• Wimsey

Vad betyder ordet "hycklare" enligt dig?

Skippa att kolla i ordboken, jag är nyfiken på vad DU anser att ordet hycklare betyder. Berätta gärna om du har sett det användas felaktigt också, det kan vara intressant att se om vi uppfattar samma saker som felaktiga.

Orsaken till att jag ställer frågan är att jag på FL har sett ordet användas på sätt som jag normalt inte hör det användas.

gammal detektiv i ny förpackning
  • Svar på tråden Vad betyder ordet "hycklare" enligt dig?
  • kapten howdy

Hycklare. En som gör precis vad den predikat att det skulle den aldrig göra.  Ung..

• Eldsjäl

Det är en människa som har bestämda åsikter om något tex och sedan gör så själv.

• BuoBä

En person som säger åt andra hur de ska leva/bete sig/göra, men som själv inte gör som han/hon säger.

• Lolee
    Eldsjäl skrev 2012-12-01 16:19:05 följande:
    Det är en människa som har bestämda åsikter om något tex och sedan gör så själv.

• Stormallan

Ett par exempel:

Om någon säger "det är fult att peka" samtidigt som de pekar på personen de säger det till så skulle jag kalla den personen för hycklare.

Att folk som absolut inte är kristna/religiösa konfirmerar sig eller döper sina barn tycker jag är hyckleri.

• AirborneUnicorn

"Ät inte choklad, det är inte bra!" - äter själv choklad = hycklare

Hörd felanvändning av ordet: Hycklare = någon som ljuger 

• lövet2
    Stormallan skrev 2012-12-01 18:17:21 följande:
    Att folk som absolut inte är kristna/religiösa konfirmerar sig eller döper sina barn tycker jag är hyckleri.
    Du tycker det, ja. Om den ickekristna på något sätt påstod att kristendom var fel, fult eller skadligt, så skulle det vara hyckleri. Om den ickekristna däremot sade "Jag tror inte på Gud, men jag har inget problem med att andra gör det, och jag har inget problem med att låta mitt barn uppleva den kristna kulturen", då vore det inte hyckleri.
Svar på tråden Vad betyder ordet "hycklare" enligt dig?