Inlägg från: Anonym (smygis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (smygis)

Heteronormens uppluckrande

Har du funderat på att den massiva väggen av hetero som norm börjat krackelera något?
    Förutom de rent politiska besluten och den allmänna attitydsförändringen gentemot homos, så börjar vi så sakteliga se områden där det inte självklart ses som självklart att vara hetero och att det är udda att inte vara det (om än inte beklagligt). Skämten har förändrats och så sent som igår blev jag glatt överraskad i musikalen om Ingvar Kamprad, där en del i showen var helt klart "bisexuellt erotisk". Jag tänker att vi får se mer och mer av den kalibern nu för tiden och det gör mig glad. 

Det är väldigt lång väg att gå innan heteronormen inte är tjock som Kinesiska muren, men små små bitar har börjat rasa.

Hur tänker du kring detta?

• Svar på tråden Heteronormens uppluckrande
  • Anonym (smygis)

Heteronormen handlar så mycket om att man förutsätter heterosexualitet om inget annat nämns. Att ingen lyfter ett ögonbryn över att någon är homo är ett stort framsteg mot ett par decennier tillbaka, men fortfarande har vi en bra bit att gå innan hetero som massiv norm försvinner.

• Anonym (smygis)
    Queenie70 skrev 2012-12-02 20:44:48 följande:

Men kan den nånsin försvinna då den stora majoriteten av mänskligheten faktiskt är heterosexuella?
    Ja, själva normen kan faktiskt försvinna, trots att en majoritet tillhör en viss grupp. Ibland är det till och med så att en minoritet är norm, även om det inte är lika vanligt. Man skulle till exempel kunna hävda att den vita minoriteten var norm i Sydafrika under apartheidtiden. När det gäller utseende är smal, lång,  blond och blåögd något av en norm i Sverige, trots att de flesta inte ser ut så.
     (Nu är jag osäker på att majoriteten i själva verket ÄR heterosexuella, men det är ju en annan fråga...)
  • Anonym (smygis)
    Queenie70 skrev 2012-12-02 21:14:42 följande:

En annan fråga ja, men jag blir urprovocerad av folk som antyder ( om det nu var det du gjorde) att de flesta är typ bisexuella. Antagligen lika provocerad som en bög skulle bli av att få höra att han nog bara inte träffat rätt tjej ännu...
    Inte särskilt provocerande. Börjar man djupintervjua människor och tar in massor av parametrar för sexualitet, känslor, praktik och identitet så får man i regel fram en lite mer komplicerad bild än "majoriteten är heterosexuella". Det finns ju inget som säger att det påståendet (att majoriteten är hetero) skulle vara mindre provocerande.

Men, som sagt, inte en diskussion för denna tråd.
  • Anonym (smygis)
    Queenie70 skrev 2012-12-02 21:28:16 följande:

Jag förbehåller mig bara rätten att definiera min egen sexuella läggning :)
    Ingen som sagt något annat. Det var du som definierade majoriteten av befolkningen
  • Anonym (smygis)
    Queenie70 skrev 2012-12-02 21:49:34 följande:

Ja jag tror att majoriteten av mänskligheten både är och definierar sig som heterosexuella. Jag tror att man är lite fel ute om man tänker att vägen till acceptans är att försöka hitta saker som säger att "alla andra" egentligen också är som "vi". Känns som lite av ett backlash. Det är ju så att även om du tillhör en minoritet på 0,001% av befolkningen så ska du ha lika möjligheter och inte på nåt vis behöva diskrimineras och särbehandlas. Däremot kanske man får tugga i sig att man faller lite utanför normen i det läget?
    Vilka är i sammanhanget "vi"?
    Är det inte du som snarare gör ett "vi" av folk nu?
    Jag tolkar dina inlägg som ganska typiska yttringar av heteronorm.
  • Anonym (smygis)
    lykantrophona skrev 2012-12-02 22:26:27 följande:
    Hm, som ung, bi och uppvuxen i storstad så känner jag att det snarare är underligt när jag träffar på starka heteronormer. Jag kanske lever i lite av en queerbubbla? Många av mina vänner är också bisexuella (eller något annat onormativt). Så för mig är det normalt att fråga "Har du en pojk- eller flickvän?", exempelvis.
    Ja, du kanske gör det? Jag antar att inte samma förhållanden råder "på landsbygden"?

Men märker du också att det har skett en svängning i det offentliga och i kulturen här och var? Och att "bögskämten" förändrats drastiskt den senaste tiden? Nu tänker jag främst på sådant som sker i media.
  • Anonym (smygis)
    Anonym (Mr Perfect) skrev 2012-12-02 22:53:23 följande:
    Som bisexuell har jag lite erfarenhet av att googla på bisexual. Förut var jag mest irriterad över alla tjej-tjej-kille porr. Idag är det nästan undantag och kille-kille-tjej är vanligare (Som tur är).
    Du menar att MMF-biporr har blivit vanligare än FFM biporr?

• Anonym (smygis)
    Anonym (Mr Perfect) skrev 2012-12-02 23:49:14 följande:
    O-ja
    Jaha? det hade jag ingen aning om. Antar att det första blivit för lite "förbjudet" då.
  • Anonym (smygis)
    Anonym (smygis) skrev 2012-12-03 12:23:20 följande:
    Jaha? det hade jag ingen aning om. Antar att det första blivit för lite "förbjudet" då.
    Det var inte meningen att det skulle bli ett frågetecken där. Blev bara så förvånad.
  • Anonym (smygis)

Kan det inte vara så att FFM-biporr räknas som "heteroporr" numera?

• Anonym (smygis)
    Alfred811 skrev 2012-12-03 12:29:07 följande:
    Att vi har kommit så långt att stenen nu rullar av sig själv om ingen avsats stoppar den längre ner längs branten. Det kan vara bra att veta om att normenfinns/ har funnits men tycker det är kontraproduktivt att bara fokusera på den. Alla normer överhuvudtaget behöver luckras upp, motståndet mot heteronormen stjäl för mycket ljus tycker jag precis som feminismen och rasismen som blivit flagskepp för all diskriminering 
    Jag tror tyvärr inte att det saknas avsatser, varför det är viktigt att vara uppmärksam.
Svar på tråden Heteronormens uppluckrande