• LoLs pappa

Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?

Dyra dubbade däck är det enda som funkar bra.
    Åker dubbat och med 4 hjulsdrift så skönt.....

• LoLs pappa
    L i n n skrev 2012-12-06 21:26:26 följande:
    Odyra, odubbade, däck funkar också bra
    Ledsen, men skeptisk.....
    Alla har vi olika krav, och tja har prövat dyra odubbade, och tack, men nej tack
  • LoLs pappa
    L i n n skrev 2012-12-06 21:34:26 följande:
    Du får absolut ha dubbade som dina favoriter.

Jag menade bara att dubbade lika gärna kan vara det enda som funka bra eftersom man, precis som du säger, har olika krav.
    Tack vad storsint
  • LoLs pappa
    Som snö skrev 2012-12-06 21:42:42 följande:
    Men dubb? Mäh. Det är väl mest för att försöka dölja sina brister bakom ratten?
    Har prövat, och som sagt nej tack.
    Har du sett en Ambulans, Polisbil eller Brandbil med odubbat? 
  • LoLs pappa
    L i n n skrev 2012-12-06 22:01:54 följande:
    Är det blank-is och inget annat än is så är dubbat såklart det bästa valet (så jag är glad att ni som åker på dubbat gör det och river upp isen åt oss odubbade ).

Men i alla andra väglag, som snö och väta, så är odubbat det bästa.

Och på de flesta vägar där det är mycket trafik och vägarna underhålls rätt med saltning är det ofta bar asfalt eller våt asfalt som gör odubbat överlägset.
    Likaså på snövägar.
    Då halkar in på ett annat diskussionsämne saltets vara eller ej Förvånad
    Och för en som gillar riktiga vintervägar med riktiga vinterdäck så .....

Alla åker det dom vill, men som sagt om man läser alla däckest så vinner dom dyra med hästlängder.
    Dom dubbade över dom odubbade, om det ej är ren asfalt.

Det är ju lite skrämmande att det i stort sett räcker med att stämpla M+S på ett däck för att det skall vara tillåtet att köra i vinterväglag.
    Fast dom kanske är totalt värdelösa pga felaktiga gummiblandningar , inga tester med avseende på vinterväglagsgrepp görs (vad jag vet). 
  • LoLs pappa
    L i n n skrev 2012-12-06 22:18:49 följande:
    Jo, men gillar " riktiga vintervägar"?
    Det kan man ju inte bestämma över.
    Men visst. Riktiga vintervägar för mig är snövägar, och där vinner odubbat

Visa mig tester där dubbat vunnit så visar jag fler där odubbat vunnit
    Körde 100 mil vinterväg i tisdags, dom första 6 milen på grusväg som såg ut som fin vinterväg.
    Men under pudersnölagret var det blankis....
    Kör ca 3-4000 mil/år.
    Oftast 3-4 svängar till fjällen, 1-2 svängar till Jämtland på jakt
    Och skulle aldrig åka dubbfritt, men alla har ju ej samma behov.

Dom tester jag läst har dom dubbade vunnit, men jag kan ju ha läst med "dubbglasögon" .

Och som sagt, farsan hade ett par dubbfria Nokian, jag samma däck, men dubbade, tillverkade samma år, diffade ngn vecka i tillverkning.
    Dom såg med blotta ögat likadana ut
    Dom var lika slitna, satt på en A6 quattro av samma årsmodell.
    Den ena bilen var knappt körbar på vinterväg.....

Kan ha berott på olika lagring av däcken ifs, men jag trodde ej det skulle diffa så mkt.

Detta är ju ngt år sedan men ej så länge sen.

Så ledsen, jag kommer åka dubbat i framtiden med, och 4-hjulsdrivet

• LoLs pappa

Tänker mest på att saltet förstör annars perfekta fina vintervägar där man vet vad man har för grepp, och kör därefter.
    Har man vinterväg förstör ej dubbarna asfalten.

En Dalmas sa förra året att det var fördjävligt när sportlovet närmade sig.
    För då sandade man och grejade massor för att Stockholmarna med dubbfritt ej skall köra i diket.
    Folk som kan köra bil och har riktiga däck behöver ej detta......

Dessutom så förstör det ju bilarna med salt.
    Och vad för miljöpåverkan har en biltillverkning...
    Kolla på Gotland och Norrland, bilar som var bortrostade för 20 år sedan i Sthlm har ej en rostfläck...... 

• LoLs pappa

Har förstått att du Linn verkligen förespråkar dubbfritt och saltning.
    Så det får stå för dig.

Jag tänker dock ej chansa, också för att kunna göra en undanmanöver på is när ngn idiot med billiga kina däck kommer sladdandes...
    Och hurvida man skulle behöva göra det ena eller andra med hastigheter osv och stänga av vägar.
    Nja, tror inte på det, jo så tillvida att vissa människor tänker så kort, håller ej avstånd, bara ser till sig själva i trafiken och visar ingen hänsyn ja.

Men om man köpte riktiga däck, ej tillät öststatslångtradare med sommardäck (och gärna nyktra chaufförer) så skulle det bli annat ljud i skällan.
    SALT är billigt, och man har en ganska stor övertro på det ibland.
    Så stor att man skickar ut plogbilarna i 15 cm snö och saltar utan att ploga för slitstålen på plogarna är dyra.... 

I Norrland och på Gotland varken sandar eller saltar man, men man plogar i tid och har kannonfina vägar.
    Man kör efter väglaget och olyckorna är få (ifs så är antalet bilar mindre oxå). 

• LoLs pappa

Vilka vägar föredrar du då, saltade eller Norrlandsvägar?

Sen blir det ju till och från så oxå att man löser upp snön, sen sjunker det under 8 grader och då har man en fiiin isgata som heter duga.....
    Och modden blir ju mkt värre när saltet ej räcker, utan snöfallet är för kraftigt, då har man en värre modd än torr fin snö....

Och om det står på trafikverkets hemsida så är ju infon ganska partisk.
    Handlar ju BARA om att spara pengar....

Åkte en bra trafikerad riksväg i tisdags natt /onsdags morse, 20 cm snö, och halvmeterstora drivor på håll.
    Framför låg en av Trafikverket inhyrd entreprenör med alla saftblandare på, och båda plogarna uppe, man blir så trött......
    Förtroendet för den instansen är väl som för resten av Sveriges statsinrättningar....

• LoLs pappa
    cloudberry79 skrev 2012-12-06 23:22:10 följande:
    Jag bor i inre Lappland. Här saltar de inte, eftersom det inte ger någon effekt (det är aldrig så varmt att saltet löser upp snön). Inte fan är våra vägar avstängda på vintern och inte sänker de hastighetsbegränsningarna heller. Det är 100 på kostigen (E10) mellan Kiruna och övre norrlandskusten året om, trots grusning istället för saltning. Självklart kör jag dubbat, dessutom finns ingen asfalt att riva upp, den ligger ju under 20 cm packis.
  • LoLs pappa

En liten fråga så i religionstider där bromssträckor diskuteras.
    Vilket bromsar bäst, med eller utan ABS ..... 

• LoLs pappa

Så är det bromssträckan BLIR längre!!
    Men du kan styra osv med ABS, i samverkan med Antisladd så har man ett effektivt hjälpmedel vid fel hastighet i förhållande till väglaget, och det är ju det allt handlar om, både vad gäller däck och resten........

Men tror (VET) att ingen av grabbarna i Svenska Rallyt kommer vinna med dubbfria 235'or och ABS

Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?