• Minmilou

För tidigt att förlova sig?

Hej jag och min pojkvän har varit tsm i snart 8 månader, och jag hade velat ge honom en speciell julklapp..nämligen en förloving men på ett sätt tycker jag att det är för tidigt men jag älskar honom mer än allt i hela världen.

När tycker ni det är rimligt att förlova sig? Hur länge hade ni varit tillsammans när ni gjorde det?

• Svar på tråden För tidigt att förlova sig?
  • sirisdotter
    Lapsang skrev 2012-12-01 18:37:55 följande:
    Sirisdotter: jo jag vet att det var så förr. Gissar att det har att göra med att man skulle vara oskuld på bröllopsnatten, eller det skulle iaf inte vara uppenbart att man inte var det. Så då kan man inte ha bott ihop innan för alla fattar att man har sex då. Men det ledde antagligen till att många gifte sig alldeles för snabbt och lättvindigt, eftersom det inte är naturligt att vara två vuxna mönniskor som är ihop men inte har sex. Sen kom man på att man inte passade ihop, men då var det ännu mer tabu m skilsmässa och kvinnan var ekonomiskt beroende av mannen och kunde inte skilja sig pga det heller. Eller är detta bara mina fördomar??
    Som släktforskare har jag lärt mig att det gjordes skillnad på trolovningsbarn och andra "oäkta"  barn.   Var föräldrarna trolovade  när barn blev till fick exempelvis barnet arvsrätt om  fadern avled och föräldrarna inte hunnit (?)  gifta sig.   Trolovning hade alltså tidigare en juridisk  funktion.   Förlovning har inte det.

Oskuld på bröllopsnatten -  tänker du på andra kulturer där blodigt lakan skulle visas upp?

Ja,  innan p-pillret kom i mitten av 6-talet gifte sig många när de upptäckte att de väntade barn.   Och det har hänt även senare,  alla vill inte manipulera sin kropp med hormoner,  många verkar vilja vara gifta.

Vet inte exakt hur länge det väckte besvärande uppmärksamhet med skilsmässor.   Att August Strindberg skilde sig då och då är känt.  Som författare och konstnär,  med hustrur som var skådespelare,  kanske det inte var så stora skandaler?

Och att som kvinna tvingas stanna kvar i ett förhållande /äktenskap som spårat ur eftersom man inte har egna försörjningsmöjligheter -  fullt så tufft blir det väl inte för dagens hemmafruar  som det var för 50-talets.   Nu finns  försörjningsstöd,  -  och temporär placering på vandrarhem /  kvinnohus etc.

I svensk småstad var det på 60-talet väldigt smaskigt för skvallertanterna om två gifta par bröt upp och gifte sig med varandras partners

Nu vet väl alla att var tredje äktenskap slutar i skilsmässa.
  • Lapsang

Sirisdotter: nä jag tänker på Sverige! Var det inte så förr? Att det skulle framstå som att man var oskuld på bröllopsnatten? Var det inte därför man inte fick leva ihop eller ha barn innan? "leva i synd" hette det ju om man bodde ihop fast man inte var gifta, det måste ju syfta på att man hade sex utan att vara gift?

• Sasson
    Minmilou skrev 2012-12-01 18:12:10 följande:
    Asså jag vill gifta mig om några år! Men nu så är det ju mest att visa att de är vi som hör ihop! :)
    I så fall, och om du vet att han känner likadant, är det bara att köra tycker jag :) Men du kan ju luska lite så du vet att han vill innan. Lycka till! :)
  • Kpax

Jag hade inte gett bort en förlovning i present, tänk om han inte vill? Eller inte vill JUST NU?
    Eftersom han älskar dig kanske han säger ja i alla fall, fast det inte känns helt 100.

Personligen skulle jag inte vilja förlova mig så tidigt, och framförallt skulle jag inte vilja förlova mig innan jag vet att jag faktiskt vill gifta mig inom en överskådlig framtid. Det där med att slentrianförlova sig och gå så i tio år är inget för mig. :)

• Minmilou
    Sasson skrev 2012-12-01 19:56:31 följande:
    I så fall, och om du vet att han känner likadant, är det bara att köra tycker jag :) Men du kan ju luska lite så du vet att han vill innan. Lycka till! :)
    Tack så mycket! :) Jo jag har börjat luska lite, men jag ska ändå vänta ett tag till, iaf tills vi varit tsm i 1 år! :)
  • sirisdotter
    Minmilou skrev 2012-12-01 18:46:29 följande:
    Ja och? har jag sagt ngt om de? så enligt "dom gamla traditionerna" så ska jag typ vänta tills jag är 29 med o förlova mig?...
    Du skrev att du vill gifta dig om 30 år.  Vad yrar du om nu,  "tills jag är 29"  ?
  • Minmilou
    sirisdotter skrev 2012-12-01 20:09:33 följande:
    Du skrev att du vill gifta dig om 30 år.  Vad yrar du om nu,  "tills jag är 29"  ?
    Jag har inte sagt att jag vill GIFTA mig om 30 år?! Jag skrev att MAN KAN ju gifta sig om 30 år om man nu vill det. Man behöver ju inte gifta sig efter 1 år? om de är nu så man ska göra. 
  • sirisdotter
    Minmilou skrev 2012-12-01 20:32:34 följande:
    Jag har inte sagt att jag vill GIFTA mig om 30 år?! Jag skrev att MAN KAN ju gifta sig om 30 år om man nu vill det. Man behöver ju inte gifta sig efter 1 år? om de är nu så man ska göra. 

Nej - ingen behöver gifta sig.

Bor ni så långt från varandra kanske du känner behov av att "ringmärka"   din kille?
  • sirisdotter
    Lapsang skrev 2012-12-01 19:43:36 följande:
    Sirisdotter: nä jag tänker på Sverige! Var det inte så förr? Att det skulle framstå som att man var oskuld på bröllopsnatten? Var det inte därför man inte fick leva ihop eller ha barn innan? "leva i synd" hette det ju om man bodde ihop fast man inte var gifta, det måste ju syfta på att man hade sex utan att vara gift?
    Skamligt var det med oäkta barn -  fram till och med 1960-talet?   Hade skolkamrat som adopterade bort barn i 1964,   andra som hoppade av skolan och gifte sig snabbt.

Oskuld på bröllopsnatten torde i praktiken alltid ha varit sällsynt eller?

Tidigare lämnades barn födda före äktenskapet till änglamakerskor,  som mot betalning officiellt tog hand om nyfödda mot betalning.   Det verkade vara underförstått att dessa  skulle se till att de små liven dog...   Kända författare och konstnärer lär ha lämnat bort barn så -  och sedan gift sig med modern och fått legala barn.
  • Minmilou
    sirisdotter skrev 2012-12-01 20:40:40 följande:

Nej - ingen behöver gifta sig.

Bor ni så långt från varandra kanske du känner behov av att "ringmärka"   din kille?
    Ja typ. jag vill mest visa att de är han och jag.
  • sirisdotter
    Minmilou skrev 2012-12-02 10:56:23 följande:
    Ja typ. jag vill mest visa att de är han och jag.
    Ett modernare sätt att visa det verkar vara att på Facebook skriva "Är i förhållande med Pelle Karlsson".   Då kan inte missförstå och tro att ni bestämt att ni ska gifta er inom något år.
  • Minmilou
    sirisdotter skrev 2012-12-02 11:16:04 följande:
    Ett modernare sätt att visa det verkar vara att på Facebook skriva "Är i förhållande med Pelle Karlsson".   Då kan inte missförstå och tro att ni bestämt att ni ska gifta er inom något år.
    Vi har redan det på facebook.  Och man behöver inte gifta sig om man förlovar sig!
  • Matildakallsgard

Nej, det är absolut inte förtidigt, jag och min kille har bestämmt att förlova oss och vi har varit tillsammans 10 månader i december. 

Det man inte kan laga med silvertejp, är sönder.
  • Varför

Vi förlovade oss efter 4 månader.

Sedan gifte vi oss 4 månader efter det.

Så nu firar vi snart 4-årig bröllopsdag!

• Elin 885

vi hae varit tillsammans i 3 månader när min man frågsade om jag vill ville gifta mig med honom, sambos i 2 månader.
    och det ville jag =).
    nu är vi lyckligt gifta =).

• sirisdotter
    Elin 885 skrev 2012-12-05 09:19:22 följande:
    vi hae varit tillsammans i 3 månader när min man frågsade om jag vill ville gifta mig med honom, sambos i 2 månader.
    och det ville jag =).
    nu är vi lyckligt gifta =).
    Sedan hur många år?
  • EnLitenJag

Ja det är för tidigt.

Att lova varandra att man ska spendera resten av livet tillsammans är en ganska stor grej.

Själv tycker jag väl att man som minimum ska varit sambos så pass länge att man hunnit störa sig på varandra och tjafsa om vem som ska diska etc.
    Man ska veta att man älskar personen precis lika mycket trots vardagens smågnabb.
    Man får gärna ha tagit sig igenom förhållandets första svåra period, och fortfarande älska varandra lika mycket.

Själv har jag varit tillsammans med min karl i drygt ett år. Vi har varit sambos i ca 10 månader.
    Vi har pratat lite om förlovning, och det kommer nog ske om inte allt för länge. Dock lämnar jag själva frieriet till honom (något vi båda önskar).
    Dock kommer giftermålet dröja några år. Vi vill vänta tills vi har avslutat våra högskolestudier och har råd att bekosta vårat drömbröllop.

Men oavsett när bröllopet går av stapeln, så innebär ändå en förlovning att man lovar att gifta sig med varandra.
    Om någon av parterna friar, och får ett jakande svar är man per definition förlovade. Inte annars.
    (Hur man lägger orden när man friar är dock upp till var och en.)    

Svar på tråden För tidigt att förlova sig?