människa, om man måste rangordna. 

Nä, jag vet inte... Kanske är jag naiv just för att vi har namnet i släkten och att jag dessutom tycker att det är fint? Så för mig är det främst "farfar", inte Hitler... Hittade en annat tråd på Familjeliv som också tar upp namnet och där är de flesta positiva.  
    Det är svårt det här med associationer. Hur man tänker osv. 

• mrsStatham
    Philippa skrev 2012-11-29 14:01:21 följande:
    Jag hoppas verkligen det är förbrukat för all framtid.. det är ett gräsligt namn som man oftast förknippar med hitler....
    Ska vi börja kalla Hitler för "han som inte får nämnas vid namn", "ni vet vem" och "mörkrets herre" också??
    Seriöst, Adolf är inte ett gräsligt namn, smaka på namnet Rutger istället. Adolf Hitler däremot, var en gräslig människa. Skilj på sak och person.

Bara två saker är oändliga
  • mrsStatham

TS, Adolf är ett fint namn, ett sammansatt namn av ädel varg (men om ni har det som släktnamn visste du säkert redan det)
    Nej, man måste verkligen inte sympatisera med nynazistiska rörelser för att döpa sitt barn till det.
    Dessutom finns det fler kända människor än Adolf Hitler som hetat Adolf. Nobelpristagaren Adolf von Baeyer, Adolf Nordenskiöld och en himlans massa kungar.
    Tycker du om namnet så kör!

• Philippa
    mrsStatham skrev 2012-11-29 14:18:11 följande:
    Ska vi börja kalla Hitler för "han som inte får nämnas vid namn", "ni vet vem" och "mörkrets herre" också??
    Seriöst, Adolf är inte ett gräsligt namn, smaka på namnet Rutger istället. Adolf Hitler däremot, var en gräslig människa. Skilj på sak och person.

För mig är Adolf lika med Hitler.... så är det bara Ett gräsligt namn.....
  • Maddes Mamma
    mrsStatham skrev 2012-11-29 14:18:11 följande:

Tänker också lite som du... Och det är ju inga andra kända nazistnamn som blivit tabu: Joseph (Goebbels), Hermann (Göring), Rudolf (Hess), Martin (Bormann) eller Karl (Dönitz). 

Men jag bad om era åsikter så det är helt okej! Jag tar allt till mig och funderar....  

Något som är ganska "kul" är att ett annat släktnamn som vi kanske inte just funderar på men som finns i bakhuvudet ändå, är Viking.  Är det också big no no med tanke på vad vikingarna gjorde i avseende mord, plundring, våldtäkter...?  
  • Stjärnfall76

Tyvärr tror jag att Adolf är förbrukat.... det är nog det namn som är mest förbrukat. Någn nämde Josef Stalin. Men han omnämns mest soms Stalin och därför är int det lika förbrukat. Säger man Josef så tänker nog de flesta på Jesus pappa.... men Adolf.... det enda man ser framförs sig är koncentrationsläger....

Sorry....

• mrsStatham
    Stjärnfall76 skrev 2012-11-29 14:32:35 följande:
    Tyvärr tror jag att Adolf är förbrukat.... det är nog det namn som är mest förbrukat. Någn nämde Josef Stalin. Men han omnämns mest soms Stalin och därför är int det lika förbrukat. Säger man Josef så tänker nog de flesta på Jesus pappa.... men Adolf.... det enda man ser framförs sig är koncentrationsläger....

Sorry....
    Iofs så tror jag att de flesta bara ser en mörk ljudisolerad källare innehållande tre barn som aldrig sett solljus och en kvinna som spenderat 24år nere i bunkern när de hör namnet Josef...
    Jesus pappa var ju ändå gud och inte Josef Flört 
  • barnluktarbajs

Det finns ju en del olika personer i historien som folk känner till som hetat Josef, så därför förknippas det inte med Stalin, eftersom det är vanligast att kalla Stalin för just Stalin, och inte Josef Stalin. Däremot finns det typ inga andra mycket kända historiska personer som hetat Adolf, samtidigt som det är vanligt att säga Adolf Hitler och inte bara Hitler. Så jag tror det är därför folk reagerar mer på Adolf än på Josef. Och jag tänker genast på Hitler när man hör namnet Adolf. Om jag mötte ett barn som hette Adolf skulle jag undra varför föräldrarna valt det namnet, nazistsympatier eller för att provocera? 

Svar på tråden Är ADOLF förbrukat för all framtid?!