• LillaRosen

De byter inte blöja!

Min 3 åriga son var hos sin farmor och farfar när jag och sambon åkte iväg med vår minsting för att handla och ha det trevligt hos en vän efteråt för att fira 1 advent en stund. Kommer hem strax innan barnens läggtid och hämtar upp sonen, vi bor ju på samma gård. Och jag märker att han är gnällig och vill inte sitta på rumpan. Ont skriker han. Går upp och kollar detta och herrejävlar. Helt ilskt rött och han är skinnflådd på skinkor och som blivit sår! De har haft honom i en kväll och en heldag! Han skrek och skrek när jag skulle tvätta rent honom, stackars pojk! Han brukar inte få sådant här, förutom en gång då han kom hem med ingrodd bajsblöja där det var ett lidande för honom då jag fick ta olja och olja för att ens få loss det ifrån huden! Och då hade inte svärisarna känt någon doft, men jag hade påpekat att de har två ögon att titta med. Men då var jag "hysterisk" som de kallade det. Min sambo ville inte ta tag i detta igår, " då det kunde bli en konflikt". Men efter övertalning och att han borde stå på sig för sin son skull gick han upp till sina föräldrar och ja, då var det ingen som stod för detta, utan skylldes på varandra, men den som bytteblöjan borde ju sett detta och smörjt in rumpan eller sagt till. Efter detta vill jag inte ha dem som barnvakter, men sambon håller inte med, utan vi ska på påminna dem vid lämning. No Way! Överreagerar jag kanske? Vad hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-04 13:47
    Tack för alla svar! Skönt att få detta bekfäftat att min magkänsla var rätt denna gång med.
    Jag ger dem en chans till, fixar de inte denna gång så ryker deras umgänge med barnbarnen. De är ju för övrigt bra farföräldrar, men tyvärr de basala behoven är tydligen inte så viktiga. Och då är de ju fullt fungerande människor med jobb, företag, pedantskött hem och gård, inga problem med hygien. Så detta är ju en chock för mig och min sambo. En undran som jag haft länge om det är så att de börjar bli dementa, det brukar ju komma smygande liksom.
    Trist bara att vissa tycker att det hänger på en 3 åring som inte vill eller är mogen för att vara torr och jag hade ju mina orsaker till att ha ett uppehåll då jag nu börjat gå igen efter en skada. Ska börja nu i veckan och få honom att gå utan blöja och sitta på toaletten. Men jag tycker inte det ursäktar mina svärisar. Får jag in ett sådant fall på avdelningen jag jobbar på, blir det en anmälan om vanvård, och då är det på äldre människor. Vuxna dementa och små barn kan man inte kräva att det är deras sak att se till att blöjan blir bytt.
  • Svar på tråden De byter inte blöja!
  • eeeeemelie
    johanna5678 skrev 2012-12-03 12:02:37 följande:

Det är ju uteblivet blöjbyte som är spörsmålet här och då spelar det ju en viss roll att detta barn har blöja?

Fast att folk gnäller på att en 3 åring har blöja spelar väl ingen roll? alla barn är olika och de fanns bakomliggande faktorer till utebliven pott träning. Så sluta!!

De hela handlade om att svärföräldrarna INTE bytta blöjan, och och han så är 2,3 eller 6 år så spelar de igen roll. Blöjan ska bytas i alla fall.   
  • Mita1973

I detta läget tycker jag du ska skita i vad  din sambo säger, för det är direkt vanvård.. Och barnet ska väl inte behöva lida för han  konflikt feghet

• The Doctor

Nej, du överdriver inte. Jag hade blivit vansinnig om någon gjort så mot mitt barn, oavsett VEM det var. Din karl är en idiot som inte ens kan stå upp för sitt eget barn.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor
    LeaveMeAlone skrev 2012-12-03 12:04:28 följande:
    Konstigt sätt att se det på om du frågar mig. Det är som att säga att man ska se till att lära en 6-åring att laga sina egna måltider eftersom farföräldrarna glömmer att ge barnet mat!? Oavsett vad man tycker om när ett barn bör kunna något så är det väl de vuxnas ansvar att se till att det får hjälp tills det kan själv!?
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Magriffe

Jag hade aldrig lämnat blöjbarn till dem igen! Hade blivit tokig!!!

• Neccin

Men jisses min 3,5 åring har fortfarande blöja periodvis på dagarna och jag behöver aldrig förklara eller påminna om att byta blöja till någon barnvakt, behöver inte ens påtala att det är en blöjperiod för det både syns, känns och märks när hon inte går på toaletten som hon brukar. Det är väl en ren självklarhet att byta blöja när man är barnvakt oavsett ålder eller anledning till blöjan?!?

• Miss Cee

Du har helt rätt, din man helt åt helvete fel. Svärisarna borde ha spöstraff.

Det finns inga ursäkter här. För det första så missar man inte att barn har blöja, det syns väldigt väl.
    För det andra ska barnet knappast behöva påminna om att byta. Visst kan de säga till ibland, men det ska knappast krävas för att ett blöjbyte ska ske. Om man haft barnet hos sig i 2-3 timmar så går man och byter blöja oavsett, på så sätt skulle en sån här sak aldrig hända.

Hur man kan missa att byta i en hel dag och en kväll (om jag förstått tiden rätt) utan att själva tagit initiativ till att byta blöja en enda gång är vansinne och visar att de inte kan ta ansvar för andra levande varelser öht.

Givetvis ska du inte lämna barnen där igen, och din man bör ta sig en funderare på vem som ska stå upp för hans barn om inte han gör det.

Ordet
  • Dr Mupp
    LillaRosen skrev 2012-12-03 10:35:20 följande:

Jag ville göra detta, men sambon vägrade. Han ville inte göra det större, han är är extremt konflikträdd. Jag borde tagit ett foto och visat för dem. Men och andra sidan så hade de bagatelliserat detta, det har hänt saker tidigare (med djur och andra småsaker) och man har i stort sett tryckt upp det under näsan och överbevisat att så här är det visst och titta här. Men de blånekar och skyller ifrån sig, oavsett.

Till slut tror man ju, det är ju mig det är fel på. Då min sambo också har dessa drag också, måste överbevisa. Det går liksom inte att säga du det är en blå vägg här, nja säger han då den är nog lite röd (fast den är blå). Ja, ni förstår nog vad och hur jag menar. 
    Jag tycker mina barn är viktigare än så och skulle aldrig lämnat dem hos såna rikspuckon. De har ju tydligen tidigare visat sig vara helt olämpliga så varför lämnar du där igen.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • johanna5678
    viseversa skrev 2012-12-03 12:03:17 följande:
    Men vad är det ni inte fattar? Han ÄR INTE torr och än igen det har inget med tråden att göra.

Men om grabben var torr och inte hade blöja så fanns väl inte denna tråd?
  • johanna5678
    LeaveMeAlone skrev 2012-12-03 12:04:28 följande:
    Konstigt sätt att se det på om du frågar mig. Det är som att säga att man ska se till att lära en 6-åring att laga sina egna måltider eftersom farföräldrarna glömmer att ge barnet mat!? Oavsett vad man tycker om när ett barn bör kunna något så är det väl de vuxnas ansvar att se till att det får hjälp tills det kan själv!
    Nej det är inte alls samma sak. Finns väl ingen som är så korkad så den sätter en sexåring att laga sin egen mat? MEN att potträna en treåring känns ju rätt naturligt.
Svar på tråden De byter inte blöja!