• LillaRosen

De byter inte blöja!

Min 3 åriga son var hos sin farmor och farfar när jag och sambon åkte iväg med vår minsting för att handla och ha det trevligt hos en vän efteråt för att fira 1 advent en stund. Kommer hem strax innan barnens läggtid och hämtar upp sonen, vi bor ju på samma gård. Och jag märker att han är gnällig och vill inte sitta på rumpan. Ont skriker han. Går upp och kollar detta och herrejävlar. Helt ilskt rött och han är skinnflådd på skinkor och som blivit sår! De har haft honom i en kväll och en heldag! Han skrek och skrek när jag skulle tvätta rent honom, stackars pojk! Han brukar inte få sådant här, förutom en gång då han kom hem med ingrodd bajsblöja där det var ett lidande för honom då jag fick ta olja och olja för att ens få loss det ifrån huden! Och då hade inte svärisarna känt någon doft, men jag hade påpekat att de har två ögon att titta med. Men då var jag "hysterisk" som de kallade det. Min sambo ville inte ta tag i detta igår, " då det kunde bli en konflikt". Men efter övertalning och att han borde stå på sig för sin son skull gick han upp till sina föräldrar och ja, då var det ingen som stod för detta, utan skylldes på varandra, men den som bytteblöjan borde ju sett detta och smörjt in rumpan eller sagt till. Efter detta vill jag inte ha dem som barnvakter, men sambon håller inte med, utan vi ska på påminna dem vid lämning. No Way! Överreagerar jag kanske? Vad hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-04 13:47
    Tack för alla svar! Skönt att få detta bekfäftat att min magkänsla var rätt denna gång med.
    Jag ger dem en chans till, fixar de inte denna gång så ryker deras umgänge med barnbarnen. De är ju för övrigt bra farföräldrar, men tyvärr de basala behoven är tydligen inte så viktiga. Och då är de ju fullt fungerande människor med jobb, företag, pedantskött hem och gård, inga problem med hygien. Så detta är ju en chock för mig och min sambo. En undran som jag haft länge om det är så att de börjar bli dementa, det brukar ju komma smygande liksom.
    Trist bara att vissa tycker att det hänger på en 3 åring som inte vill eller är mogen för att vara torr och jag hade ju mina orsaker till att ha ett uppehåll då jag nu börjat gå igen efter en skada. Ska börja nu i veckan och få honom att gå utan blöja och sitta på toaletten. Men jag tycker inte det ursäktar mina svärisar. Får jag in ett sådant fall på avdelningen jag jobbar på, blir det en anmälan om vanvård, och då är det på äldre människor. Vuxna dementa och små barn kan man inte kräva att det är deras sak att se till att blöjan blir bytt.
  • Svar på tråden De byter inte blöja!
  • litenkattastrof
    Rocket Mania skrev 2012-12-03 10:16:16 följande:
    Hur läser du? Barnet kan helt uppenbart gå, det är ts som varit skadad
    hadde det varit självklart för mig hadde jag inte fragat.
    Ab imo pectore.
  • LillaRosen
    LeaveMeAlone skrev 2012-12-03 10:14:16 följande:
    Näe fy så ledsen jag hade varit om jag vore du TS. Visade ni dom hur han såg ut om rumpan? De kanske inte förstår hur illa det faktiskt blivit. Men har man haft barn själv så borde man väl veta att blöjor ska bytas! Nä du, ska man lämna barn hos någon barnvakt så vill man allt att de ska ta hand om barnen ordentligt. Annars kan det va!

Jag ville göra detta, men sambon vägrade. Han ville inte göra det större, han är är extremt konflikträdd. Jag borde tagit ett foto och visat för dem. Men och andra sidan så hade de bagatelliserat detta, det har hänt saker tidigare (med djur och andra småsaker) och man har i stort sett tryckt upp det under näsan och överbevisat att så här är det visst och titta här. Men de blånekar och skyller ifrån sig, oavsett.

Till slut tror man ju, det är ju mig det är fel på. Då min sambo också har dessa drag också, måste överbevisa. Det går liksom inte att säga du det är en blå vägg här, nja säger han då den är nog lite röd (fast den är blå). Ja, ni förstår nog vad och hur jag menar. 
  • Alisa
    LillaRosen skrev 2012-12-03 10:05:20 följande:
    Jag har tidigare haft svårt att lita på dessa två, då när minstingen ammades, så kunde jag få en märklig magkänsla och tittade ut som hastigast och jag ändå visste innerst inne att svärföräldrarna skulle ha koll, eftersom vi kommit överens om det. Då finner jag honom gående på grusvägen sådär 10 meter ifrån asfaltsvägen där folk kör som tokar. Och jag skriker efter svärmor som inte syns till, bara att sticka efter sonen (som var mitt värsta ögonblick sen jag fick honom). Jag får lyckligtvis tag i honom oskadd och svärmor syndes fortfarande inte till. Jag går då in och hämtar minstingen och letar sen upp henne. "Då trodde hon att sonen hade gått in, och ja, han måste ju få undersöka lite, så är det inte så spännande längre" Jag trodde jag skulle bli tokig på riktigt.  Och nu händer detta. De lämnar jag inte till längre, den lilla tillit som tog 1 ½ år och få tillbaka efter denna händelse har nu gått förlorad.

Helt förståeligt. 
  • Rocket Mania

Jag har ingen förståelse för vuxna människor som inte kan ta till sig kritik. Jag förstår att du inte litar på dom och din man är en jäkla fegis. 

• johanna5678
    LillaRosen skrev 2012-12-03 10:13:22 följande:

JAG lär mig att gå igen efter en skada (fraktur). Inte han. :)

Men då hade det väl varit idé att lämna grabben på en förskola?
  • johanna5678
    LillaRosen skrev 2012-12-03 10:35:20 följande:

Jag ville göra detta, men sambon vägrade. Han ville inte göra det större, han är är extremt konflikträdd. Jag borde tagit ett foto och visat för dem. Men och andra sidan så hade de bagatelliserat detta, det har hänt saker tidigare (med djur och andra småsaker) och man har i stort sett tryckt upp det under näsan och överbevisat att så här är det visst och titta här. Men de blånekar och skyller ifrån sig, oavsett.

Till slut tror man ju, det är ju mig det är fel på. Då min sambo också har dessa drag också, måste överbevisa. Det går liksom inte att säga du det är en blå vägg här, nja säger han då den är nog lite röd (fast den är blå). Ja, ni förstår nog vad och hur jag menar. 

Ja jag förstår då INTE vad du menar? Vad är det för konstig släkt du hamnat hos?
  • LeaveMeAlone
    LillaRosen skrev 2012-12-03 10:35:20 följande:

Gah! Fan vad frustrerande! Det dumma för din sambo blir ju faktiskt att om han inte vill ta konflikten med sina föräldrar så får han själv stå för konflikten med dig, vare sig han vill eller inte. Han kan inte göra båda nöjda där. Så stå på dig inför honom iaf och se till att ni är överens om hur ni gör hädanefter. 
  • LillaRosen
    johanna5678 skrev 2012-12-03 10:50:56 följande:

Ja jag förstår då INTE vad du menar? Vad är det för konstig släkt du hamnat hos?

Vad är det du inte förstår? Jag måste överbevisa allt jag säger, det var bara ett exempel på färgerna hur det kan låta.
    Hade jag gått upp själv i går, så hade deras svar. "Äh, nu tar du väl ändå i",  "Så farligt är det väl inte", "Du, jag är mycket äldre än dig så bla bla...." Misstror en hela tiden, fast man har bevis.

Och ja, jag har undrat länge hur knepiga de två är. Det värsta är ju att sambon börjar bete sig likadant. Inte mot mig, utan sina barn.     
  • johanna5678
    LillaRosen skrev 2012-12-03 11:01:07 följande:

Vad är det du inte förstår? Jag måste överbevisa allt jag säger, det var bara ett exempel på färgerna hur det kan låta.
    Hade jag gått upp själv i går, så hade deras svar. "Äh, nu tar du väl ändå i",  "Så farligt är det väl inte", "Du, jag är mycket äldre än dig så bla bla...." Misstror en hela tiden, fast man har bevis.

Och ja, jag har undrat länge hur knepiga de två är. Det värsta är ju att sambon börjar bete sig likadant. Inte mot mig, utan sina barn.     

OK! Det knepiga är att ni bor på samma gård! Rätt nära då vad jag kan förstå? Då blir en schism jättejobbig kan jag tänka så du får väl försöka hitta pudelns kärna vad gäller svärmor och bjuda till lite extra? Ni har ju guldläge  i och med att ni har barnvakter så nära och du har ju oerhört mycket mer att vinna på att stryka svärmor medhårs än att bråka på henne. Men barnen ska ju inte bli lidande och du får väl undvika att lämna barnen där så länge utan bara när ni ska åka och handla eller göra andra ärenden. Tycker treåringen om farmor och farfar?
  • viseversa

Nej tråden handlar om att dom inte byter blöja. Att han ens har blöja har inget med saken att göra. Det hade lika gärna kunnat handla om en 1,5-2 åring. Skulle ni påpeka samma sak då?

Svar på tråden De byter inte blöja!