lykantrophona skrev 2012-12-05 12:06:25 följande:
Det är just "sexuell attraktion handlar om egenskaper man blir kåt av" som jag INTE menar. Sexuell attraktion ser jag som kåthet. Rätt och slätt. Inget om vilka egenskaper personen man blir kåt på har, eller vilken slags partner man föredrar. T ex skulle jag tycka att frågan "vilken sexuell attraktion har du?" vore väldigt märklig, för det låter i mina öron som "vilken slags kåt har du?".
Jag tror att det är vanligt att människor som har parafilier etc använder sexuell läggning i vidare bemärkelse.
Här ett inlägg skrivet av en känd fetishist som handlar också om ämnet. Hans förslag är att antingen inkludera fler saker i det sexualpolitiska arbetet och "listorna" (som HBT eller QUILTBAG), eller droppa alla etiketter helt och hållet. Det senare ser jag som orealistiskt, för människor älskar att kategorisera. Han använder ordet "attraktionsfokus" en del i texten när han pratar om vad man tänder på. Det låter lite vettigare. "Vilket attraktionsfokus har du?" låter som "vad letar du efter på köttmarknaden?" och det är väl ungefär det som sexuell läggning brukar innebära också, fastän att svensk lag endast tar upp sexuell läggning för kön.
Själv skulle jag t ex säga att min sexuella läggning är bisexuell och delvis zoofil. Har även läst en rapport från BRÅ där de kallade pedofili för en sexuell läggning.
Jag får försöka vara lite tydligare. Jag arbetar med ett kapitel om det vi människor blir upphetsade av, det vi blir kåta av och tänder på. Jag har funderat på rubriker till detta kapitel och att kände direkt att sexuell läggning var ett alltför snävt begrepp. Sexuell preferens är betydligt bättre och har som sagt funderat på om det skulle kunna vara en lämplig rubrik och att sedan dela in kapitlet i underrubriker som behandlar VEM vi tänder på och VILKEN typ av sex vi gillar. Under rubriken VEM vi tenderar att bli kåta på och attraherade av skulle olika faktorer såsom fysik, utseende, doft, röst, personlighet, status, vanor osv dyka upp och under rubriken VILKEN typ av sex kommer romantiskt, bdsm, exhibitionism osv att finnas med. Möjligtvis täcker sexuell preferens både VEM och VILKEN.
Min tanke nu har varit att skriva en rubrik som lyder
Sexuell attraktion (alltså kåthet, även om ordet ligger sådär i min mun som en rubrik, men kanske?) och under den en underrubrik men frågan
- Vem blir vi kåt på? Jag känner mig för.
I kapitlet tycker jag läggningar är rätt ointressant, de blir väldigt generella begrepp som dessutom begränsar. Som att säga att man är sosse eller moderat. Jag tänker på politik som med sex att det är viktigare att ta upp sakfrågan eller exakt det blir jag kåt på.