• Anonym

Är det farligt att ta Ipren/Alvedon varje dag?

Jag har haft riktigt vidrig huvudvärk sen början på den här veckan. Tror det började i måndags eller tisdags. Har haft svårt att koncentrera mig på annat och tar därför Ipren eller Alvedon för att lindra huvudvärken. Nu har jag gjort det några gånger varje dag i snart en vecka. Kan det vara farligt för kroppen? Jag brukar sällan lida utav huvudvärk annars och tar egentligen sällan värktabletter.

• Svar på tråden Är det farligt att ta Ipren/Alvedon varje dag?
  • Fosse

Ny forskning tyder på att långvarigt bruk av t ex alvedon kan ge leverskador.
    Tror knappast att det är farligt att ta alvedon i en vecka, men om huvudvärken inte slutar tycker jag nog du ska uppsöka läkare eller napratpat/massör.

• Åsa

Den största risken är väl att du får abstinenshuvudvärk också om du börjar ta värktabletter flera gånger i veckan; då får du huvudvärk så fort du inte tar dem längre.

• Anonym (Wildrat)

Ett par gånger om dagen i nån vecka är inga problem om man i övrigt är frisk.

• MLB

Jo, det kan vara farligt med långvarigt bruk. Vänd dig till vårdcentralen så kan du få något annat utskrivet. Det står också i bipacksedeln att det inte är för långvarigt bruk, den är det meningen att man ska läsa före man börjar äta någon medicin, och definitivt före man frågar om råd på ett internetforum där vem som helst kan svara vad som helst.

• Anonym (magen)

Ipren kan ge problem med magen om man äter det för länge. Jag har känslig mage och kan bara ta Ipren i två dygn innan magen börjar göra ont, men det är säkert lite olika för olika människor.

• mrsStatham

Ta Treo, Magnecyl eller Bamyl istället. Det är mycket bättre mot huvudvärk.
    Ipren och alvedon tar man mot mensvärk 

Bara två saker är oändliga
  • Philippa

Jag äter citodon, ipren, treo dagligen och har gjort ca 3 år mot kronisk värk.... har inget annat val och läkarna vet om det och ger mig detta på recept...

• Anonym

Alla äldre som äter alvedon eller ipren varje dag då? Det har jag varit med om flertal gånger i mitt arbete.

• Simon 681

Nej. Du bygger upp en tolerans och bör skifta mellan exempelvis ibuprofen och paracetamol då och då. Har du sedan långvarig värk bör du uppsöka en läkare.

• Scary

Långvarigt bruk av paracetamol kan ge leverskador. Att äta en vecka är ingen fara. Men har du fortsatt huvudvärk bör du ta upp det med en läkare för utredning och ev annan medicinering.

• Anonym (magen)
    Anonym skrev 2012-12-02 14:55:48 följande:
    Alla äldre som äter alvedon eller ipren varje dag då? Det har jag varit med om flertal gånger i mitt arbete.
    Inte utan regelbunden läkarkontakt väl?

Det är ju inte så att man dör knall och fall för att man tar en tablett mer än vad som står på bipacksedeln. Ibland kan fördelarna vara större än riskerna.
    mrsStatham skrev 2012-12-02 14:09:09 följande:
    Ta Treo, Magnecyl eller Bamyl istället. Det är mycket bättre mot huvudvärk.
    Ipren och alvedon tar man mot mensvärk 

Det stämmer säkert för dig men det är inte min erfarenhet. För mig fungerar paracetamol bäst mot både mensvärk och huvudvärk. Vid migrän kompletterar jag med ibuprofen eller acetylsalicylsyra, som då fungerar lika bra båda två. Dock har det varierat genom åren vad som fungerat bäst så man får nog prova sig fram lite där - förutsatt att man har ont så pass ofta att det finns utrymme att experimentera...
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-12-02 14:55:48 följande:
    Det är nackdelen med att de är receptfria. Likadant med näsdroppar som folk tar på lösa boliner.
    Tar man alvedon eller Ipren varje dag mot huvudvärk är det förmodligen abstinenshuvudvärk man får av läkemedelsberoendet man lider av. 
Svar på tråden Är det farligt att ta Ipren/Alvedon varje dag?