Stökiga elever i årskurs tre gymnasiet, snälla hjälp en lärare!
Har precis börjat arbeta som lärare och märker att eleverna i en klass jag har uppför sig betydligt mer omoget än jag hade förväntat mig och jag upplever inte att vi fått någon kunskap i ledarskap under utbildningen, så jag vet inte alls hur jag ska göra . De elever det gäller går i årskurs tre på gymnasiet och vissa av dem kastar papper på varandra under lektionstid och längst bak i klassrummet gaddar ett gäng "svagpresterande" killar ihop sig och sitter och högljutt driver med de arbetsuppgifter jag delar ut och vissa av eleverna hälsar inte ens på mig när jag välkomnar dem. Dessutom satt under den förra lektionen 6 av 15 elever och surfade på datorn under lektionen och några tittade på film med hörlurarna på. Tycker det är så fruktansvärt oförskämt och är rädd att det förstör arbetsklimatet och på måndagarna brukar flera sitta och med hög röst redogöra för helgens bravader. Jag blir så himla arg, det är ett klassrum och inget vardagsrum vi arbetar i, men hur ska man få dem att respektera det?
Jag förbereder varje lektion maximalt och varvar arbetsformerna med filmer, diskussioner, smart board etc så jag kan absolut inte se att deras uppförande beror på att lektionerna är torra och tristare än andra lektioner på något vis (även om mitt undervisningsämne kanske inte är deras favoritämne, de går nämligen på en praktisk linje), däremot får jag inte ens chans att motivera och lära dem när de stänger ute mig med sin musik och sina filmer och sitt chattande på datorn. Jag blir så ledsen och uppgiven och börjar undra om jag ska bli "strängare" i klassrummet, fast de ju är så pass gamla som de är?
Mina tankar just nu är följande: Förbjud att de surfar på datorerna under undervisningen, säg till dem när de pratar och markera när elever driver med arbetsuppgifter och förlöjligar dem, men samtidigt inte förvandlas till en sträng och bitter fröken, utan att alltid fortsätta välkomna dem och vara trevlig, vad tror ni om det? Fler idéer?