Inlägg från: Eva Josefin |Visa alla inlägg
  • Eva Josefin

Sova en gång per dag - 9 månaders bebis

Hej! Vår son blir snart 9mån. Redan runt 8mån började han vissa dagar ha väldigt svårt att somna på eftermiddagen och ungefär varannan dag resulterade det i att det bara blev en sovomgång på dagen - ca 1,5-2 h. Någon annan som haft någon så liten bebis som bestämt sig för att en gång per dagar räcker?! Inte helt optimalt för oss föräldrar...

• Svar på tråden Sova en gång per dag - 9 månaders bebis
  • Eva Josefin

Inte optimalt helt enkelt för att det är "mer bekvämt" för oss på ett rent egoistiskt plan att få två pauser under dagen istället för en. På kvällen kör vi hela rutinen, kvällsmat, pyjamas, läsa, etc och det funkar bra. Båda våra barn verkar dock vara intensiva och lite oroliga själar som inte vill vara själva utan behöver stöd vid insomningen. Jag har inget emot att somna intill mina barn så det gör jag gärna, men funderar över om en sovomgång per dag kanske helt enkelt räcker för vår son.

• Eva Josefin
    eliten skrev 2012-12-02 21:56:35 följande:
    Ja vid 9mån så har båda mina barn börjat med att bara sova en gång på dagen. Vad är det som inte är optimalt?

Ungefär hur länge har de sovit då? Har de varit nöjda och tillfreds? Ungefär när på dagen har de sovit då?
  • Eva Josefin

Det går förstås aldrig att tvinga ett barn att sova som man själv önskar, men i övergångsperioder kan jag uppleva det svårt att läsa av vad som blir bäst för dem. Sonen kan nu t.ex. ge ett väldigt trött intryck både tidigt på förmiddagen (då han brukat sova) eller på eftermiddagen (tid för andra sovstunden), men sedan piggna till efter en stund i sängen och börja prutta med munnen och småprata..! All tid som går åt till att testa och försöka somna, inte somna, osv känns lite tröttsam och jag kan tycka lite synd om storasyster som får klara sig själv medan vi försöker sova. Tänker därför att jag ska testa att aktivera honom och kanske ge honom ett fruktmellanmål eller så om han börjar gnugga sig i ögonen och bli grinig och vänta med att försöka somna honom till lite senare och sedan nöja sig med den gången för att se hur det funkar för honom.

Svar på tråden Sova en gång per dag - 9 månaders bebis