• Anonym (TS)

Hur mkt och vad är egentligen rimligt att ge sina barn i julklapp?

Hej,

Jag tycker att det är rätt sjukt som samhället blivit att man skämmer bort sina barn med dyrare och dyrare presenter och julklappar - och värre blir det men vad gör man när dagens samhälle ser ut som det gör? Hur gör ni med era barn?

Vi har tre barn i vår familj,

Flicka 12 år, fick en iphone i födelsedagspresent (tyckte jag va på tok för dyrt och "fint" att ge en tolvåring) spräckte skärmen visserligen av misstag men det gick ju på 1500 att laga... osv, ska man som förälder bara ta det och punga ut det? Månadskostnaden för mobil och abonnemang är ju inte heller gratis...

I julklapp så ska hon få en platt-tv helst 40 tum tycker pappan men för hennes rum så tycker jag att det blir alldeles för stort - ca 4-5000 kr kostar en sån + DVD och då tycker pappan att det ska va Blu-Ray (kanske inte är så mkt dyrare än DVD men ändå, vilket medför att de vill att man ska börja köpa Blu-Rayfilmer)...

Plus att det räcker ju inte med det, lite småpaket vill ju barn alltid ha så där plockar det ju oxå på förutom det ovan...

9-åringen (kille) har tjatat om iphone, dator eller ipad i julklapp...       tycker det är helt sjukt egentligen att en 9-åring ska få sånna dyra, fina saker... först resonerade vi så att han behöver en mobil eftersom vi inte har hemtelefon... så han skulle få ta över min gamla iphone 4 när jag bytt till 5:an... men då bara ha ett abonnemang man inte kan surfa på utan det får han göra hemma på vårt wifinät. Pappan tycker att han borde få en iPad eftersom han och minsta dottern bråkar om Pappans iPad så vi har satt förbud på den... jag för min del tycker att XBox Kinect med massa dyra spel och platttv som han egentligen bara fått till sitt rum utan att fylla år eller i julklapp bara för att vi inte hade plats med det på något annat ställe... utöver det har vi i källaren Wii med massor spel, Nintendo DS, fast inget av detta är kul för nu är det iPad som gäller... till saken hör är vår 9-åring en rätt missunnsam, ogenerös och skrytig person... som jag vill få bort och att gynna honom med en iphone eller ipad skulle ju bara göra honom ännu malligare och skryta om det i skolan vilket jag inte tycker känns rätt, likadant att han inte kan dela med sig av nåt nån gång... en dator är ju egentligen dyrare än ipad men samtidigt har inte det samma "status"symbol, plus att man kan göra annat än att bara spela på den... men frågan är då om han själv ska få den eller om man ska ge den till de två yngsta men då lär det väl bli bråk för det... förra veckan fick han nya skidskor och benskydd eftersom han spelar hockey och då tycker pappan att det ingår ju i julklapparna men ändå så pratar han om att ge så mkt utöver detta... han har oxå köpt ett xboxspel med tillhörande hörlurar...

6-åringen (flicka) om man nu ska punga ut med 5000 kr var till de två äldre barnen vd ska man då ge till 6-åringen? Lika mkt? Jag tycker egentligen att 1-2000 kr är rimligt att ge per barn så har vi gjort i vår familj... 6-åringen blir glad för dockor, pyssel och andra billiga saker ohc jag vill inte ta ifrån henne glädjen att glädjas åt det lilla, det är ju så jag tycker det ska vara. Förra året började hon gråta av glädje för några barbieklänningar jag köpt för 79.95 i Ullared...

Kanske är det för att jag inte hänger med, jag är inte biologisk mamma till de två äldsta, jag har bara varit med i bilden ett år så jag är ju egentligen bara van vid hur vi gjorde i min uppväxt vilket ju va ett antal år sen samt vad min dotter (6-åringen) fått utav mig som ensamstående mamma... det har inte kunnat bli så mkt men jag ser ju på henne hur tacksam hon är i jämförelse... däremot är hon ju yngre så det kan ju ha betydelse...

Hur gör ni och vad tycker ni vi ska göra?                      

• Svar på tråden Hur mkt och vad är egentligen rimligt att ge sina barn i julklapp?
  • Anonym

De är skrämmande vad föräldrar fallet för samhället och viljan i barn. Man kan inte överösa sina barn med massa dyra saker. De finnd barn som inte ens får några. Här hemma har vi en två åring och vi köper inte mycket alls. Självklart har hon släktingar som gärna skämmer bort henne, men hon ska inte lära sig att man kan få allt i julklapp. De är dyrt som de är.

Hon kommer få de hon gillar för tillfället - Pippi. Vi är lite sånna att vi gärna överraskar henne med en present då och då istället för att spara allt till julapfon/födelsedagar. Nu kom snön, och hon fick en pulka som vi egentligen skulle gett henne i julklapp. Hon älskar pippi och vi köpte filmerna, som hon fick när vi köpt dom. De är bättre att ge när man märker att de har nytta av de istället för att överrösa vid ett och samma tillfälle. 

En dag kommer hon vilja ha en TV i hennes rum - Klart hon ska få en tv. Men inte i julklapp eftersom här ska de vara små paket. Julen är till för familj och vänner. Hon kommer vilja ha en telefon och allt annat. Men de är något hon ska få ändå, åter igen. Julen är till för att umgås, klappar har blivit överskattat.  

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-12-03 08:59:43 följande:
    Hej,

Jag tycker att det är rätt sjukt som samhället blivit att man skämmer bort sina barn med dyrare och dyrare presenter och julklappar - och värre blir det men vad gör man när dagens samhälle ser ut som det gör? Hur gör ni med era barn?

Vi har tre barn i vår familj,

Flicka 12 år, fick en iphone i födelsedagspresent (tyckte jag va på tok för dyrt och "fint" att ge en tolvåring) spräckte skärmen visserligen av misstag men det gick ju på 1500 att laga... osv, ska man som förälder bara ta det och punga ut det? Månadskostnaden för mobil och abonnemang är ju inte heller gratis...

I julklapp så ska hon få en platt-tv helst 40 tum tycker pappan men för hennes rum så tycker jag att det blir alldeles för stort - ca 4-5000 kr kostar en sån + DVD och då tycker pappan att det ska va Blu-Ray (kanske inte är så mkt dyrare än DVD men ändå, vilket medför att de vill att man ska börja köpa Blu-Rayfilmer)...

Plus att det räcker ju inte med det, lite småpaket vill ju barn alltid ha så där plockar det ju oxå på förutom det ovan...

9-åringen (kille) har tjatat om iphone, dator eller ipad i julklapp...       tycker det är helt sjukt egentligen att en 9-åring ska få sånna dyra, fina saker... först resonerade vi så att han behöver en mobil eftersom vi inte har hemtelefon... så han skulle få ta över min gamla iphone 4 när jag bytt till 5:an... men då bara ha ett abonnemang man inte kan surfa på utan det får han göra hemma på vårt wifinät. Pappan tycker att han borde få en iPad eftersom han och minsta dottern bråkar om Pappans iPad så vi har satt förbud på den... jag för min del tycker att XBox Kinect med massa dyra spel och platttv som han egentligen bara fått till sitt rum utan att fylla år eller i julklapp bara för att vi inte hade plats med det på något annat ställe... utöver det har vi i källaren Wii med massor spel, Nintendo DS, fast inget av detta är kul för nu är det iPad som gäller... till saken hör är vår 9-åring en rätt missunnsam, ogenerös och skrytig person... som jag vill få bort och att gynna honom med en iphone eller ipad skulle ju bara göra honom ännu malligare och skryta om det i skolan vilket jag inte tycker känns rätt, likadant att han inte kan dela med sig av nåt nån gång... en dator är ju egentligen dyrare än ipad men samtidigt har inte det samma "status"symbol, plus att man kan göra annat än att bara spela på den... men frågan är då om han själv ska få den eller om man ska ge den till de två yngsta men då lär det väl bli bråk för det... förra veckan fick han nya skidskor och benskydd eftersom han spelar hockey och då tycker pappan att det ingår ju i julklapparna men ändå så pratar han om att ge så mkt utöver detta... han har oxå köpt ett xboxspel med tillhörande hörlurar...

6-åringen (flicka) om man nu ska punga ut med 5000 kr var till de två äldre barnen vd ska man då ge till 6-åringen? Lika mkt? Jag tycker egentligen att 1-2000 kr är rimligt att ge per barn så har vi gjort i vår familj... 6-åringen blir glad för dockor, pyssel och andra billiga saker ohc jag vill inte ta ifrån henne glädjen att glädjas åt det lilla, det är ju så jag tycker det ska vara. Förra året började hon gråta av glädje för några barbieklänningar jag köpt för 79.95 i Ullared...

Kanske är det för att jag inte hänger med, jag är inte biologisk mamma till de två äldsta, jag har bara varit med i bilden ett år så jag är ju egentligen bara van vid hur vi gjorde i min uppväxt vilket ju va ett antal år sen samt vad min dotter (6-åringen) fått utav mig som ensamstående mamma... det har inte kunnat bli så mkt men jag ser ju på henne hur tacksam hon är i jämförelse... däremot är hon ju yngre så det kan ju ha betydelse...

Hur gör ni och vad tycker ni vi ska göra?                      
    Var och en gör som de vill förstås men eftersom jag inte vill att barnen ska sova i ett rum fyllt av elektronik så är det inte aktuellt med vare sig TV eller dator på rummet.
    Här har tonåringen en Ipad och en dator finns att använda till de andra barnen, de får turas om. Samma med TV:n, de får turas om att bestämma vilket program de ska se på.
    Kan tillägga att vi har xbox kinect kopplat till denna TV också. De får helt enkelt turas om.

Tycker att det lär barnen att ta hänsyn till varandra.

• Anonym (Mamma)

Eftersom de två äldsta inte är dina barn kan du inte göra mycket. Men du behöver absolut inte ge yngsta lika mycket. Du gör henne bara en otjänst. Min stora är 8. Han har en 10 år gammal telefon eftersom vi inte har hemtelefon. Han kan ta foto och spela luffarschack på den och är överlycklig över den. Tv, dator och iPad har vi gemensamt i familjen. Hos sin pappa har han x- box. Räcker utmärkt. Egna teknikprylar får han när han kan köpa det själv.

• eeeeemelie

Har man en gång skämt bort första barnet med saker och ting, kommer de gå vidare i yngre syskon. Hon fick de, jag fick inte det osv osv. De gäller att börja direkt och dra en gräns.

• Nyfiken gul

Här köper vi det barnen har behov av i första hand - alltid - always - utan undantag. 

Med 6 barn i familjen får dom helt enketl finna sig i att nödvändigheterna går först.  

Vi är en hopkörd familj med barn från varsitt håll och gemensamma barn så vårt resonemang går så här att vill barnen ha dyrare saker som ändå inte känns som ett stort behov så får deras andra respektive föräldrar anse att det tillhör nödvändigheten i så fall . 

Vi kan rimligen inte köpa I-pads och Iphones till alla barn - och därför får inget av dom dessa saker heller. Antingen får dom tjäna ihop pengar till det själva eller också får den andra föräldern hjälpa till i så fall så inköpet blir möjligt.

Här har barnen fattat galoppen så vi slipper tjat och dom ser faktiskt fram emot att få sina nya täcken, nya möbler, kläder eller vad dom nu behöver. I den vägen kan dom önska sig det mesta i alla fall så dom är ändå nöjda o glada.

och självklart får dom väl andra saker också som roar och glädjer dom och vi slipper en massa evinnerligt tjat.

18-åriga dottern är själaglad eftersom hon via sitt gymnasieprogram blivit sponsrad med egen dator i år så hennes julklapp är redan ordnad.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (TS)

Tack för era åsikter,

Anonym skrev 2012-12-03 09:05:14 följande:
    De är skrämmande vad föräldrar fallet för samhället och viljan i barn. Man kan inte överösa sina barn med massa dyra saker. De finnd barn som inte ens får några. Här hemma har vi en två åring och vi köper inte mycket alls. Självklart har hon släktingar som gärna skämmer bort henne, men hon ska inte lära sig att man kan få allt i julklapp. De är dyrt som de är.

Hon kommer få de hon gillar för tillfället - Pippi. Vi är lite sånna att vi gärna överraskar henne med en present då och då istället för att spara allt till julapfon/födelsedagar. Nu kom snön, och hon fick en pulka som vi egentligen skulle gett henne i julklapp. Hon älskar pippi och vi köpte filmerna, som hon fick när vi köpt dom. De är bättre att ge när man märker att de har nytta av de istället för att överrösa vid ett och samma tillfälle. 

En dag kommer hon vilja ha en TV i hennes rum - Klart hon ska få en tv. Men inte i julklapp eftersom här ska de vara små paket. Julen är till för familj och vänner. Hon kommer vilja ha en telefon och allt annat. Men de är något hon ska få ändå, åter igen. Julen är till för att umgås, klappar har blivit överskattat.  
    Så du menar att det är okej att skämma bort med allt det de vill ha (inte bara sånt de behöver) bara det inte är på julafton eller födelsedag? Tyckte ditt resonemang började bra men sen håller jag inte alls med dig, det är ju än värre tycker jag att skämma bort dem med saker de gnäller om när det inte ens är födelsedag eller julafton... om det nu va så du menade... i övrigt håller jag med om att julafton är till för att umgås mm... sen är det lätt att ha åsikter så länge man har ett barn som är två år och inte börjat ställa sånna krav än men jag tackar ändå för ditt inlägg... (jag hade otroligt mkt åsikter om barnuppfostran innan jag fick egna barn, nu förstår jag att det inte är lika lätt som jag trodde då ;))...

• Anonym

Vi har tre barn, en tioåring som är min, en femåring som är hans, och en treåring som är vår gemensamma.

Jag har köpt ett Playstation till min tioåring, eftersom hon önskat sig det jättelänge.  Men jag tycker det är en så pass stor och dyr julklapp, att det blir det enda hon får av mig.   Vår treåring har jag köpt lite småsaker till, så som gosedjur, böcker, tågvagnar till hans leksakstågbana.  Han tycker det är roligt att öppna många paket, och bryr sig inte om vad det kostar än så länge.
    Men när min sambo fick höra att jag köpt ett playstation till tioåringen, köpte han ett likadant till femåringen, plus en massa andra saker..     Tycker det är överdrivet och för mycket.  De får en massa julklappar av övrig släkt också.  
    Dessutom blir det orättvist, för tioåringen förstår ju att femåringen får julklappar för mycket mer pengar.

Jag och tioåringen var ensamma i ganska många år, och då köpte jag för 500-1000 kr till henne. Inte så att jag inte hade råd med mer, men det blir mycket ändå, så jag tyckte det räckte.
    Nu har det spårat ur mer för varje år här känner jag.   

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-12-03 09:06:40 följande:
    Var och en gör som de vill förstås men eftersom jag inte vill att barnen ska sova i ett rum fyllt av elektronik så är det inte aktuellt med vare sig TV eller dator på rummet.
    Här har tonåringen en Ipad och en dator finns att använda till de andra barnen, de får turas om. Samma med TV:n, de får turas om att bestämma vilket program de ska se på.
    Kan tillägga att vi har xbox kinect kopplat till denna TV också. De får helt enkelt turas om.

Tycker att det lär barnen att ta hänsyn till varandra.

Håller med dig, tyvärr är pappan i familjen lite för snäll... barnen har inte haft det så lätt när det gäller andra saker ohc därför har det väl blivit så att pappan velat skämma bort dem lite extra men i mitt tycke så stjälper han bara dem med att skämma bort dem med dyra saker... men han ger oxå mkt kärlek och tid så det saknas ju inte heller... däremot så är både han och jag vanliga medelsvenssons som inte har några direkt välbetalda jobb, och han har aldrig velat bekymra barnen att behöva oroa sig för pengar vilket jag tycker är fel. Man måste ju lära barn pengars värde sen att de inte ska behöva vara oroliga för om vi har pengar eller inte är ju en sak men att man inte har råd att köpa allt osv...

Ja nu blev vdet ju så dumt att tvn och xbox kinctet som va familjens innan blev inflyttat till 9-åringens rum då vi behövde bygga om... så nu kan ju egentligen ingen mer än han själv spela på det eftersom det är i hans rum... så dumt! Sen tycker inte jag att man ska främja ännu mer spelande... han har hundratals spel känns det som men gnäller ändå om att han aldrig har något roligt spel att spela på... :(  
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-12-03 09:26:13 följande:
    Vi har tre barn, en tioåring som är min, en femåring som är hans, och en treåring som är vår gemensamma.

Jag har köpt ett Playstation till min tioåring, eftersom hon önskat sig det jättelänge.  Men jag tycker det är en så pass stor och dyr julklapp, att det blir det enda hon får av mig.   Vår treåring har jag köpt lite småsaker till, så som gosedjur, böcker, tågvagnar till hans leksakstågbana.  Han tycker det är roligt att öppna många paket, och bryr sig inte om vad det kostar än så länge.
    Men när min sambo fick höra att jag köpt ett playstation till tioåringen, köpte han ett likadant till femåringen, plus en massa andra saker..     Tycker det är överdrivet och för mycket.  De får en massa julklappar av övrig släkt också.  
    Dessutom blir det orättvist, för tioåringen förstår ju att femåringen får julklappar för mycket mer pengar.

Jag och tioåringen var ensamma i ganska många år, och då köpte jag för 500-1000 kr till henne. Inte så att jag inte hade råd med mer, men det blir mycket ändå, så jag tyckte det räckte.
    Nu har det spårat ur mer för varje år här känner jag.   
    Åh va skönt att höra med någon som har på liknande sätt... det är bara så svårt att få sin respektive att förstå att det måste vara rättvist mellan barnen... för det tycker jag när man ingår i en familj, precis som du skriver så får barnen här även julklappar från mor och farföräldrar så det blir ju fler paket...

Samtidigt som jag är för rättvisa fast det behöver inte vara på millimetern och i samma sekund. Som ex 12-åringen behövde en ny cykel i somras för den andra hade gått sönder och va rel gammal, vi köpte en på erbjudande som hon använder otroligt mkt men då blev ju 9-åringen jätteavundsjuk och skulle prompt ha en cykel han oxå trots att han har en fungerande som passar hans storlek. Då kan inte pappan i huset säga att du får en cykel när du behöver en, du har en fin och bra cykel... istället lovar han att han ska få en till våren och sen dess har det inte tjatats om annat här hemma... han är för snäll så att det stjälper både honom och barnen och jag står utanför frustrerad och ser på... tycker det är skitsvårt!
  • Vinterankan

Har faktiskt lite svårt att förstå din trådstart. Först så pratar du om att du inte gillar att man köper så dyra saker och sedan så räknar du upp en mängd svindyra saker som ni köper och avslutar med attdu egentligen tycker 1-2000 är lagom till sexåringen. Äldre barn får ofta dyrare saker så det är väl ganska rimligt att en tonåring får för 4000 om du tycker 2000 är rimligt för en sexåring. Jag har precis handlat alla julklappar och födelsedagspresenter till min snart fyraåring och det gick på totalt 1500. Då kommer hon att få för kanske en tusenlapp av mormor och en femhundring av farmor också. Ingenting av några andra släktingar då vi ändå inte firar jul tillsammans. Om du tycker det är hets med dyra prylar så är det ju bara att låta bli att köpa de dyra prylarna.

Svar på tråden Hur mkt och vad är egentligen rimligt att ge sina barn i julklapp?