• traveler

Separation efter ett långt förhållande

Tjena!

Min fråga är egentigen vad som får en att separera efter 10, 20 eller kanske till och med flera år än så. Att separera efter 6 månader eller ett par år är ju inget konstigt eftersom mycket är nytt i början och man kanske inte inser så tidigt i förhållandet att man inte hade så mycket gemensamt när dejtandet är över och "vardagen" börjar.

Om vi bortser från destruktiva förhållanden (våld, missbruk, storgräl, etc) så måste det väl ändå kännas konstigt att lämna någon som man spenderat så mycket tid med och som man har så många minnen med? Kommer man inte att sakna den personen som har stått vid ens sida så länge även om man valt att separera.

Jag är tillsamman med en kvinna nu sen fyra år tillbaka och vi har en 2 årig son tillsammans. Vi trivs för tillfället bra och klarar vi sex år till så har jag svårt att se att vi någonsin skulle gå skilda vägar. 

Är det någon som håller med mig i reflektionerna eller kanske har du erfarenhet av detta? Berätta gärna isf.         

• Svar på tråden Separation efter ett långt förhållande
  • Meddelande borttaget
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2012-12-03 22:17:13 följande:

Ja, det finns en väg ut ur jobbiga skilsmässor! Det är bara lite knepigt att hitta den... ;)
    Som ensamstående och självständig efter 16 år med mitt ex så har livet tagit sig nya vändningar. Talesättet att "en man skiler sig för att han har träffat en annan, en kvinna skiljer sig för att hon har träffat sig själv" tycker jag stämmer rätt så väl. Jag kan verkligen njuta av att ha hittat nya värden i livet och idag kan jag göra en massa saker som inte var möjliga tidigare. Glad
    Känner precis som du. Nu börjar livet :)
  • Anonym (15+)

Jag och mitt ex var tillsammans i över 15 år. De första åren var han min bästa vän och vi delade livet. Men trots gemensamma barn och bostad och semestrar gled vi ifrån varandra. Han fokuserade på sitt jobb och jag ville leva... ha en levande relation, självklart jobba men även ha fritid och familjeliv.

Så med åren blev alla våra gemensamma erfarenheter mer och mer... minnen. Historia. Den dag vi separerade hade jag redan flera nära vänner och släktingar som stod vid min sida och delade mitt liv i mycket högre grad än mannen som jag delade bostad med.

Det är klart det kändes ovant ibland, framför allt första året när man får "bana ny väg", skapa delvis nya traditioner kring högtider och födelsedagar. Men framför allt blev det en stor befrielse, att få utforma mitt och barnens liv som det passar oss, inte sitta hemma och vänta på att han skulle komma hem och vilja delta (vilket han ju inte heller gjorde så ofta men vi väntade ofta ändå och hoppades...).

• Anonym (9år)

Nu ikväll kom nådastöten för mej... mitt ex förlovade sej med sin tjej som han bara varit tillsammans med i 5mån..

• traveler
    Anonym (9år) skrev 2012-12-12 23:47:55 följande:
    Nu ikväll kom nådastöten för mej... mitt ex förlovade sej med sin tjej som han bara varit tillsammans med i 5mån..
    Ok. Tråkigt, men då är väl det bästa man kan göra att gå vidare då, även om det är tungt. Någon som inte vill är ju inte heller rätt person
  • Anonym

otrohet hittat en annan är en orsak till att långa relationer spricker
    Min första relation varade i 10 månader sedan en relation i nästan 4 år, nu tre 25 till 30 års relationer,som inte inneburit giftermål,eller  förlovning, mängder partners, flera halvårs förhållanden...
     Har en sorts relation nu och märker att jag är mycket sårbar,måste stå upp för mina känslor,måste göra det
    för att gå vidare,
    Livet förändras för alla man kan glida ifrån varandra, otrohet, den ene vill inte längre,Otrohet kan ju vara på olika vis, i smyg i månader till år, öppet alla vet om varandra,eller att man inte alls är otrogen i sina relationer utan vänskapligt finner en annan på jobbet till exempel
    Den ene är eller blir kär i en annan ,då kan man inget göra.

Man kan mötas en timme blott en enda gång ,och bara prata och upptäcka vem det skulle kunna vara, det hände mej i början av sommaren
    Men hur långa relationer i över 20 till 30 år med barn spricker är ofta dessa orsaker, otrohet, hittat en annan, glidit ifrån varandra, den ene vill inte längre ,i andra fall nöjer man sig inte med det man har utan vill ha allt. 
     Att man älskar en annan , att den relation man hade  avslutas

• Anonym (13 år)

Vi växte ifrån varandra. 

Och kanske hade vi det för lätt de första åren.  

• Anonym (me)

Jag och min exmake skildes som ovänner vi bråkade mycket sista åren och vi var gifta i 14 år och har fyra barn, i dag ca 1 år  våran separation kan vi prata mm med varandra och jag lever i dag i ett nytt förhållande med en kille som har två barn. jag och exmaken var lyckliga men efter sista barnet mådde jag sämre i våran relation villket gjorde allt outhärdligt

• Anonym (small)

Vi var ett par i 17 år, gifta i 8 år. Träffades på gymnasiet.

Efter många år av besvikelse och oenigheter dog kärleken, tystnaden lade sig och det var dags att gå vidare. Båda mår så mkt bättre nu på var sitt håll, var det bästa som kunde hända.

Har inte saknat min ex-man ett smack, den soregn bearbetade jag under tiden vi fortfarande var gifta.   

• Sussi64

Snart gått ett år sedan min man sedan 25 år lämnade mig. Kan fortfarande gråta och saknar honom varje dag. Nu när julen närmar sig är det tungt. Han har en ny sedan ett halvår tillbaka och den bilden stämmer fortfarande inte. Att det är någon annan vid hans sida och nån annan som får hans kärlek. Har som tur är tre underbara söner som ger mitt liv en mening. Vet att jag låter ego och bitchig när jag säger att jag inte önskar mitt ex lycka till men det är så jag känner nu. Han bara vände ryggen till och drog. Hoppas att jag snart kan hitta ett eget sätt att leva lyckligt.

Svar på tråden Separation efter ett långt förhållande