Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?
Dyra dubbade däck är det enda som funkar bra.
Åker dubbat och med 4 hjulsdrift så skönt.....
Dyra dubbade däck är det enda som funkar bra.
Åker dubbat och med 4 hjulsdrift så skönt.....
Tänker mest på att saltet förstör annars perfekta fina vintervägar där man vet vad man har för grepp, och kör därefter.
Har man vinterväg förstör ej dubbarna asfalten.
En Dalmas sa förra året att det var fördjävligt när sportlovet närmade sig.
För då sandade man och grejade massor för att Stockholmarna med dubbfritt ej skall köra i diket.
Folk som kan köra bil och har riktiga däck behöver ej detta......
Dessutom så förstör det ju bilarna med salt.
Och vad för miljöpåverkan har en biltillverkning...
Kolla på Gotland och Norrland, bilar som var bortrostade för 20 år sedan i Sthlm har ej en rostfläck......
Har förstått att du Linn verkligen förespråkar dubbfritt och saltning.
Så det får stå för dig.
Jag tänker dock ej chansa, också för att kunna göra en undanmanöver på is när ngn idiot med billiga kina däck kommer sladdandes...
Och hurvida man skulle behöva göra det ena eller andra med hastigheter osv och stänga av vägar.
Nja, tror inte på det, jo så tillvida att vissa människor tänker så kort, håller ej avstånd, bara ser till sig själva i trafiken och visar ingen hänsyn ja.
Men om man köpte riktiga däck, ej tillät öststatslångtradare med sommardäck (och gärna nyktra chaufförer) så skulle det bli annat ljud i skällan.
SALT är billigt, och man har en ganska stor övertro på det ibland.
Så stor att man skickar ut plogbilarna i 15 cm snö och saltar utan att ploga för slitstålen på plogarna är dyra....
I Norrland och på Gotland varken sandar eller saltar man, men man plogar i tid och har kannonfina vägar.
Man kör efter väglaget och olyckorna är få (ifs så är antalet bilar mindre oxå).
Vilka vägar föredrar du då, saltade eller Norrlandsvägar?
Sen blir det ju till och från så oxå att man löser upp snön, sen sjunker det under 8 grader och då har man en fiiin isgata som heter duga.....
Och modden blir ju mkt värre när saltet ej räcker, utan snöfallet är för kraftigt, då har man en värre modd än torr fin snö....
Och om det står på trafikverkets hemsida så är ju infon ganska partisk.
Handlar ju BARA om att spara pengar....
Åkte en bra trafikerad riksväg i tisdags natt /onsdags morse, 20 cm snö, och halvmeterstora drivor på håll.
Framför låg en av Trafikverket inhyrd entreprenör med alla saftblandare på, och båda plogarna uppe, man blir så trött......
Förtroendet för den instansen är väl som för resten av Sveriges statsinrättningar....
En liten fråga så i religionstider där bromssträckor diskuteras.
Vilket bromsar bäst, med eller utan ABS .....
Så är det bromssträckan BLIR längre!!
Men du kan styra osv med ABS, i samverkan med Antisladd så har man ett effektivt hjälpmedel vid fel hastighet i förhållande till väglaget, och det är ju det allt handlar om, både vad gäller däck och resten........
Men tror (VET) att ingen av grabbarna i Svenska Rallyt kommer vinna med dubbfria 235'or och ABS