• Noro

Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?

Vad väljer ni och varför?

• Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?
  • Brockmadigan

Jag bytte till dubbfritt i år, jag vill helst ha dubb men det är väl bara en tidsfråga tills det förbjuds/läggs på straffavgifter. Bor i Stockholm om det är intressant.

• Palma

Jag har kört dubbfritt i flera år, men i år har jag bytt till dubbdäck. Jag hatar verkligen halka, tycker det är jätteläskigt. Det är stor skillnad med dubb tycker jag. Är glad över mitt beslut. Bor mitt i stan i Mellansverige, men det är ofta jättehalt här då det "regnar och fryser på" vintrarna igenom.

• deecember

Dubbdäck. Bor på mindre ort och åker dessutom mycket på frusna grusvägar.

• sandy76

Vi har dubbdäck och kan inte tänka mig något annat. Bor i östergötland i en större stad. Körde en bil för några år sedan som hade dubbfira däck och det var bland det värsta jag varit med om  Hade inget grepp alls när det var halt på vägarna.. var som bambi på hal is.

• Cornellia

Dubb givetvis, I dom områden jag kör finns det ingen som helst anledning att använda dubbfritt.

• Noro

Ugh!
    Jag som precis köpt nya Dubbfria vinterdäck...
    Jag kör ganska försiktigt, men ändå...
    Tack för era svar.

• L i n n

Dubbfritt.
    Har aldrig kört på annat.

Bilen har dessutom antispinn- och antisladdsystem.

• W Goldberg
    Noro skrev 2012-11-30 07:10:12 följande:
    Ugh!
    Jag som precis köpt nya Dubbfria vinterdäck...
    Jag kör ganska försiktigt, men ändå...
    Tack för era svar.
    Beroende på var du bor (hur vägarna ser ut) och hur många andra som kör med dubb så behöver det inte vara fel med dubbfritt.
    Kör många andra med dubbdäck så ruggar dom vägbanan lite, och dubbfritt är då inte så tokigt.
    Personligen kör jag dubbat men har testat dubbfritt ett par år, och på riktig vinterväg var dom helt okej. Det är nog glansisen dom inte är fullt så bra på.
    Kör du med dina dubbfria däck, men kör med insidan av huvudet, så som man ändå alltid ska göra. 
  • CoolJen

Dubb, jag anser att mitt och min familjs liv är viktigare än miljön.

Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?