• FruBecks

Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?

Jag är medveten om att jag startar en av många trådar ang vår debatterade Anna Wahlgren. Men jag kan inte låta bli att fundera kring hennes SHN-metod och hur hon få den att blir så logiskt och självklar. Vad har hon för utbildning, forskning, kunskaper för att utveckla en sådan metod? Hur vet hon att barnen känner sig utsatta och rädda för VARGEN när de vaknar på natten och skriker? Att de känner sig ensamma och rädda, ja det köper jag men vad är det för himla snack om den här vargen, vem är vargen? Jag förstår inte begreppet! Kan någon förklara?

För mig känns det självklart att ett barn som vaknar och skriker på natten gör det för att kommunicera ”Mamma/Pappa jag vill inte sova ensam här, kom!”  Vilket man instinktivt gör. Min son har i perioder ett extremt behov av närhet och för mig är det självklart att ge honom den närheten han behöver. Vill han sova med oss för att det känns tryggast så varför inte? Jag får höra av folk (dagispersonal, bekanta, familj) att vår son verkar så trygg i sig själv. Tack! Det tolkar jag som ett bevis på att den närhet han får av sina föräldrar gör honom trygg. Inte att jag räddar honom från några jäkla varg…

• Svar på tråden Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?
  • purple box
    Litet My skrev 2012-11-30 17:22:13 följande:

Det är AW som är vargen, iaf skulle jag bli livrädd om jag vaknade upp och såg henne, skulle skrika som bara den dessutom.

+1.
     Då har vi läst det mysteriet.
  • Litet My
    purple box skrev 2012-11-30 17:24:31 följande:
    +1.
     Då har vi läst det mysteriet.

Japp, och inte skulle jag bli lugnare av att hon gjorde som i sin metod, pep ut i köket och satte på radion och började slamra med kastruller heller.Däremot hade jag nog slutat skrika om hon lämnade mig ifed och stack...så för att få tyst på Litet My fungerar alltså shn, mao låt My sova UTAN vargen DemonCool
  • purple box
    Litet My skrev 2012-11-30 17:28:39 följande:

Japp, och inte skulle jag bli lugnare av att hon gjorde som i sin metod, pep ut i köket och satte på radion och började slamra med kastruller heller.Däremot hade jag nog slutat skrika om hon lämnade mig ifed och stack...så för att få tyst på Litet My fungerar alltså shn, mao låt My sova UTAN vargen DemonCool
    Japp, det är nog en sak jag funderat mycket över... Och kom fram till att anledningen till varför man ska slamta osv måste ju vara för att man inte ska höra skriket. Man kanske borde åka till henne och slamra när hon har mardrömmar?
  • Litet My
    purple box skrev 2012-11-30 17:36:08 följande:
    Japp, det är nog en sak jag funderat mycket över... Och kom fram till att anledningen till varför man ska slamta osv måste ju vara för att man inte ska höra skriket. Man kanske borde åka till henne och slamra när hon har mardrömmar?

Buffa henne lite i rumpan och ramsa lite? Jag kan en bra ramsa...Demon
  • Fyndomat

Jag tolkar det som samma "varg" som lurar i mörkret eller i skogen i skymningen som gör oss osäkra och rädda.

Det är en högst realistisk rädsla eftersom det var så när vi bodde i grottor och det är evolutionärt inte speciellt länge sedan. Jag tror också att denna rädsla för det okända är biologiskt nedärvt och är en garanti för artens fortlevnad.

Vi är flockdjur och jag tror att när barnet skriker i mörkret är det inte i främsta hand mamma/pappa de är ute efter utan beskydd från vargen som lurar i mörkret.

Matsedel för V8 fyndomat.blogspot.com/
  • Jellybeanbaby

WTF... :-O

Fyndomat skrev 2012-12-02 00:36:49 följande:
    Jag tolkar det som samma "varg" som lurar i mörkret eller i skogen i skymningen som gör oss osäkra och rädda. Det är en högst realistisk rädsla eftersom det var så när vi bodde i grottor och det är evolutionärt inte speciellt länge sedan. Jag tror också att denna rädsla för det okända är biologiskt nedärvt och är en garanti för artens fortlevnad. Vi är flockdjur och jag tror att när barnet skriker i mörkret är det inte i främsta hand mamma/pappa de är ute efter utan beskydd från vargen som lurar i mörkret.
    Matsedel för V8 fyndomat.blogspot.com/

• FruBecks
    Fyndomat skrev 2012-12-02 00:36:49 följande:
    Jag tolkar det som samma "varg" som lurar i mörkret eller i skogen i skymningen som gör oss osäkra och rädda.

Det är en högst realistisk rädsla eftersom det var så när vi bodde i grottor och det är evolutionärt inte speciellt länge sedan. Jag tror också att denna rädsla för det okända är biologiskt nedärvt och är en garanti för artens fortlevnad.

Vi är flockdjur och jag tror att när barnet skriker i mörkret är det inte i främsta hand mamma/pappa de är ute efter utan beskydd från vargen som lurar i mörkret.
    Jag kan köpa att det finns saker som ligger medärvt från våra förfäder, helt klart. Men hur kan AW veta att det är VARGEN som barnet fruktar? Hur vet en bebis att det är en VARG som hon/han fruktar? 
    När jag var liten (det jag kan komma ihåg) så var mörkret helt klart lite läskigt, men jag blev ju lugn och trygg så fort mamma/pappa kom och la sig bredvid mig till jag somnat. Inte tror jag att jag tänkte instinktivt att ligger jag själv här kommer en varg (men däremot kanske spöken från garderoben

En sak som jag funderat på är det är med faror som barnet tydligen fruktar (inte ligga på golvet, inte vara ensam i sitt rum - för då kommer vargen). I övrigt verkar barn ha noll koll på andra faror, fallrisker främst, hur kan de då ha koll på vargen? 

Jag  tycker allt AW säger låter som en teori hon har kommit på och har haft en jädra tur att den funkar på vissa barn för att de sover hela natten. Men vart finns forskningen bakom denna teori??? 
  • purple box
    FruBecks skrev 2012-12-03 07:49:43 följande:
    Jag kan köpa att det finns saker som ligger medärvt från våra förfäder, helt klart. Men hur kan AW veta att det är VARGEN som barnet fruktar? Hur vet en bebis att det är en VARG som hon/han fruktar? 
    När jag var liten (det jag kan komma ihåg) så var mörkret helt klart lite läskigt, men jag blev ju lugn och trygg så fort mamma/pappa kom och la sig bredvid mig till jag somnat. Inte tror jag att jag tänkte instinktivt att ligger jag själv här kommer en varg (men däremot kanske spöken från garderoben

En sak som jag funderat på är det är med faror som barnet tydligen fruktar (inte ligga på golvet, inte vara ensam i sitt rum - för då kommer vargen). I övrigt verkar barn ha noll koll på andra faror, fallrisker främst, hur kan de då ha koll på vargen? 

Jag  tycker allt AW säger låter som en teori hon har kommit på och har haft en jädra tur att den funkar på vissa barn för att de sover hela natten. Men vart finns forskningen bakom denna teori??? 
    Hon behöver ingen forskning. Hon vet ju bättre än alla forskare, barnpsykologer och pedagoger. Hon grunda allt på sitt eget tänk och tycke.

Fast att vara ensam verkar hos de flesta barn bara vara läskigt i perioder.
Svar på tråden Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?