Inlägg från: purple box |Visa alla inlägg
  • purple box

Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?

Hade AW mött mina, eller andra okurade, barn hade hon nog insett att alla skriker inte av att ligga på rygg.... Och inte fan tyckte de att det var lugnt och skönt uppe i luften. Har alltid tyckt så synd om barnen i hennes videor... Men VEM vargen är vet jag inte... Däremot tror jag att barn naturligt inte vill vara helt ensamma. Så länge de hör en (och då menar jag inte skrammel utanför deras rum när de skriker) brukar de klara sig för det mesta. Som en på bb sa: "Bebisar vill vara hos mamma (och pappa sedan) för då har det störst chans att få värme, mat och kärlek, då kan det överleva". Har man det i åtanke känns det så grymt att lämna dem åt "vargen".

Jag tror hon tror att hon vet bäst för att hon har många barn. Och andra tror hon ve bäst för att hon har många barn. Såg det tänket i en heeelt annan tråd. "Ja men 4 barnsmamman hade nog koll". Hade AW kommit för att hjälpa mig med mina barn hade jag slängt dem båda över axeln och sprungit! Nja, inte riktigt men inte långt ifrån.

Såg när hon var med på Malou häromdagen.

• purple box
    Litet My skrev 2012-11-30 17:22:13 följande:

Det är AW som är vargen, iaf skulle jag bli livrädd om jag vaknade upp och såg henne, skulle skrika som bara den dessutom.

+1.
     Då har vi läst det mysteriet.
  • purple box
    Litet My skrev 2012-11-30 17:28:39 följande:

Japp, och inte skulle jag bli lugnare av att hon gjorde som i sin metod, pep ut i köket och satte på radion och började slamra med kastruller heller.Däremot hade jag nog slutat skrika om hon lämnade mig ifed och stack...så för att få tyst på Litet My fungerar alltså shn, mao låt My sova UTAN vargen DemonCool
    Japp, det är nog en sak jag funderat mycket över... Och kom fram till att anledningen till varför man ska slamta osv måste ju vara för att man inte ska höra skriket. Man kanske borde åka till henne och slamra när hon har mardrömmar?
  • purple box
    FruBecks skrev 2012-12-03 07:49:43 följande:
    Jag kan köpa att det finns saker som ligger medärvt från våra förfäder, helt klart. Men hur kan AW veta att det är VARGEN som barnet fruktar? Hur vet en bebis att det är en VARG som hon/han fruktar? 
    När jag var liten (det jag kan komma ihåg) så var mörkret helt klart lite läskigt, men jag blev ju lugn och trygg så fort mamma/pappa kom och la sig bredvid mig till jag somnat. Inte tror jag att jag tänkte instinktivt att ligger jag själv här kommer en varg (men däremot kanske spöken från garderoben

En sak som jag funderat på är det är med faror som barnet tydligen fruktar (inte ligga på golvet, inte vara ensam i sitt rum - för då kommer vargen). I övrigt verkar barn ha noll koll på andra faror, fallrisker främst, hur kan de då ha koll på vargen? 

Jag  tycker allt AW säger låter som en teori hon har kommit på och har haft en jädra tur att den funkar på vissa barn för att de sover hela natten. Men vart finns forskningen bakom denna teori??? 
    Hon behöver ingen forskning. Hon vet ju bättre än alla forskare, barnpsykologer och pedagoger. Hon grunda allt på sitt eget tänk och tycke.

Fast att vara ensam verkar hos de flesta barn bara vara läskigt i perioder.
  • purple box
    Mita1973 skrev 2012-12-03 12:44:01 följande:
    Kan bara säga att curla dom gör det inte ett dugg bättre.. snarare tvärt om..

men har  aldrig gillat AW tycker hennes resonemang är hel korkat,  men  jag springer heller inte så fort bebis piper..

Men som sagt som förälder behöver man också egentid för att orka vara en bra förälder om någon säger annat så är man nog lika dum som AW    
    Ja det är din åsikt. Personligen tror jag det är skillnad på att curla och att se till en del barns stora närhetsbehov. Båda mina har haft enormt närhetsbehov. Springer väl inte så fort de piper, men så fort de skrikit efter någon av oss har vi kommit dit. Det var hennes behov då och idag är hon en av de mest självständiga och trygga barnen som öppna förskolan mött.

Dessutom har alla olika behov av egentid. En del stort, andra mindre.
  • purple box
    Fyndomat skrev 2012-12-04 22:03:39 följande:
    Absolut!
    Barnet som är rädd för "vargen" ska bli omsluten och "skyddad" av sina föräldrar och föräldrarna ska skydda. Så har jag känt spontant utan att tänka på det när barnen är rädda, att jag ska "skydda" dem. Det var först när jag reflekterade över mitt eget beteende på barnens rädslor som jag började fundera på "vargen".

Men att göra som AW, det är hjärtlöst och hjärndött. Rädslor ska man konfrontera i små små steg, inte acceptera den hårda vägen att man trots allt överlever.

Rent spontant har det varit min tanke också. Tar man det i barnets takt så blir det bäst. Tänkte alltid såhär: "Skulle jag vilja prova något nytt och lite småläskigt innan jag var redo?". Svaret är ju självfallet nej... Och om en vuxen inte skulle vilja det så varför ska ett barn, som inte kan välja, tvingas till det?

Fast jag tycker ju hennes buffningar visar vad hon tycker barn är till för... Tittade på en del av hennes infovideos när jag ville bilda mig en uppfattning om henne.
Svar på tråden Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?