Sasson skrev 2012-12-01 11:01:33 följande:
Jag tycker det beror på vad förlovning betyder för er. Betyder det giftermål? Eller mer ett sätt att visa att ni hör ihop?
Jag har varit förlovad två gånger. Första gången var jag 19, och himlastormande kär. Vi var två barn som lekte vuxna, hade flyttat ihop och allting. Det höll ett par år till efter det, vi diskuterade inte att gifta oss direkt (vad jag minns). Jag kan inte säga att jag ångrar det, men det betydde något helt annat än andra gången. En sådan förlovning tycker jag man kan göra när man vill, det visar bara att man är en del av ett par och ringen blir mer som när man bytte halsband i mellanstadiet (vilket var härligt det med). Mysigt och fint, men inget bestående.
Andra gången var jag 28 och hade träffat mannen i mitt liv. Han friade, och förlovningen var en väg fram till giftermålet, inte ett så viktigt i sig själv. Den varade bara i två månader innan vi gifte oss, vilket var den stora grejen. Planerar man giftermål tycker jag det är bra att vänta tills man bott ihop ett tag och känner varandra och verkligen känner att det är vi för resten av livet.
Det finns säkert en massa andra känslor och betydelser, men det viktiga är att båda ser det på samma sätt. Julklapp kanske inte är någon bra idé om man inte är helt säker på att killen vill, det blir svårt att tacka nej på julafton, och tacka nej måste man ha en chans att göra.
Asså jag vill gifta mig om några år! Men nu så är det ju mest att visa att de är vi som hör ihop! :)