• Anonym

folkbokförd där men ej bo - tillåtet?

man ska ju vara folkbokförd där man har sin främsta dygnsvila.
    är det då olaglig att vara skriven på en adress men inte bo där alls?
    utan att man bor på en annan adress. detta helt medvetet alltså.

• Svar på tråden folkbokförd där men ej bo - tillåtet?
  • Anonym

Nej, det är inte olagligt. Men om du skriver dig på annan adress i syfte att fuska med bidrag så är DET olagligt.

• Anonym

så det blir bara olagligt när man gör det för att få bidrag?

det är inte mig det handlar om utan en familj jag känner lite oro för.... mycket som känns fel som, kort sagt..

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-29 14:58:24 följande:
    så det blir bara olagligt när man gör det för att få bidrag?

det är inte mig det handlar om utan en familj jag känner lite oro för.... mycket som känns fel som, kort sagt..
    Det är inte olagligt att inte bo där man är skriven. Men det är olagligt att fuska med bidrag och då är det en del av fusket att skriva sig på annan adress.

Det finns massor med folk som inte bor där de är skrivna, det är väl inget märkligt i sig, kan jag tycka.
  • Kjell2

Vad som kan hända om skatteverket får kännedom om det är att man blir skriven på adressen.

Är det sen kopplat till någon form av bidragsfusk är sjäva bidragsfusket straffbart.

• Anonym

tanken är väl ändå att man ska vara skriven där man bor för att man ska kunna bli kontaktad av myndigheter, vårdenheter mm?

jag misstänker bidragsfusk bl.a... 

• Anonym

personligen tycker jag det "osar katt" när någon inte vill vara skriven där de bor!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-29 15:14:34 följande:
    tanken är väl ändå att man ska vara skriven där man bor för att man ska kunna bli kontaktad av myndigheter, vårdenheter mm?

jag misstänker bidragsfusk bl.a... 
    Ja, men du kan ha särskild postadress så din adress gå hem till någon annan, det är helt ok. Om du misstänker bidragsfusk så är det en sak, men själva folkbokföringen är en annan sak. Man ska vara skriven där man bor, men det är inte olagligt att inte vara det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-29 15:15:26 följande:
    personligen tycker jag det "osar katt" när någon inte vill vara skriven där de bor!
    Jaha. Men vad du tycker är ju ganska orelevant. Du vet kanske inte vad dessa människor har för skäl?
  • Anonym

ok             

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-11-29 15:15:26 följande:
    Min sambos ena barn var skriven hos oss under den tiden personen vistades utomlands under en längre period och hade ingen bostad i Sverige
Svar på tråden folkbokförd där men ej bo - tillåtet?