• Alfred811

Sexuell läggning, ett onödigt begrepp?

Varför pratas det mer om sexuell läggning än sexuell attraktion? Avseende VEM du attraheras av så inbegriper sexuell attraktion allt medan när någon regerar till sexuell läggning så begränsas det till nästan enbart vilket kön du föredrar. Är därför sexuell läggning ett onödigt och ensidigt begrepp som vi borde lägga åt sidan?

• Svar på tråden Sexuell läggning, ett onödigt begrepp?
  • Alfred811
    Fröken reserverad skrev 2012-12-03 11:39:03 följande:
    Sexuell läggning är jätteviktigt att använda iom att enligt lag får man inte diskrimineras pga sin sexuella läggning..

Så vad står läggning för egentligen? Allt som jag attraheras av?
  • Alfred811
    Haskel skrev 2012-12-03 11:56:29 följande:
    Jag måste nog hålla med TS och säga att begreppet är onödigt helt oavsett. Det är ju inte enbart människor med annan "sexuell läggning" som det är förbjudet att diskriminera. Det skulle kort och gott räcka med att säga att det är ett lagbrott att diskriminera! Vilket då innefattar alla människor och grupper.

Kan även tycka att sexuell attraktion låter överflödigt.  Om vi tar just homosexuella som exempel så är det ju inte enbart sexuellt attraherade de blir av likkönade. Utan egentligen attraherade både fyskisk och mentalt. Vill man sedan visa/förklara vad man är kan man säga bög, lesbisk, bi, homo eller vad man nu föredrar själv.

Kanske så, men hur skulle du rubriksätta ett kapitel i en bok som handlar om de olika egenskaper som vi attraheras av sexuellt hos andra?

Diskriminering är diskriminering, absolut.
  • Alfred811
    lykantrophona skrev 2012-12-03 12:57:31 följande:
    Det är ju väldigt praktiskt att prata om sexuell läggning när man själv letar efter en partner. En homosexuell man lär ju knappast vara intresserad av en kvinna, och då är det värt att prata om det. Detsamma i diskrimineringsaspekter, men där tycker jag att begreppet "sexuell läggning" bör uttökas. För det är faktiskt lagligt att diskriminera, så det inte sker i dem kategorier som finns i lagtexten. Det är alltså okej att stänga ute asexuella, fetishister, bdsm-uttövare, polygama osv. Det går inte att lagföra diskriminering mot dessa grupper.

När jag pratar om sexuell läggning menar jag vilka grupper i stort som man attraheras av. När jag pratar om sexuell läggning menar jag inte endast kön, utan kan även prata om ålder, art, monogam/polygam. Jag vet att detta skiljer sig åt från vad svensk diskrimineringslagstiftning menar.

Du menar så, men är det gångbart att kommunicera så i samhället? Tror de flesta direkt tänker på vilket kön någon tänder på? Tycker det är mer praktiskt med sexuell attraktion där man kan ta upp allt om vem man tänder på och inte begränsas till att gälla könet. Möjligtvis att sexuell läggning utökas till att gälla allt om VEM man attraheras av.

Lagligt att diskriminera, lyssna på den meningen... Vilket jäkla stenålderssamhälle... Tack för redogörelsen. Är sexuell läggning möjligtvis sprunget ur juridiken?     
  • Alfred811
    Haskel skrev 2012-12-03 12:40:09 följande:
    Då uppkommer givetvis ett problem om man enbart ska använda ordet attraktion, men i det här fallet vill prata om just det sexuellaGlad. Det jag egentligen menade, var inte att ord/utryck ska förbjudas eller tas bort.  Jag menade bara att de många gånger blir överflödiga och talar om något annat än det egentligen är. Varken hetro eller homo är ju inte enbart sexuellt attraherade. Men skulle jag skriva en rubrik som handlar om det sexuella, oavsett kön. Skulle jag nog föredra det du föreslår: Sexuell attraktion.

Det gäller ju egentligen alla fetischer och "läggningar", vi/man tänder och blir attraherade av någon/något. Vad betyder att vi är lagda åt ett håll, eller läggning? Det blir som du säger ganska fel. 

Precis. Vad gäller hetero och homosexualitet börjar förändringar ske även här där man börjar skilja på heteroamorös och heterosexuell osv vilket jag tycker är praktiskt. 

Håller på att skriva en bok om sex och sexualitet och funderar på att kalla ett kapitel Sexuell attraktion (Vem) och sexuella preferenser (Vad/Hur), därav min nyfikenhet. Oftast landar jag just i att sexuell attraktion är överordnat och mer komplett än sexuell läggning i avseendet att beskriva vem man tänder på.     
  • Alfred811
    Fröken reserverad skrev 2012-12-03 13:24:19 följande:
    Om du känner att du vill ha samma språk som lobbas för sexualpolitiskt skulle jag ge dig rådet att kolla med rfsu och rfsl vad de motionerar om och försöker få till för lagförändringar eller allmänt språkbruk. För att få lite mer tyngd och förståelse för vad du menar och pratar om.

Tack för tipset. Har rätt bra koll på deras sidor som kan vara ganska användbara men det går att göra så mycket bättre.

Off-topic: RFSU är RFSL är ganska bra på pappret men svaga i praktiken då de styrs ideelt och är för politiskt korrekta för att kunna åstadkomma de kraftfulla förändringar som behövs i allmänhet. Trubbiga och för idealistiska. Jag har heller inget intresse av att stöta och blöta mig sexualpolitiskt utan vill på bästa sättet hjälpa till att belysa kategorier med ord som dels är begripliga och dels är kommunikativt gångbara. En anledning till att jag skriver boken (en lärobok om sexuelitet och sex för skolor)  är att jag tröttnat på att dessa två aktörer skall göra något, eller att politiken överhuvudtaget skall få genomslag. Jag känner mig mycket mer kraftfull utanför deras vingar om jag ska vara ärlig och är övertygad om att mitt företag kommer hjälpa fler till ett bättre sexliv än RFSU någonsin kommer göra.   
  • Alfred811
    lykantrophona skrev 2012-12-03 13:36:17 följande:
    "Vem" man tänder på är ju först relevant när man väl hittat någon. Såklart tänder jag på min kille Victor, men detta gör mig inte ju inte "Victorsexuell": jag tänder på mycket annat också.

När man däremot letar efter kanske en tillfällig förbindelse är det praktiskt med etiketter: hetero/homo/bisexuell, undergiven/dominant/switch/vanilj, pedo/hebe/teleio/gerontofil. Exempelvis,  en person som aldrig blivit attraherad av samma kön men ofta av motsatta, vill nog inte gå på en blinddejt med en av samma kön, oavsett hur trevlig den personen är. Därför är det praktiskt att kommunicera med etiketter så som "straight", exempelvis.

För hur hade du annars tänkt det skulle funka om man inte sållar bland kandidater utifrån sin smak?

Så behöver det inte vara. Många av oss tänder på olika egenskaper oavsett om vi hittat någon eller inte.  På kontakannonser kan det därför vara av stor relevans att använda ettiketter alldeles oavsett om det handlar om en långvarig eller kortvarig sexuell relation (relation).  Det är intressant med viktorsexualiteten, för det skulle inte förvåna mig om många tänder på kärleken/förälskelsen i sig, kanske till och med självklart för vissa? Det finns mycket att lära sig om sexuell attraktion.

Det är precis det jag tänker på, vilket ord som passar bäst för att beskriva vem man tänder på. Du använder smak... 
  • Alfred811
    lykantrophona skrev 2012-12-03 14:01:11 följande:
    som sagt, jag använder ordet "sexuell läggning" för alla större kategorier, så som kön, ålder, art osv. För mer specifika egenskaper (personlighetsdrag, hårfärg etc) skulle jag använda ordet preferens eller smak.

Ja du gör det...
  • Alfred811
    lykantrophona skrev 2012-12-03 14:12:07 följande:
    Och det kan var och en också göra. Språket är nämligen så pass demokratiskt att ord kommer att betyda det som folk använder det till. Vad är fel på ordet "sexuell preferens" förresten? Det är nog det jag sett användas oftast när det gäller att beskriva vilken sorts personer man dras till.

Naturligtvis är det upp till var och en. Jag kommer däremot alltid tycka att det i vissa sammanhang är lättare att det finns begrepp som fungerar så att vi förstår varandra och helt enkelt slipper gissa lika mycket. Det blir mycket gissningar och därför vill jag hitta rätt rubriker som dels förstås av flest men som också kan bedömas hålla i framtiden. Så korrekt och kommunikativt som möjligt. I boken vill jag gärna dela upp vad man dras till för typ av sex och vem man blir attraherad av. Sexuell preferens har jag tidigare kopplat till vilken typ av sex man gillar inte vem, men har förstått att det skiftar. Har funderat på att enbart välja sexuell attraktion eller sexuell preferens som rubrik och dela upp med underrubriker senare i kapitlet.  
  • Alfred811
    fortsätt paddla skrev 2012-12-03 14:28:47 följande:
    Intressant! Jag har en manlig sambo. Mina tidigare förhållanden har varit med killar.
    Tänder på män.
    Dock har jag en gång varit väldigt förälskad och haft sex med en tjej/ kvinna. Men bara henne.
    Läggning? Måste jag ha en specifik läggning?

Ja du är 95/5 heterobihomosexuell ... Eller så är det helt enkelt att så att du kan bli förälskad i båda könen men i vardagen attraheras sexuellt av män. Läggningar blir lätt för begränsande och luddiga
  • Alfred811
    Philipsson skrev 2012-12-04 00:35:53 följande:
    Att folk använder begreppet bevisar ju att det är giltigt. Dock är det ju inget tvång, så om du känner dig förtryckt av det e.d. så är det ju bara att strunta i att använda det.

Haskel skrev 2012-12-04 12:20:25 följande:
    Nu må det vara jag som uppfattat frågan fel. Flera inlägg här i tråden handlar om att det ändå är viktigt att skilja på olika "sexuella läggningar". Självklart är det så. Dock uppfattade jag snarare TS fråga om inte själva begreppet "sexuell läggning" var felaktigt/missvisande. Att det snarare skulle heta/kallas sexuell attraktion. Jag tror inte TS menade att man inte får skilja på hetro, bi, homo osv osv.

Vad säger du TS? 
    Precis så Haskel. Ett användbart begrepp som kan hålla länge samt vara så fulltäckande som möjligt med tanke på att det är en lärobok jag skriver
  • Alfred811
    lykantrophona skrev 2012-12-04 19:22:52 följande:
    Japp, bifobi är något som även jag träffat på, både bland straighta och homosexuella. Tror inte lösningen är att alla slutar specifiera sig och bara kallar sig queer (även om individer självklart får göra så), utan snarare på att man minskar osynligheten och okunskapen. Många tror ju att alla  bisexuella är polyamorösa, eller att folk växer ifrån den läggningen.

Själv undrar jag vad TS egentligen vill? Föreslå att man säger "sexuell attraktion" när man menar "sexuell läggning"? Eller?

Jag vill hitta ett passande begrepp för vem vi tänder på som dessutom är så fulltäckande som möjligt och håller lång tid framöver.

• Alfred811
    lykantrophona skrev 2012-12-04 18:28:21 följande:
    Jag tyckte TS var väldigt otydlig i sin frågeställning. Nu senare har jag förstått att hen var ute efter något annat, men då kom vi ju redan in på det här liksom. Det var någon annan i tråden som sa att "sexuell läggning har ingen annan än ens partner att göra med", vilket jag tyckte dels var naivt och dels lät obehagligt likt det som SD brukar snacka om.

Jag passar på att vara off-topic i min egen tråd ;). Kalla mig gärna han och inte hen. Jag tycker hen är ett bra ord, så länge det används på rätt sätt. På samma sätt som det kan vara betydelsefullt och respektfullt att kalla en obestämd person eller någon som vill för hen så gäller detsamma för de som identifierar sig som hon och han. Det här var ingen kritik riktad mot dig, tog bara tillfället i akt.
  • Alfred811
    lykantrophona skrev 2012-12-05 11:39:33 följande:
    Ah, ursäkta. Jag var för lat för att kolla upp ditt användanamn. Hade jag kommit ihåg att du hette Alfred hade jag skrivit han.

Jag skulle välja hävda att folk redan använder sexuell preferens i det syftet. Många använder även sexuell läggning i en vidare bemärkelse. Sexuell attraktion låter som något annat, som själva känslan av att vara kåt.

Absolut gör dom det. Men vilket som passar bäst vet jag inte än, och när du säger att sexuell attraktion handlar om egenskaper man blir kåt av så är jag på rätt spår känner jag. Du är en av de första jag känner till som använder sexuell läggning i en vidare bemärkelse, intressant.
  • Alfred811
    lykantrophona skrev 2012-12-05 12:06:25 följande:
    Det är just  "sexuell attraktion handlar om egenskaper man blir kåt av" som jag INTE menar. Sexuell attraktion ser jag som kåthet. Rätt och slätt. Inget om vilka egenskaper personen man blir kåt på har, eller vilken slags partner man föredrar. T ex skulle jag tycka att frågan "vilken sexuell attraktion har du?" vore väldigt märklig, för det låter i mina öron som "vilken slags kåt har du?".

Jag tror att det är vanligt att människor som har parafilier etc använder sexuell läggning i vidare bemärkelse. Här ett inlägg skrivet av en känd fetishist som handlar också om ämnet. Hans förslag är att antingen inkludera fler saker i det sexualpolitiska arbetet och "listorna" (som HBT eller QUILTBAG), eller droppa alla etiketter helt och hållet. Det senare ser jag som orealistiskt, för människor älskar att kategorisera. Han använder ordet "attraktionsfokus" en del i texten när han pratar om vad man tänder på. Det låter lite vettigare. "Vilket attraktionsfokus har du?" låter som "vad letar du efter på köttmarknaden?" och det är väl ungefär det som sexuell läggning brukar innebära också, fastän att svensk lag endast tar upp sexuell läggning för kön.

Själv skulle jag t ex säga att min sexuella läggning är bisexuell och delvis zoofil. Har även läst en rapport från BRÅ där de kallade pedofili för en sexuell läggning.
    Jag får försöka vara lite tydligare. Jag arbetar med ett kapitel om det vi människor blir upphetsade av, det vi blir kåta av och tänder på. Jag har funderat på rubriker till detta kapitel och att kände direkt att sexuell läggning var ett alltför snävt begrepp. Sexuell preferens är betydligt bättre och har som sagt funderat på om det skulle kunna vara en lämplig rubrik och att sedan dela in kapitlet i underrubriker som behandlar VEM vi tänder på och VILKEN typ av sex vi gillar. Under rubriken VEM vi tenderar att bli kåta på och attraherade av skulle olika faktorer såsom fysik, utseende, doft, röst, personlighet, status, vanor osv dyka upp och under rubriken VILKEN typ av sex kommer romantiskt, bdsm, exhibitionism osv att finnas med. Möjligtvis täcker sexuell preferens både VEM och VILKEN. 

Min tanke nu har varit att skriva en rubrik som lyder Sexuell attraktion (alltså kåthet, även om ordet ligger sådär i min mun som en rubrik, men kanske?) och under den en underrubrik men frågan - Vem blir vi kåt på? Jag känner mig för.

I kapitlet tycker jag läggningar är rätt ointressant, de blir väldigt generella begrepp som dessutom begränsar. Som att säga att man är sosse eller moderat. Jag tänker på politik som med sex att det är viktigare att ta upp sakfrågan eller exakt det blir jag kåt på.     
  • Alfred811
    Haskel skrev 2012-12-05 12:08:19 följande:
    Med tanke på att många ser sin "läggning" som en identitet funderar jag på om inte "sexuell identitet" även skulle vara passande? Eller "attraktionsidentitet" när man talar om det i stort, då ens attraktion är långt från enbart sexuell.

Dvs istället för "sexuell läggning"  använda uttrycket "attraktionsidentitet".

Om man vill tala om det rent sexuella/ALFREDS boktidel, använda "sexuell identitet" 
    Sexuell identitet är bra men känns som ett för vitt begrepp i sammanhanget. Jag vill gå direkt på saker och personer vi blir kåta av. Då läroboken är inriktad på sex och sexualitet har jag inte tänkt att gå in specifikt på attraktion i allmänhet.
  • Alfred811
    Haskel skrev 2012-12-05 12:43:57 följande:
    Enligt vad du skriver att ditt bokkapittel ska handla om, så bör du väl då vara väldigt glad för LYKANTROPHONA:s tolkning av ditt egena försla "sexuell attraktion", nämligen vad som är sexuellt tändande/vad man blir kåt av. Det är ett bra begrepp och ev även en bra titel för ett bokkapitel. Men om det verkligen passar i just din bok, är svårt att säga utan att ha läst det.

Jo jag blev väldigt glad när för den tolkningen :). Den är färdig sommaren 2015, då kan du få en gratis som tack för feedbacken. Du också Lykantrophona :) 
  • Alfred811
    Haskel skrev 2012-12-05 13:01:24 följande:
    Det du skriver om är något som intresserar mig, och jag ser fram emot ett exemplar av den:). Tycker också att det är kul med människor som verkligen går in för något och tex. skriver en bok, något även jag skulle vilja göra en dag. Men för att visa min uppskattning, vill jag därför gärna betala för boken, dock skulle ett signerat exemplar vara väldigt trevligt:).

Härligt, min första kund :)! Du får den för tillverkningspriset plus signeringen ;). Vill klargöra att den kommer främst vara riktad till ungdomar från 12 år och uppåt för att användas till den oftast minst sagt undermåliga sexualundervisningen idag. 

Ökad kunskap om sexuell attraktion kommer få våra barn att må mycket bättre än idag då många upplever att dom inte duger för att media är de som idag dikterar bilden för vad som är attraktivt. Känns skönt att kunna få ge en motbild som dessutom är sann.  
  • Alfred811
    Haskel skrev 2012-12-05 13:01:24 följande:
    Det du skriver om är något som intresserar mig, och jag ser fram emot ett exemplar av den:). Tycker också att det är kul med människor som verkligen går in för något och tex. skriver en bok, något även jag skulle vilja göra en dag. Men för att visa min uppskattning, vill jag därför gärna betala för boken, dock skulle ett signerat exemplar vara väldigt trevligt:).
    Eller så byter vi bara bok helt enkelt..
Svar på tråden Sexuell läggning, ett onödigt begrepp?