• Anonym (..?)

Får inte längre ha vagnen i porten, finns ingen annan stans att ställa den.

Fick idag lapp i brevlådan från vår hyresvärd om att vi inte längre får ha vagnen i trapphuset. Innan har vi ställt vagnen under trappen, så den har alltså inte stått i vägen. Vi har ingen annan stans att ställa vagnen, det finns inget vagnförråd, i lägenheten får den inte plats utan att stå i vägen och vårt källarförråd ligger i andra änden av huset.

Ibland somnar vår dotter i vagnen och då har det varit smidigt att bara ställa vagnen i porten (under trappan) och bära upp henne. Nu måste jag antingen dra upp vagnen med dottern i (vilket INTE är rekommenderat) eller ställa den i källaren och därmed bära henne därifrån i kylan och riskera att hon vaknar.

Ska inte hyresvärden se till så att det finns ett alternativ, då det inte finns någon annan smidig lösning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-29 19:13
    Jag har läst igenom alla tips och tackar för dom! Jag ska prata med hyresvärden imorgon och se om dom planerat nån annan lösning. Annars får vi snällt lyda.

• Svar på tråden Får inte längre ha vagnen i porten, finns ingen annan stans att ställa den.
  • Coyote
    Lyckligmamma1011 skrev 2012-11-29 22:03:27 följande:
    Förstår dig ts. Bor med en 1 och 2 åring 2 trappor upp. Vi kunde ha vagnen i trapphuset i början men inte längte. Tyvärr har vi inte ekonomi till att flytta just nu. Jobbigt är det. Vi har nu enkelvagn med ståbräda. Tyvärr har vi fått tvinga tvååringen till den. Känns inte bra då han fortfarande sover på dagen men vi fick gilla läget. Jag tar upp barnen och sedan bär min man ner vagnen i källaren när han kommer hem. Värt och öva med ståbräda...
    Så ni har fortfarande vagnen i trapphuset, fast inte på natten alltså?
  • nicke nyfiken76
    Anonym (mor) skrev 2012-11-29 22:16:06 följande:

har bara läst TS inlägg och det verkar som hon måste försvara sig hela tiden. Varför är ni så elaka? Äldsta barnet är 2år. Klart en tvååring kan behöva åka vagn. DEt beror ju på hur ens liv ser ut. Min tre åring åker vagn varje dag till o från dagis. han kan gå men det tar för lång tid och det är inte så att han är pigg kl 7 på morognen för att gå en kilometer, lika så på em efter en heldag på förskolan. varför är det just vagn som r så fel. en del kör ju sina barn i bilen. de tar bussen eller sätter barnet i cykelsits eller cykelkärra. det ä tydligen okej men vagn nepp det är inte okej. att ha barnvagn i samma hus som man bor är oxå väldigt väldig bra att ha. jag förstår att det blir skit jobbigt om hon inte får ha barnvagrn i trapphuset. hua

Men du har väl inte bilen i trapphuset?
  • 2012mamma
    Coyote skrev 2012-11-29 22:15:45 följande:
    Aha, du tänkte vänta tills du får klagomål? Räcker det inte med att du riskerar att döda någon genom att vara för lat för att ta upp vagnen? Som tur är så är risken liten för att det ska hända, men det är rätt sjukt att inte tänka längre än sin egen bekvämlighet. Reglerna finns av en anledning.
    Eftersom jag inte är den enda som har "saker" i trappuppgången så känns det som det är plus minus noll faktiskt. 3 stycken rullatorer och ett kontor på bottenvåningen som i stort sett alltid har kartonger där med olika saker i.
  • SandraMariaH

Orkade bara läsa till sida sju, vela bara säga hur vi gjorde. Vi har 20månader mellan tjejerna, äldsta blir 2år i jul och lillan är 3månader. Jag sålde vår älskade teutonia som vi köpte till äldsta dottern och köpte istället en britax b dual 4 som är en singelvagn men även en syskonvagn. Det är lite bredare än en vanlig vagn i chassit och barnen sitter på längden kan man säga. Stora tjejen i vanliga sittdelen och lillan ligger i en hårdlift i en syskonsits vid mins fötter, syskonsitsen går att ta av om man så vill. Köpte den ny med åkpåse och footsack vilket blev 6000kr, finns billigare begagnat på blocket. Den är lite klumpig innan man lärt sig men nu kan jag gå ensam med båda och dom sitter bra båda två eller om endast lillan är med då har jag liften i vanliga sittdelen på fullt liggläge, om jag bara har äldsta så har jag vagnen som vanligt med sittdelen på. Vi har även en resesulky som shopping och extravagn :)

H
  • Anonym
    2012mamma skrev 2012-11-29 22:24:32 följande:
    Eftersom jag inte är den enda som har "saker" i trappuppgången så känns det som det är plus minus noll faktiskt. 3 stycken rullatorer och ett kontor på bottenvåningen som i stort sett alltid har kartonger där med olika saker i.

En rollator brinner rätt dåligt...
  • Anonym

Att inte få ställa i trappan har med brandrisken att göra och det är lag på att man inte får ha vagnar eller annat i trapphuset sen några år tillbaka men inte alla hyresvärdar som bryr sig om det. sen ska det finnas möjlighet till barnvagnsförråd men den brukar inte vara i direkt anslutning till trapphuset, i vissa fall ligger den en bit bort i ett förråd å i andra fall nere i källaren..

Skulle det börja att brinna i eran vagn så kommer ni inte att kunna ta er ut med barnet, förstår att det är jobbigt har själv haft det så men det är så när man bor i lägenhet.

• Antilopen
    Anonym (Pack) skrev 2012-11-29 18:57:28 följande:
    Vilka bitterfittor. "Visste ni inte om att det är barnvagnsförbud i trapphus?? Är ni helt bakom flötet??" "Det är ju bara att ... (valfri lösning) såå svårt är det väl inte? (Typ jonglera barnvagnen, fyra matkassar och tre små barn upp för husfadaden.) Jag tycker att hyreshus ska vara anpassade för människor i livets alla skeden. Det är ju inte som att begära månen när man som småbarnsförälder önskar sig en vettig lösning för sin barnvagn.

• Coyote
    2012mamma skrev 2012-11-29 22:24:32 följande:
    Men va? Så bara för att andra gör fel så måste du också göra det? Jag blir så jäkla trött på egon som inte kan tänka lite längre, bara för att det blir obekvämt. Väx upp.
  • 2012mamma
    Anonym skrev 2012-11-29 22:32:39 följande:

En rollator brinner rätt dåligt...
    Ja, men inte kartonger med böcker.. Sen så står både lådorna och min vagn precis vid trappan mot källaren och jag antar att det inte är dit folk springer om det brinner.
  • Anonym
    cloudberry79 skrev 2012-11-29 20:49:43 följande:
    Nej, men ni hade ju ett barnvagnsförråd? Ännu bättre, då slipper man skicka ut ungarna i kylan när man kommer hem Vi hade ett barnvagnsförråd i källaren, men det beboddes av hemlösa, som förstörde cyklar/vagnar, så där ville man verkligen inte ställa något så dyrbart...
    Dyrbart?  Kan man inte hitta begagnad barnvagn för 500 kr som jag gjorde för några år sedan?
Svar på tråden Får inte längre ha vagnen i porten, finns ingen annan stans att ställa den.