Heteronormens uppluckrande
Hm, som ung, bi och uppvuxen i storstad så känner jag att det snarare är underligt när jag träffar på starka heteronormer. Jag kanske lever i lite av en queerbubbla? Många av mina vänner är också bisexuella (eller något annat onormativt). Så för mig är det normalt att fråga "Har du en pojk- eller flickvän?", exempelvis.
Däremot kan jag förstå att väldigt många styrs av vad som är vanligast, och därför gör vissa antagelser. Min mor gör så, även om hon skäms lite när hon råkar göra sådant (som att anta att en okänd mans sambo är en kvinna, utan vidare information). Jag tror många utgår från sig själva helt enkelt. Det gör jag iaf, för någon form av referensramar måste man nog ha när man pratar med folk. Det blir ju väldigt svårt att inte alls tänka på signaler så som kön, ålder, klädstil och dialekt när man pratar med någon. Om man själv är straight kommer man nog bete sig som att alla andra är det också. Jag har blivit anklagad för att förvänta mig att alla är bi. ;)
Jag hoppas på en framtid som är lite friare och tillåtande för alla. Inte bara baserat på vilken kön man dras till, utan även andra egenskaper man söker hos en partner, vilken sorts sex man föredrar, hur man klär sig etc.