• Fyndomat

Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?

Jag tolkar det som samma "varg" som lurar i mörkret eller i skogen i skymningen som gör oss osäkra och rädda.

Det är en högst realistisk rädsla eftersom det var så när vi bodde i grottor och det är evolutionärt inte speciellt länge sedan. Jag tror också att denna rädsla för det okända är biologiskt nedärvt och är en garanti för artens fortlevnad.

Vi är flockdjur och jag tror att när barnet skriker i mörkret är det inte i främsta hand mamma/pappa de är ute efter utan beskydd från vargen som lurar i mörkret.

Matsedel för V8 fyndomat.blogspot.com/
  • Fyndomat
    Sommarfjäril skrev 2012-12-03 12:36:12 följande:

Men även om rädslan är realistisk så är ju hennes sätt att se på saken märklig. De flesta barn blir ju tryggare om mamma/pappa är tätt intill. Mina barn samsov med mig som bebisar och blev absolut inte otrygga för det (nu var det sista inte direkt en koppling till det du skrev :)!
    Ja absolut, jag håller helt med dig om allt du skriver.
    Jag berättade bara hur jag tolkat "vargen". Och det verkar skilja en del från AW?
  • Fyndomat
    FruBecks skrev 2012-12-03 07:49:43 följande:
    Jag kan köpa att det finns saker som ligger medärvt från våra förfäder, helt klart. Men hur kan AW veta att det är VARGEN som barnet fruktar? Hur vet en bebis att det är en VARG som hon/han fruktar? 
    När jag var liten (det jag kan komma ihåg) så var mörkret helt klart lite läskigt, men jag blev ju lugn och trygg så fort mamma/pappa kom och la sig bredvid mig till jag somnat. Inte tror jag att jag tänkte instinktivt att ligger jag själv här kommer en varg (men däremot kanske spöken från garderoben

En sak som jag funderat på är det är med faror som barnet tydligen fruktar (inte ligga på golvet, inte vara ensam i sitt rum - för då kommer vargen). I övrigt verkar barn ha noll koll på andra faror, fallrisker främst, hur kan de då ha koll på vargen? 

Jag  tycker allt AW säger låter som en teori hon har kommit på och har haft en jädra tur att den funkar på vissa barn för att de sover hela natten. Men vart finns forskningen bakom denna teori??? 
    Ja du bra fråga. Har du ingen annan?
    Nä skämt åsido, jag har ingen aning om AW utan jag berättade bara om min alldeles egna tolkning av "vargen". AW känner jag inte till alls speciellt så hur hon skaffat sig kunskap (mer än erfarenhet) är en gåta för mig.

Får jag vara fräck och släppa gåtan AW och fortsätta snickra på min egna totalt ovetenskapliga teori?
    Jag kan nämligen inte hjälpa det men dina frågeställningar fick det att börja snurra i skallen igen av tankar.
    Jag tror att just rädslan för "vargen" (mer afrikanska rovdjur jagandes på natten) blev biologiskt nedärvd eftersom det var en större fara än att tex ramla ner i hål i marken eller mer uppenbara faror. Jag menar, man överlever u som halt och lytt men det är ju lite svårare med den saken efter en attack av en flock sabeltandade tigrar.  Vad jag kom fram till ( ) är att rovdjur=dödsfara och gropar = saknar betydelse och därför kan man gott vara totalt omedveten om dem så länge som det finns en dagisfröken (gamm-tanter som passar barnen)

Är den inte bra min teori?

• Fyndomat
    FruBecks skrev 2012-12-04 13:12:20 följande:
    Ligger nog en del i det du säger - intressant teori! Jag har också grubblat på detta den senaste tiden och en av anledningarna till att jag startat tråden. Återigen, vem är vargen liksom... AW kanske har rätt i sin teori om vargen, men de handlingar som man ska utföra till följd av rädslan av vargen är enligt mig helt horribla. Trycka ner ett barn i sängen där barnet då skulle frukta vargen - galet! Om barnet fruktar vargen som ligger nedärvt i vår biologi så är det ju lika nedärvt för oss föräldrar att rädda barnet från vargen så att barnet blir tryggt. Vart sover barnet bäst i afrikanska savannen? Hos sina föräldrar! Vart sover barnet bäst i svenska radhus? Hos sina föräldrar!
    Absolut!
    Barnet som är rädd för "vargen" ska bli omsluten och "skyddad" av sina föräldrar och föräldrarna ska skydda. Så har jag känt spontant utan att tänka på det när barnen är rädda, att jag ska "skydda" dem. Det var först när jag reflekterade över mitt eget beteende på barnens rädslor som jag började fundera på "vargen".

Men att göra som AW, det är hjärtlöst och hjärndött. Rädslor ska man konfrontera i små små steg, inte acceptera den hårda vägen att man trots allt överlever.

Svar på tråden Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?