• hhönan

För lite kläder under overallen?

Hur mycket kläder ska man ha under overallen? Min son (3år) har bara vanliga byxor, jeans eller liknande. En tunn tröja + en fleece. Har aldrig långkalsongen eller underställ på honom.
    Bor i småland, i en stad där det blåser ganska mycket. Hittills har det inte varit kallt men nu idag är det -6.
    Vad skulle ni rekommendera att ha på honom under overallen?

• Svar på tråden För lite kläder under overallen?
  • En blå giraff

Det låter väl OK tycker jag med de kläderna du sätter på. Beror väl också på hur rörligt barnet är och hur länge man ska vara ute. En 3-åring kan ju tala om ifall han fryser också. Svårare med småbarn som inte kan prata. Idag hade min 5-åring byxor och tröja, sen fleeceställ under overallen, men då var det 14 minusgrader ute. Varmare än 8 minusgrader, då räcker det oftast med det du beskriver tycker jag.

• hhönan

Han rör på sig ganska mycket o verkar inte frysa så hoppas han säger till om han gör det
    Här är det ju nästan aldrig jättekallt, ytterst sällan över -10

• La Lola

Här i jämtland hade vi -14 idag o då åkte fleecekläderna på utanpå de vanliga (tröja, mysbyxor o strumpor).

Vid -6 har Hedda inga mer kläder än innekläderna.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tom Araya

Jag skulle ha valt bort jeansen och ha underställ istället under overall eller termobyxor. Räcker inte det så på med mer och tjockare tröjor samt mjukisbrallor.

• Kaesha

Vi körde underställ och overall och hade -8 grader. Rör dom på sig behöver de inte mer. Sen är det klart att det beror lite på vad man har för overall, det finns ju dom som är varmare än andra, andas bättre, har bättre foder etc. Iom att sonen är väldigt rörlig har vi väldigt sällan annat än underställ på honom. Jeans andas ju inte så bra, så det skulle aldrig funka för vår del. Tänk också på att billig fleece ifrån tex HM andas mycket sämre än fleece från Polartec (Houdini, North Face mfl har det).

• BookLady

Jag har aldrig jeans på dottern under overallen på vintern, bara ullstrumpbyxor eller underställsbyxor i ull eller ullmix. Jeans är bomull så de kyler, blir de lite kalla så blir de stela och obehagliga också. Oftast har hon någon underställströja också och fleece eller tjockare ull på det när det är riktigt kallt.

• BFmars2012

Brukar köra på underställ + mysbyxor om det inte är så kallt, underställ + fleecedress när det är kallare. Tar aldrig jeans under overall, bara för att jag tycker att det måste vara obekvämt!

• Tom Araya

Vid utomhusaktiviteter på vintern (kyla) är ett bra underställ alltid grunden.
    Tröjan ska vara lång, gå nedanför midjan, extra lång ner över baken i bak.
    Underdelen ska gå upp en bit förbi överdelens nederkant samt gå ner i skaften på strumpor/sockor.
    Överlapp är viktigt.

• cosinus

Det där är ju jätteolika från barn till barn. Mina ungar behöver i princip fleece eller någon zip-jacka under overallen så fort det blir några minus medan jag har kompisar vars barn har precis likadana overaller och de härjar på i -20 utan något under.

Varma barn som är aktiva behöver inte alls mycket medan motsatsen, kalla barn som står still inte går att klä för mycket. Det är hopplöst att inte frysa efter ett tag om man blir inaktiv om det börjar vara riktigt kallt.

Jag var själv idag ute och gick i -11 i min gneis-jacka (samma som barnen har) och jag var helt sjukt varm efter ett tag trots att jag bara hade en tunn långärmad t-shirt och tunna byxor under täckbyxorna. Då gick jag inte ens fort, hade jag räknat det som träning hade jag fått ha mycket mindre på kroppen. Jag vet ju att jag i samma jacka håller på att frysa röven av mig med betydligt mera kläder under om jag bara är ute på gården för att passa barnen för att jag då mer eller mindre är still.

Svar på tråden För lite kläder under overallen?