• Minmilou

För tidigt att förlova sig?

Hej jag och min pojkvän har varit tsm i snart 8 månader, och jag hade velat ge honom en speciell julklapp..nämligen en förloving men på ett sätt tycker jag att det är för tidigt men jag älskar honom mer än allt i hela världen.

När tycker ni det är rimligt att förlova sig? Hur länge hade ni varit tillsammans när ni gjorde det?

• Svar på tråden För tidigt att förlova sig?
  • sirisdotter

Intressant för en äldre kvinna att man bör ha bott  ihop INNAN  man förlovar sig idag!    Bo ihop utan att vara gift var det mest förbjudna när jag var ung.   (jag gjorde -  och Far,  född på 1800-talet blev nog aldrig informerad om det,    min bror gjorde ännu tidigare  (50-tal)  -  och hans  dåvarande flickvän har berättat vilket hemlighetsmakeri det var)

Tror ni kungen och Silvia hade bott ihop på riktigt innan de förlovade sig?

(och ni kan förstås invända att det inte gick så bra för dem heller).   Blev full i skratt över hur  normerna verkar ha ändrats sedan vi var unga;  Silvia och jag etc.

Lapsang skrev 2012-12-01 10:16:17 följande:
    Ja det är för tidigt om du menar allvar med att det ska betyda att det är ni för resten av livet. Om sex-sju år är kanske lagom.

Jag tror följande bör vara uppfyllt om ni ska ha en rimlig chans:
    -bott ihop på riktigt ca ett år (alltså inte bara sova mkt hos varandra, utan vara tvungna att få det att funka m städning, matlagning, pengar, inredning, vardagstristess etc)
    -varit ihop iaf ca tre år så förälskelsefasen passerat
    -uppnått iaf ca 23-24 års ålder så ni nått iaf minimal personlig mognad

Men om det bara är en romantisk grej och du inte har förväntningar på att det ska hålla resten av livet så why not? Fast vad är då syftet iofs..

Lite löjeväckande blir det ju om ni inte ens bor ihop än.
  • Sasson

Jag tycker det beror på vad förlovning betyder för er. Betyder det giftermål? Eller mer ett sätt att visa att ni hör ihop?

Jag har varit förlovad två gånger. Första gången var jag 19, och himlastormande kär. Vi var två barn som lekte vuxna, hade flyttat ihop och allting. Det höll ett par år till efter det, vi diskuterade inte att gifta oss direkt (vad jag minns). Jag kan inte säga att jag ångrar det, men det betydde något helt annat än andra gången. En sådan förlovning tycker jag man kan göra när man vill, det visar bara att man är en del av ett par och ringen blir mer som när man bytte halsband i mellanstadiet (vilket var härligt det med). Mysigt och fint, men inget bestående.

Andra gången var jag 28 och hade träffat mannen i mitt liv. Han friade, och förlovningen var en väg fram till giftermålet, inte ett så viktigt i sig själv. Den varade bara i två månader innan vi gifte oss, vilket var den stora grejen. Planerar man giftermål tycker jag det är bra att vänta tills man bott ihop ett tag och känner varandra och verkligen känner att det är vi för resten av livet.

Det finns säkert en massa andra känslor och betydelser, men det viktiga är att båda ser det på samma sätt. Julklapp kanske inte är någon bra idé om man inte är helt säker på att killen vill, det blir svårt att tacka nej på julafton, och tacka nej måste man ha en chans att göra. 

• Minmilou
    ems87 skrev 2012-11-30 21:43:48 följande:
    Vi förlovade oss efter 5 år, gifter oss om ca 2 år. Men en förlovning ger man väl inte bort? Fria kan man göra, men det är väl ett gemensamt beslut.
    Jag ville att det skulle vara en överrasknig.
  • Minmilou
    mammassnosa skrev 2012-12-01 02:26:33 följande:
    Om du är 19 år, ni har varit tillsammans 8 månader och bor 70-80 mil ifrån varandra dvs ni bor inte ihop så tycker jag faktiskt att det är en väldigt dålig idé.

Att förlova sig betyder att man lovar att gifta sig med varandra och att lova det till någon man inte ens bor ihop med och vet om man ens står ut under samma tal som är nog inte så bra. Att ni "bara" varit tillsammans 8 månader ser inte jag som problemet utan att ni inte bor ihop.

Jag och min sambo flyttade ihop efter 1 mån (samtidigt som det hände 20 andra kaosartade saker i mitt liv så vi provade kriser på en gång), jag blev gravid efter 9 månader (planerat), förlovade oss efter 13,5 månad och gifter oss nu till våren när vi varit tillsammans 2,5 år. Men som sagt. Ni borde flytta ihop först...
    Vi SKA flytta ihop efter jag slutat skolan, lite svårt att göra de nu när jag pluggar!  Och bara för att man förlovar sig så behöver man inte gifta sig? :) de kan man ju göra om 30 år om man nu vill det.
  • Minmilou
    Sasson skrev 2012-12-01 11:01:33 följande:
    Jag tycker det beror på vad förlovning betyder för er. Betyder det giftermål? Eller mer ett sätt att visa att ni hör ihop?

Jag har varit förlovad två gånger. Första gången var jag 19, och himlastormande kär. Vi var två barn som lekte vuxna, hade flyttat ihop och allting. Det höll ett par år till efter det, vi diskuterade inte att gifta oss direkt (vad jag minns). Jag kan inte säga att jag ångrar det, men det betydde något helt annat än andra gången. En sådan förlovning tycker jag man kan göra när man vill, det visar bara att man är en del av ett par och ringen blir mer som när man bytte halsband i mellanstadiet (vilket var härligt det med). Mysigt och fint, men inget bestående.

Andra gången var jag 28 och hade träffat mannen i mitt liv. Han friade, och förlovningen var en väg fram till giftermålet, inte ett så viktigt i sig själv. Den varade bara i två månader innan vi gifte oss, vilket var den stora grejen. Planerar man giftermål tycker jag det är bra att vänta tills man bott ihop ett tag och känner varandra och verkligen känner att det är vi för resten av livet.

Det finns säkert en massa andra känslor och betydelser, men det viktiga är att båda ser det på samma sätt. Julklapp kanske inte är någon bra idé om man inte är helt säker på att killen vill, det blir svårt att tacka nej på julafton, och tacka nej måste man ha en chans att göra. 
    Asså jag vill gifta mig om några år! Men nu så är det ju mest att visa att de är vi som hör ihop! :)
  • sirisdotter
    Minmilou skrev 2012-12-01 18:09:04 följande:
    Vi SKA flytta ihop efter jag slutat skolan, lite svårt att göra de nu när jag pluggar!  Och bara för att man förlovar sig så behöver man inte gifta sig? :) de kan man ju göra om 30 år om man nu vill det.
    Förlovning innebär traditionellt att någon friat och att den andra sagt ja och att man planerar att gifta sig inom ett år. 

Och man får göra som man vill,  vi lever i ett fritt land.
  • Minmilou
    sirisdotter skrev 2012-12-01 18:28:19 följande:
    Förlovning innebär traditionellt att någon friat och att den andra sagt ja och att man planerar att gifta sig inom ett år. 

Och man får göra som man vill,  vi lever i ett fritt land.
    Ja! man behöver inte alltid följa dom exakta reglerna, de är inte många som gör det! Glad
  • Lapsang

Sirisdotter: jo jag vet att det var så förr. Gissar att det har att göra med att man skulle vara oskuld på bröllopsnatten, eller det skulle iaf inte vara uppenbart att man inte var det. Så då kan man inte ha bott ihop innan för alla fattar att man har sex då. Men det ledde antagligen till att många gifte sig alldeles för snabbt och lättvindigt, eftersom det inte är naturligt att vara två vuxna mönniskor som är ihop men inte har sex. Sen kom man på att man inte passade ihop, men då var det ännu mer tabu m skilsmässa och kvinnan var ekonomiskt beroende av mannen och kunde inte skilja sig pga det heller. Eller är detta bara mina fördomar??

• sirisdotter
    Minmilou skrev 2012-12-01 18:37:29 följande:
    Ja! man behöver inte alltid följa dom exakta reglerna, de är inte många som gör det! Glad
    De flesta väntar 30 år med att gifta sig?
  • Minmilou
    sirisdotter skrev 2012-12-01 18:40:01 följande:
    De flesta väntar 30 år med att gifta sig?
    Ja och? har jag sagt ngt om de? så enligt "dom gamla traditionerna" så ska jag typ vänta tills jag är 29 med o förlova mig?...
Svar på tråden För tidigt att förlova sig?