• Eva Josefin

Sova en gång per dag - 9 månaders bebis

Hej! Vår son blir snart 9mån. Redan runt 8mån började han vissa dagar ha väldigt svårt att somna på eftermiddagen och ungefär varannan dag resulterade det i att det bara blev en sovomgång på dagen - ca 1,5-2 h. Någon annan som haft någon så liten bebis som bestämt sig för att en gång per dagar räcker?! Inte helt optimalt för oss föräldrar...

• Svar på tråden Sova en gång per dag - 9 månaders bebis
  • eliten

Ja vid 9mån så har båda mina barn börjat med att bara sova en gång på dagen.
    Vad är det som inte är optimalt?

• Moja87

Hej.

Jag har en son på 9 månader som aldrig haft problem med sovstunderna.
    Förut hade vi honom i vårt sovrum, där låg han i egen säng och har gjort sedan han var ca 6 månader (ammade inte). När vi såg tecken på trötthet la vi honom i sängen och var han ledsen eller orolig satt jag jämte tills han somna. Nu somnar han alltid i sin egen säng i sitt egna rum. 
    Jag vet inte om du har någon speciell rutin med honom? Om inte så prova göra ungefär samma sak precis innan han ska somna varje dag. Jag sjunger för mina barn, vissa läser.. hitta något som funkar hos er =) 

• Eva Josefin

Inte optimalt helt enkelt för att det är "mer bekvämt" för oss på ett rent egoistiskt plan att få två pauser under dagen istället för en. På kvällen kör vi hela rutinen, kvällsmat, pyjamas, läsa, etc och det funkar bra. Båda våra barn verkar dock vara intensiva och lite oroliga själar som inte vill vara själva utan behöver stöd vid insomningen. Jag har inget emot att somna intill mina barn så det gör jag gärna, men funderar över om en sovomgång per dag kanske helt enkelt räcker för vår son.

• Eva Josefin
    eliten skrev 2012-12-02 21:56:35 följande:
    Ja vid 9mån så har båda mina barn börjat med att bara sova en gång på dagen. Vad är det som inte är optimalt?

Ungefär hur länge har de sovit då? Har de varit nöjda och tillfreds? Ungefär när på dagen har de sovit då?
  • eliten

11-13 kanske och sedan lagt somnat vid 18-19 för kvällen.
    Det är ju svårt att styra om de inte vill sova mer än en gång!

• hundtok

Min dotter har bara sovit en gång per dag sedan hon var åtta månader.

• Vinterankan

Min dotter sov också en gång per dag från ca 8 månaders ålder. Så länge barnet inte är trött och grinigt pga det så är det väl det som är lagom.

• FruBecks
    Eva Josefin skrev 2012-12-02 22:08:08 följande:
    Inte optimalt helt enkelt för att det är "mer bekvämt" för oss på ett rent egoistiskt plan att få två pauser under dagen istället för en. På kvällen kör vi hela rutinen, kvällsmat, pyjamas, läsa, etc och det funkar bra. Båda våra barn verkar dock vara intensiva och lite oroliga själar som inte vill vara själva utan behöver stöd vid insomningen. Jag har inget emot att somna intill mina barn så det gör jag gärna, men funderar över om en sovomgång per dag kanske helt enkelt räcker för vår son.
    Man anpassar sig rätt snabbt till bara en paus per dag, även om man får tänka om lite i början. Jag tycker det är bättre numera med bara en paus, då den blir längre och sammanhängande än två kortare pauser. Man hinner med mera upplever jag det, både sysslor och vila själv. 
  • Miss Cee

Sonen fick styra oss och gick själv över till en period (ca 2-3h sömn) mitt på dagen efter bara några månader. Tror han kan ha varit 4 månader kanske.

Det blir oftast bäst att låta dem göra det som passar dem bäst.

Ordet
  • plussa

Min son gjorde samma sak. Så från nio månader sov han 1 gång vid 11-12 till 13-14. Det gör han fortfarande, är strax över 2 år nu.

Men nu märker vi att vi får börja begränsa sömnen på dagen, annars somnar han inte på kvällen!

• Eva Josefin

Det går förstås aldrig att tvinga ett barn att sova som man själv önskar, men i övergångsperioder kan jag uppleva det svårt att läsa av vad som blir bäst för dem. Sonen kan nu t.ex. ge ett väldigt trött intryck både tidigt på förmiddagen (då han brukat sova) eller på eftermiddagen (tid för andra sovstunden), men sedan piggna till efter en stund i sängen och börja prutta med munnen och småprata..! All tid som går åt till att testa och försöka somna, inte somna, osv känns lite tröttsam och jag kan tycka lite synd om storasyster som får klara sig själv medan vi försöker sova. Tänker därför att jag ska testa att aktivera honom och kanske ge honom ett fruktmellanmål eller så om han börjar gnugga sig i ögonen och bli grinig och vänta med att försöka somna honom till lite senare och sedan nöja sig med den gången för att se hur det funkar för honom.

• mamalikola

Min son gick över till en sovstund redan vid sjumånader. Tror inte heller man kan tvinga dom att sova. På sin höjd kan man kanske få dom att varva ner lite en andra gång om det visar sig att dom blir trötta i övergångsfasen.
    Min son sover ofts relativt tidigt (ca 11-13) och har sedan en lång eftermiddag eftersom han sover för natten 20-08. Då blir han ibland lite gnällig på sena eftermiddagen, men en riktig sovstund är omöjligt såvida man inte åker bil ;) dock är det nu så ( han är 13 mån) att skulle han somna i bilen så är han vaken till runt 23 snåret....

• LilaRos

Vid 7,5 månader fick sonen en period då han hade sjukt svårt att somna på dagen. Skrek 1timme innan han somnade ochdig oroligt 20 min. Då tog jag bort ett sovpass vilket resulterade i att han sov 1 gång i runt 2timmar. Så blev han sjuk och sov kortare fler sovpass igen. Sen hittade han inte helt tillbaka, men sover 1-2 sovpass når han är frisk, de ena är i regel 1,5timmar och de andra 20-30 min ((på mirgonkvisten). Men det beror lite på nät han vaknar och vad vi gör under dagen. Nu år han iaf 9 månader.
    Jag tycker att det är väldigt bra och skönt när han sover 12-14! Då kan storebror få en massa egen tid med mamma :)

Svar på tråden Sova en gång per dag - 9 månaders bebis