Inlägg från: Sommarfjäril |Visa alla inlägg
  • Sommarfjäril

Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?

Litet My skrev 2012-11-30 17:22:13 följande:

Det är AW som är vargen, iaf skulle jag bli livrädd om jag vaknade upp och såg henne, skulle skrika som bara den dessutom.

Nu fick jag mig ett gott skratt, tack för den :)
  • Sommarfjäril
    Fyndomat skrev 2012-12-02 00:36:49 följande:
    Jag tolkar det som samma "varg" som lurar i mörkret eller i skogen i skymningen som gör oss osäkra och rädda.

Det är en högst realistisk rädsla eftersom det var så när vi bodde i grottor och det är evolutionärt inte speciellt länge sedan. Jag tror också att denna rädsla för det okända är biologiskt nedärvt och är en garanti för artens fortlevnad.

Vi är flockdjur och jag tror att när barnet skriker i mörkret är det inte i främsta hand mamma/pappa de är ute efter utan beskydd från vargen som lurar i mörkret.

Men även om rädslan är realistisk så är ju hennes sätt att se på saken märklig. De flesta barn blir ju tryggare om mamma/pappa är tätt intill. Mina barn samsov med mig som bebisar och blev absolut inte otrygga för det (nu var det sista inte direkt en koppling till det du skrev :)!
    FruBecks skrev 2012-12-03 07:49:43 följande:
    Jag kan köpa att det finns saker som ligger medärvt från våra förfäder, helt klart. Men hur kan AW veta att det är VARGEN som barnet fruktar? Hur vet en bebis att det är en VARG som hon/han fruktar? 
    När jag var liten (det jag kan komma ihåg) så var mörkret helt klart lite läskigt, men jag blev ju lugn och trygg så fort mamma/pappa kom och la sig bredvid mig till jag somnat. Inte tror jag att jag tänkte instinktivt att ligger jag själv här kommer en varg (men däremot kanske spöken från garderoben

En sak som jag funderat på är det är med faror som barnet tydligen fruktar (inte ligga på golvet, inte vara ensam i sitt rum - för då kommer vargen). I övrigt verkar barn ha noll koll på andra faror, fallrisker främst, hur kan de då ha koll på vargen? 

Jag  tycker allt AW säger låter som en teori hon har kommit på och har haft en jädra tur att den funkar på vissa barn för att de sover hela natten. Men vart finns forskningen bakom denna teori??? 
    Det finns ingen forskning, och AW vet givetvis ingenting om vad bebisen är rädd för. Det är helt och hållet hennes egna teori som hon hittat på efter att ha fött en massa ungar. Det funkar oftast, men det beror ju på att bebisarna ger upp efter ett tag, av ren utmattning. De lär sig att sova själva, som en slags hunddressyr. Hur de känner sig under tiden vet man heller ingenting om.
  • Sommarfjäril
    Fyndomat skrev 2012-12-03 16:48:24 följande:
    Ja absolut, jag håller helt med dig om allt du skriver.
    Jag berättade bara hur jag tolkat "vargen". Och det verkar skilja en del från AW?
    Ja så klart det skiljer, jag gick nog igång lite bara för att jag började tänka på AW:s sovmetoder :)
  • Sommarfjäril
    FruBecks skrev 2012-12-04 13:12:20 följande:
    ....

Om barnet fruktar vargen som ligger nedärvt i vår biologi så är det ju lika nedärvt för oss föräldrar att rädda barnet från vargen så att barnet blir tryggt. Vart sover barnet bäst i afrikanska savannen? Hos sina föräldrar! Vart sover barnet bäst i svenska radhus? Hos sina föräldrar!

Ja det håller jag med om. Jag hade en hel del AW-anhängare under min andra föräldraledighet och jisses så jobbiga de var. Det jag tycker är tråkigt med flera som använt sig av SHN (hennes sovmetod) är att de är så enormt kritiska till allt annat. Jag fick ta en massa skit för att jag samsovit med mina barn. AW kallar ju dessa föräldrar väldigt nedlåtande för "gossedjursföräldrar" vilket jag känner rätt mycket irritation inför. Vem är hon att bestämma hur folk ska göra med sina barn?!

Man får göra hur man vill så länge barnet mår bra, men just SHN känns lite väl mycket som hunddressyr kan jag tycka.
  • Sommarfjäril

Det gick lite för fort... jag menar att jag hade en hel del AW-anhängare i min närhet och även på öppna förskolan.

Svar på tråden Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?