Hur mkt och vad är egentligen rimligt att ge sina barn i julklapp?
Hej,
Jag tycker att det är rätt sjukt som samhället blivit att man skämmer bort sina barn med dyrare och dyrare presenter och julklappar - och värre blir det men vad gör man när dagens samhälle ser ut som det gör? Hur gör ni med era barn?
Vi har tre barn i vår familj,
Flicka 12 år, fick en iphone i födelsedagspresent (tyckte jag va på tok för dyrt och "fint" att ge en tolvåring) spräckte skärmen visserligen av misstag men det gick ju på 1500 att laga... osv, ska man som förälder bara ta det och punga ut det? Månadskostnaden för mobil och abonnemang är ju inte heller gratis...
I julklapp så ska hon få en platt-tv helst 40 tum tycker pappan men för hennes rum så tycker jag att det blir alldeles för stort - ca 4-5000 kr kostar en sån + DVD och då tycker pappan att det ska va Blu-Ray (kanske inte är så mkt dyrare än DVD men ändå, vilket medför att de vill att man ska börja köpa Blu-Rayfilmer)...
Plus att det räcker ju inte med det, lite småpaket vill ju barn alltid ha så där plockar det ju oxå på förutom det ovan...
9-åringen (kille) har tjatat om iphone, dator eller ipad i julklapp... tycker det är helt sjukt egentligen att en 9-åring ska få sånna dyra, fina saker... först resonerade vi så att han behöver en mobil eftersom vi inte har hemtelefon... så han skulle få ta över min gamla iphone 4 när jag bytt till 5:an... men då bara ha ett abonnemang man inte kan surfa på utan det får han göra hemma på vårt wifinät. Pappan tycker att han borde få en iPad eftersom han och minsta dottern bråkar om Pappans iPad så vi har satt förbud på den... jag för min del tycker att XBox Kinect med massa dyra spel och platttv som han egentligen bara fått till sitt rum utan att fylla år eller i julklapp bara för att vi inte hade plats med det på något annat ställe... utöver det har vi i källaren Wii med massor spel, Nintendo DS, fast inget av detta är kul för nu är det iPad som gäller... till saken hör är vår 9-åring en rätt missunnsam, ogenerös och skrytig person... som jag vill få bort och att gynna honom med en iphone eller ipad skulle ju bara göra honom ännu malligare och skryta om det i skolan vilket jag inte tycker känns rätt, likadant att han inte kan dela med sig av nåt nån gång... en dator är ju egentligen dyrare än ipad men samtidigt har inte det samma "status"symbol, plus att man kan göra annat än att bara spela på den... men frågan är då om han själv ska få den eller om man ska ge den till de två yngsta men då lär det väl bli bråk för det... förra veckan fick han nya skidskor och benskydd eftersom han spelar hockey och då tycker pappan att det ingår ju i julklapparna men ändå så pratar han om att ge så mkt utöver detta... han har oxå köpt ett xboxspel med tillhörande hörlurar...
6-åringen (flicka) om man nu ska punga ut med 5000 kr var till de två äldre barnen vd ska man då ge till 6-åringen? Lika mkt? Jag tycker egentligen att 1-2000 kr är rimligt att ge per barn så har vi gjort i vår familj... 6-åringen blir glad för dockor, pyssel och andra billiga saker ohc jag vill inte ta ifrån henne glädjen att glädjas åt det lilla, det är ju så jag tycker det ska vara. Förra året började hon gråta av glädje för några barbieklänningar jag köpt för 79.95 i Ullared...
Kanske är det för att jag inte hänger med, jag är inte biologisk mamma till de två äldsta, jag har bara varit med i bilden ett år så jag är ju egentligen bara van vid hur vi gjorde i min uppväxt vilket ju va ett antal år sen samt vad min dotter (6-åringen) fått utav mig som ensamstående mamma... det har inte kunnat bli så mkt men jag ser ju på henne hur tacksam hon är i jämförelse... däremot är hon ju yngre så det kan ju ha betydelse...
Hur gör ni och vad tycker ni vi ska göra?