• Anonym (Nybliven)

Stökiga elever i årskurs tre gymnasiet, snälla hjälp en lärare!

Har precis börjat arbeta som lärare och märker att eleverna i en klass jag har uppför sig betydligt mer omoget än jag hade förväntat mig och jag upplever inte att vi fått någon kunskap i ledarskap under utbildningen, så jag vet inte alls hur jag ska göra . De elever det gäller går i årskurs tre på gymnasiet och vissa av dem kastar papper på varandra under lektionstid och längst bak i klassrummet gaddar ett gäng "svagpresterande" killar ihop sig och sitter och högljutt driver med de arbetsuppgifter jag delar ut och vissa av eleverna hälsar inte ens på mig när jag välkomnar dem. Dessutom satt under den förra lektionen 6 av 15 elever och surfade på datorn under lektionen och några tittade på film med hörlurarna på. Tycker det är så fruktansvärt oförskämt och är rädd att det förstör arbetsklimatet och på måndagarna brukar flera sitta och med hög röst redogöra för helgens bravader. Jag blir så himla arg, det är ett klassrum och inget vardagsrum vi arbetar i, men hur ska man få dem att respektera det?

Jag förbereder varje lektion maximalt och varvar arbetsformerna med filmer, diskussioner, smart board etc så jag kan absolut inte se att deras uppförande beror på att lektionerna är torra och tristare än andra lektioner på något vis (även om mitt undervisningsämne kanske inte är deras favoritämne, de går nämligen på en praktisk linje), däremot får jag inte ens chans att motivera och lära dem när de stänger ute mig med sin musik och sina filmer och sitt chattande på datorn. Jag blir så ledsen och uppgiven och börjar undra om jag ska bli "strängare" i klassrummet, fast de ju är så pass gamla som de är?

Mina tankar just nu är följande: Förbjud att de surfar på datorerna under undervisningen, säg till dem när de pratar och markera när elever driver med arbetsuppgifter och förlöjligar dem, men samtidigt inte förvandlas till en sträng och bitter fröken, utan att alltid fortsätta välkomna dem och vara trevlig, vad tror ni om det? Fler idéer?

• Svar på tråden Stökiga elever i årskurs tre gymnasiet, snälla hjälp en lärare!
  • fläta
    Anonym (Nybliven) skrev 2012-11-30 21:36:19 följande:
    Det finns inga gemensamma regler och det är detta som är så svårt. De andra lärarna verkar acceptera att man slösurfar under lektionstid och jag har känt att det är för sent att först nu ändra på reglerna under mina lektioner, men samtidigt fungerar det ju inte för mig/oss när de får surfa obehindrat!

På min sista lektion försökte jag fälla ned datorskärmarna hos de killar som tittade på film för det tyckte jag var en tydlig markering, men de fällde upp dem igen och fortsatte filmtittandet. Jag vet inte vad man gör i ett sådant läge. Ska man avbryta hela lektionen och börja med ett allvarligt samtal inför hela klassen, eller ska man ta det som enskilt samtal efter lektionen. Knepigt.
    Men hur kan du tycka att det är för sent att ändra på något som ju de facto inte fungerar? De har datorer i skolan för helt andra ändamål än att titta på film. Den eller de som inte sköter avtalet kan förstås inte ha en dator i klassrummet. 

Gode gud, detta är ju så respektlöst att jag baxnar. Inte en minut att jag hade funnit mig i en sådan situation. Det är ju dessutom helt galet att det ska gå ut över de elever som är där för att få en bra undervisning, och det gör det förstås när det är så urspårat som du beskriver här.  
  • Anonym
    fläta skrev 2012-11-30 21:42:38 följande:
    Men hur kan du tycka att det är för sent att ändra på något som ju de facto inte fungerar? De har datorer i skolan för helt andra ändamål än att titta på film. Den eller de som inte sköter avtalet kan förstås inte ha en dator i klassrummet. 

Gode gud, detta är ju så respektlöst att jag baxnar. Inte en minut att jag hade funnit mig i en sådan situation. Det är ju dessutom helt galet att det ska gå ut över de elever som är där för att få en bra undervisning, och det gör det förstås när det är så urspårat som du beskriver här.  
    Precis min mening. Kan väl införa skriftliga förhör i tid och otid också, men det är ju mycket merarbete samt kollektiv bestraffning vilket inte är helt okej egentligen.
  • Anonym (Polly)

för min del funkar det att vänta ut eleverna.
    jag står kvar tills de stänger datorn/tar fram boken/lägger undan mobilen.
    fattar de inte själva att de ska göra det så brukar kompisarna ganska snabbt tycka det är drygt att inte komma igång.

• Anonym (högstadielärare)
    Det finns inga gemensamma regler och det är detta som är så svårt. De andra lärarna verkar acceptera att man slösurfar under lektionstid och jag har känt att det är för sent att först nu ändra på reglerna under mina lektioner, men samtidigt fungerar det ju inte för mig/oss när de får surfa obehindrat!

På min sista lektion försökte jag fälla ned datorskärmarna hos de killar som tittade på film för det tyckte jag var en tydlig markering, men de fällde upp dem igen och fortsatte filmtittandet. Jag vet inte vad man gör i ett sådant läge. Ska man avbryta hela lektionen och börja med ett allvarligt samtal inför hela klassen, eller ska man ta det som enskilt samtal efter lektionen. Knepigt.
    Vad jobbar du på för skola? Låter som ett JB-gymnasium.

Du och dina kollegor är alltså inte annat än högavlönade barnvakter som är där medans era elever surfar på datorer som skattebetalarna står för. Inte konstigt ungdomsarbetslösheten är hög, för inte kan de lära sig särskilt mycket på din skola. Facebook kan ju spärras på nätverket exempelvis så de inte kan gå in där. Missköter sig eleverna borde de lämna in datorerna. Att du inte törs skicka ut elever pga att de lär vägra lämna salen är också ett dåligt tecken. Dina elever behöver ta ett snack med rektorn. Jag tror inte du kan snacka förstånd med dem och tro inte att de ska ändra sig självmant.

Du och dina kollegor borde kunna begära att de ska arbeta på lektionen, och ifall de inte gör det kan du säga att de får frånvaro. Mycket frånvaro ger indraget csn-stöd så det kanske tar skruv. 
    Vet rektorn om att eleverna slösurfar på alla lektioner och tycker han/hon det är ok? 
  • Anonym (Nybliven)
    Anonym skrev 2012-11-30 21:39:39 följande:
    Tänk dig att du befinner dig på en arbetsplats. DIN arbetsplats och även dina elevers. Du är deras chef, den första de har och de ska en dag ta sig ut i arbetslivet på riktigt. En bra chef fäller inte ner datorskärmen för sin anställde. En bra chef tar den anställde åt sidan, eller säger till på ett möte i generella ordalag och förklarar vad som gäller. Det du har i din makt, det är betygen. Förklara att de inte lär sig och att de kommer få underkänt på proven om de inte anstränger sig. Förklara också att du inte accepterar att de förstör för andra. De testar dig TS.
    .Ja, jag förstår att de testar mig. Jag har förklarat att de ska lyssna och att de ska anteckna det jag säger/det vi pratar om, jag inleder alltid lektionerna med att förklara att det är extremt viktigt att de lyssnar och antecknar eftersom de "tjänar" på det, även om det för stunden krävs en ansträngning att t ex lyssna och skriva. Men ändå så är det i regel bara de redan duktiga eleverna som gör det

Det som hände under den sista lektionen var att eleverna inte tittade på den film JAG valt, en faktafilm, utan istället satte på sig hörlurarna och satte igång sina egna filmer mitt under lektionen. Extremt irriterande. Jag pekade och gestikulerade att de skulle stänga av filmerna, men till slut fällde jag ned dataskärmarna. Det är möjligt att det var fel gjort, men som jag tidigare skrivit kan jag inte heller bara tvinga ut eleverna ur klassrummet. Om de inte ens stänger av en spelfilm när jag med kroppsspråket ber dem göra det, kommer de knappast att följa med ur klassrummet för att lyssna på att jag säger att de gör fel. Ja, jag vet att jag låter negativt, men jag ska absolut testa det nästa gång, men det känns väldigt svårt för det är inte förskolebarn det gäller, utan myndiga stora killar som beter sig som förskolebarn :-/
  • Anonym (Polly)
    Anonym (högstadielärare) skrev 2012-11-30 21:51:36 följande:
    Vad jobbar du på för skola? Låter som ett JB-gymnasium.

Du och dina kollegor är alltså inte annat än högavlönade barnvakter som är där medans era elever surfar på datorer som skattebetalarna står för. Inte konstigt ungdomsarbetslösheten är hög, för inte kan de lära sig särskilt mycket på din skola. Facebook kan ju spärras på nätverket exempelvis så de inte kan gå in där. Missköter sig eleverna borde de lämna in datorerna. Att du inte törs skicka ut elever pga att de lär vägra lämna salen är också ett dåligt tecken. Dina elever behöver ta ett snack med rektorn. Jag tror inte du kan snacka förstånd med dem och tro inte att de ska ändra sig självmant.

Du och dina kollegor borde kunna begära att de ska arbeta på lektionen, och ifall de inte gör det kan du säga att de får frånvaro. Mycket frånvaro ger indraget csn-stöd så det kanske tar skruv. 
    Vet rektorn om att eleverna slösurfar på alla lektioner och tycker han/hon det är ok? 
    vi har ett helt öppet nätverk men ja, vi har regler som gör att de kan bli av med datorerna.
  • Anonym (lärare)

Du får många bra tips från människor här på fl men de bästa kan du antagligen få från dina kollegor precis som sägs. Glöm inte heller att konkretisera betygskriterierna för eleverna. De går en praktiskt linje, försök att hitta någon i yrkeslivet som kan förklara för dem varför det är så viktigt att ha en klar gymnasieutbildning. Det räcker inte att vara bra på praktiken eftersom konkurrensen gör att den som har bäst merit (utbildning klar) är den som får jobbet och jobben växer inte på träd i dagens läge. Tala med arbetsförmedlingen om att komma och tala med eleverna om deras arbetssituation eller om det bara är så att du kollar upp hur det ser ut. Det är deras val att inte ta till sig av din undervisning men de bör förstå att den som missar på det är de själva. 

Lycka till.  

• Anonym (Polly)

egentligen spelar det ingen roll hur kollegorna gör.
    på din lektion sätter du upp reglerna (men visst kommer de bli tuffare om skolan inte har gemensamma regler).
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Nybliven) skrev 2012-11-30 21:52:57 följande:
    .Ja, jag förstår att de testar mig. Jag har förklarat att de ska lyssna och att de ska anteckna det jag säger/det vi pratar om, jag inleder alltid lektionerna med att förklara att det är extremt viktigt att de lyssnar och antecknar eftersom de "tjänar" på det, även om det för stunden krävs en ansträngning att t ex lyssna och skriva. Men ändå så är det i regel bara de redan duktiga eleverna som gör det

Det som hände under den sista lektionen var att eleverna inte tittade på den film JAG valt, en faktafilm, utan istället satte på sig hörlurarna och satte igång sina egna filmer mitt under lektionen. Extremt irriterande. Jag pekade och gestikulerade att de skulle stänga av filmerna, men till slut fällde jag ned dataskärmarna. Det är möjligt att det var fel gjort, men som jag tidigare skrivit kan jag inte heller bara tvinga ut eleverna ur klassrummet. Om de inte ens stänger av en spelfilm när jag med kroppsspråket ber dem göra det, kommer de knappast att följa med ur klassrummet för att lyssna på att jag säger att de gör fel. Ja, jag vet att jag låter negativt, men jag ska absolut testa det nästa gång, men det känns väldigt svårt för det är inte förskolebarn det gäller, utan myndiga stora killar som beter sig som förskolebarn :-/
    tog du diskussionen med dem efter lektionen?
  • Anonym (Nybliven)
    Anonym (Polly) skrev 2012-11-30 21:57:27 följande:
    tog du diskussionen med dem efter lektionen?
    Nej och det borde jag ha gjort. Jag har ända fram tills idag resonerat som så att eleverna är på gymnasiet frivilligt och vill de bara "sitta av tiden" så är det deras eget val, det är de själva som drabbas av det och att jag därför ska låta saker som filmtittande bara passera och att min tid inte ska gå till tjat på eleverna, utan till bra undervisning. Men idag så hände det en incident som jag av anonymitetsskäl inte vill gå in på närmare, men då kände jag att nu är måttet rågat överhuvudtaget och den incidenten visar ganska tydligt att de testar mig eller är missnöjda eller att det finns ett grupptryck, kanske lite av varje. Att vissa elever använder skolans lektionssalar som vardagsrum där man tittar på actionfilmer är t.ex. inte okej kände jag också i eftermiddags, för det känns som att det påverkar hela klassrumsklimatet negativt när den grupp elever är så fruktansvärt oseriösa och inte ger undervisningen en chans. Ska man också ha ett sociokulturellt perspektiv på lärande är det inte bra om vissa elever är närvarande fysiskt, men i övrigt befinner sig på en helt annan planet.

Men jag får helt "enkelt" försöka lappa ihop allt det här i efterhand, med start redan på måndag Många bra tips här som sagt, jag är ny på skolan och har inte riktigt vågat börja ventilera med kollegorna än.
Svar på tråden Stökiga elever i årskurs tre gymnasiet, snälla hjälp en lärare!