• Anonym (Nybliven)

Stökiga elever i årskurs tre gymnasiet, snälla hjälp en lärare!

Har precis börjat arbeta som lärare och märker att eleverna i en klass jag har uppför sig betydligt mer omoget än jag hade förväntat mig och jag upplever inte att vi fått någon kunskap i ledarskap under utbildningen, så jag vet inte alls hur jag ska göra . De elever det gäller går i årskurs tre på gymnasiet och vissa av dem kastar papper på varandra under lektionstid och längst bak i klassrummet gaddar ett gäng "svagpresterande" killar ihop sig och sitter och högljutt driver med de arbetsuppgifter jag delar ut och vissa av eleverna hälsar inte ens på mig när jag välkomnar dem. Dessutom satt under den förra lektionen 6 av 15 elever och surfade på datorn under lektionen och några tittade på film med hörlurarna på. Tycker det är så fruktansvärt oförskämt och är rädd att det förstör arbetsklimatet och på måndagarna brukar flera sitta och med hög röst redogöra för helgens bravader. Jag blir så himla arg, det är ett klassrum och inget vardagsrum vi arbetar i, men hur ska man få dem att respektera det?

Jag förbereder varje lektion maximalt och varvar arbetsformerna med filmer, diskussioner, smart board etc så jag kan absolut inte se att deras uppförande beror på att lektionerna är torra och tristare än andra lektioner på något vis (även om mitt undervisningsämne kanske inte är deras favoritämne, de går nämligen på en praktisk linje), däremot får jag inte ens chans att motivera och lära dem när de stänger ute mig med sin musik och sina filmer och sitt chattande på datorn. Jag blir så ledsen och uppgiven och börjar undra om jag ska bli "strängare" i klassrummet, fast de ju är så pass gamla som de är?

Mina tankar just nu är följande: Förbjud att de surfar på datorerna under undervisningen, säg till dem när de pratar och markera när elever driver med arbetsuppgifter och förlöjligar dem, men samtidigt inte förvandlas till en sträng och bitter fröken, utan att alltid fortsätta välkomna dem och vara trevlig, vad tror ni om det? Fler idéer?

• Svar på tråden Stökiga elever i årskurs tre gymnasiet, snälla hjälp en lärare!
  • Emmeliina

Nu är jag inte lärare och gick ut gymnasiet för 6 år sen men när jag gick i gymnasiet så var vi en vääääldigt stökig klass, ungefär som den du beskriver fast lite värre. Det enda som bet på oss var stränga lärare. Man kan ju vara sträng men ändå trevlig när det är läge för det. Är där ett beteende i klassrummet när du håller på och pratar ska du absolut ta itu med det direkt. Låter du det bara vara kommer dem bara köra över dig, om dem är som vi var iaf.

Konsekvenser kan absolut vara en lösning om dem inte lyssnar när du säger till första gången till exempel.

Hoppas det hjälpte lite iaf :) lycka till!

• Lia och bäbisen

Hej TS,

Jag tänker tyvärr inte komma med några direkt råd till dig...
    Jag arbetar också som lärare, i engelska, på en praktisk gymnasial friskola. Och jag känner SÅ väl igen mig.
    I ALLA årskullar har vi ett gäng som beter sig som du beskriver. Jag har varit utbildad och arbetat på samma ställe i 4 år nu, detta är mitt femte.
    Kunskapsnivåerna är galet varierande, eleverna är inte nöjda med något man gör (nu generaliserar jag grovt, och tänker mest på den "kategorin" elever vi diskuterar...) och de beter sig precis hur som helst.

Jag som person är inte auktoritär. Men jag har fan andra kvaliteter. Men tyvärr känns det som att man skulle behöva den där "makten", men sån är inte jag och kommer antagligen aldrig att bli.

På rasterna tycker jag att jag har kanonbra kontakt med de flesta elever, men av nån anledning så finns det många som jag inte kan hantera på lektionerna. :(

Ibland tänker jag som så att OM jag hade haft ett ämne där jag som lärare kan prata på svenska (även fast vi såklart gör det ibland, och eleverna i fråga yppar knappt ett ord på engelska) så hade det kaaanske varit lite annorunda...men nä, jag vet inte.

Tänker följa tråden med spänning dock och se om du (vi) får några bra tips! 

• Tow2Mater

Ta en diskussion om nyttan av ditt ämne kanske, tydligen verkar eleverna inte forstå eller se den. Låt dem bidra till losningen om hur ditt ämne skulle bli intressantare for dem, och ge dem forståelse for hur ditt ämne faktist kommer att underlätta for dem i deras framtida specifika arbeten. Samtidigt kan ju en genomgång av arbetsloshetssiffrorna i deras specifika yrken i dag vara nyttig, och få dem att inse att de med bäst kompetens kommer att få jobben. Jag spånar nu mest, men tycker man i trean borde vara iallafall lite medveten om att det kommer ett liv efter gymnasiet.

• Anonym (också lärare)

Jag jobbar också på gymnasiet. Du ska för det första prata med dina kollegor, kolla om eleverna är likadana på andra lektioner. Om det bara är på dina är det säkert så att de testar var gränserna går. Om denna grupp är så här i största allmänhet måste ni i arbetslaget ta ett gemensamt grepp.

Hur är det, har ni datorer i klassrummet hela tiden så att de kan sätta på när de vill? Annars förstår jag inte riktigt hur det kommer sig att de kan ha dem igång på det sättet.

det är DU som är auktoriteten i rummet och eftersom du har "tillåtit" dem göra så här så känner de att de kan bete sig på detta vis. Du måste direkt sätta tonen nästa gång du ska ha gruppen. Inled lektionen med att säga att du har något viktigt att berätta. Sen säger du helt enkelt som det är; deras beteende är oacceptabelt, de ska föreställa myndiga men beter som som om de är 13 år, Du kommer behandla dem som vuxna den dagen de beter sig vuxet tillbaka. De måste förtjäna din respekt. De är där för att lära sig nåt och passar det inte kan de gå ut ur klassrummet. Ska de jobba på datorer ska de givetvis bara göra det de ska på den, inte surfa runt eller annat. Om de kastar papper på varann, säger du till den som kastat att gå och hämta och slänga i papperskorgen. Vägrar personen, ber du personen lämna salen. Komma tillbaka nästa gång när den tänkt över sitt beteende. Om de använder datorerna till annat än det ni ska, får de inte ha datorerna utan bara göra pappersuppgifter hädanefter.

Det handlar mycket om vilket tonfall du har, vilket kroppsspråk du har, om du vågar titta rakt på dem när du säger detta och inte flackar med blicken. Du måste visa att du är en stark ledare. Några tuffa lektioner kan det bli men sen blir det förhoppningsvis bättre och de kan så smått inse att det är bättre på det här sättet. Sen är det ofta så att det finns vissa i klasser som denna som verkligen vill ha lugn och ro och skulle välkomna en lärare med lite ruter i, som fick ordning på gruppen, men inte vågar säga nåt till sina störande kamrater.

Om detta känns jobbigt, prata med kollegor eller din chef innan, så du vet att du har stöd om det skulle bli jobbigt.

ett tips kring att jobba med datorer: har ni bärbara datorer? Säg då till eleverna att de ska sitta vända med ryggen mot dig, så att du hela tiden kan se alla skärmar samtidigt, då ser du om de gör nåt de inte borde.

• Anonym (9878)

det lär ju synas i betygen om de inte gör vad de ska och presterar tillräckligt. gör klart för dom hur de kan behöva ditt ämne i framtiden.

• elyse

Får man fråga vad du undervisar i? När jag gick i gymnasiet var nog naturkunskap det ämnet min klass var minst engagerade i. Vi hade en nyexad stackars lärare som hade oss i just naturkunskap (B-kursen, dessutom). Vi gick samhällsprogrammet av en anledning... Ibland får man välja bort ämnen och prioritera andra när det är mycket på gång. Jag minns att NK-läraren t.o.m. hade haft möte med vår klassföreståndare för att alla utom 3-4 stycken skolkade från en av hennes lektioner för att kunna plugga till ett religionsprov lektionen efter. Vad skulle man säga? Minns att hon också frågade oss en och en vad hon skulle göra för att göra lektionerna roligare, men man har ju en kursplan att följa och den kan man inte gå ifrån. Jag svarade ärligt att hennes ämne var det jag var minst intresserad av och jag ville bara att kursen skulle ta slut.  

• Anonym (också lärare)

kan tillägga att jag jobbar på ett fantastiskt ställe med för det mesta, jättehärliga gymnasieelever. Vi har väldigt lite såna problem som du beskriver men jag tror det till stor del beror på den härliga atmosfär som finns på vår skola. Vi är ett starkt arbetslag som alltid hjälper och stöttar varandra och eleverna jättemycket. Det smittar av sig på eleverna så de som i åk 1 kanske testar och härjar lite, slutar med det ganska så fort, inte för att vi blir tvingade att vara auktoritära utan för att de ser hur bra det är hos oss och hur bra stämningen är. Då vill de vara del av den och lugnar oftast självmant ner sig efter ett tag eller tom kompisar säger åt dem. men OM nån beter sig som du beskriver i TS, kan det hända de blir ombedda lämna salen, eller vi ber rektorn plocka in dem för ett samtal, är ganska effektivt:)

• Anonym (också lärare)
    elyse skrev 2012-11-30 20:59:20 följande:
    Får man fråga vad du undervisar i? När jag gick i gymnasiet var nog naturkunskap det ämnet min klass var minst engagerade i. Vi hade en nyexad stackars lärare som hade oss i just naturkunskap (B-kursen, dessutom). Vi gick samhällsprogrammet av en anledning... Ibland får man välja bort ämnen och prioritera andra när det är mycket på gång. Jag minns att NK-läraren t.o.m. hade haft möte med vår klassföreståndare för att alla utom 3-4 stycken skolkade från en av hennes lektioner för att kunna plugga till ett religionsprov lektionen efter. Vad skulle man säga? Minns att hon också frågade oss en och en vad hon skulle göra för att göra lektionerna roligare, men man har ju en kursplan att följa och den kan man inte gå ifrån. Jag svarade ärligt att hennes ämne var det jag var minst intresserad av och jag ville bara att kursen skulle ta slut.  
    att inte vara engagerad är en sak..att störa, kasta pappersbollar och härja är en helt annan sak, så som TS beskriver det
  • elyse
    Tow2Mater skrev 2012-11-30 20:52:03 följande:
    Ta en diskussion om nyttan av ditt ämne kanske, tydligen verkar eleverna inte forstå eller se den. Låt dem bidra till losningen om hur ditt ämne skulle bli intressantare for dem, och ge dem forståelse for hur ditt ämne faktist kommer att underlätta for dem i deras framtida specifika arbeten. Samtidigt kan ju en genomgång av arbetsloshetssiffrorna i deras specifika yrken i dag vara nyttig, och få dem att inse att de med bäst kompetens kommer att få jobben. Jag spånar nu mest, men tycker man i trean borde vara iallafall lite medveten om att det kommer ett liv efter gymnasiet.
    Men man använder inte alla kurser man läser i gymnasiet efteråt. Flera kurser jag gått har bara varit en poäng man plockat till slutbetyget. För många som går ett yrkesförberedande program kommer deras prestationer på praktikplatser att vara det mest betydande inför en framtida anställning. 
  • Anonym (9878)

ta in deras inriktning/linje och gör ditt ämne mer praktiskt och tydligt kopplat till det som de har valt. som någon mer sa, kolla hur de är mot andra lärare. kanske är det något med lektionsupplägget de inte känner sig bekväma med? är det för att det blir stel (sitta stilla, räcka upp handen, fråga/svar upplägg)? jag själv är en person som inte känner mig obekväm med att ställa mig upp för folk, föra diskussioner, dialoger etc men just när man har något typ av "sitter ner, var tysta, räck upp handen" lektioner kände jag mig väldigt obekväm och blev lite störig på lektionerna under gymnasiet/högstadiet. fick vi mer tex frihet (även "slösurfa" under tiden som vi gjorde något datajobb), om det blev mer rörelse eller praktiskt så var jag o flera mer produktiova o kreativa (gick en kreativ linje).

Svar på tråden Stökiga elever i årskurs tre gymnasiet, snälla hjälp en lärare!