• Anonym

Sexuell läggning, ett onödigt begrepp?

Så som jag ser det så kan attraktion ha ett betydligt bredare och finare perspektiv än läggning eftersom man då mer talar om sex mm i ett smalare och grövre perspektiv.

Attraktion tar däremot upp betydlig mer än kön som t ex hur man är såsom person och människa. I vilket sådana saker som ens intresse värderingar och syn på livet kan komma in mm. För att på så sätt göra så att personen i fråga blir än mer attraktiv för en än tidigare.

• Anonym

Därför jag hellre använder mig av queer. Känns mycket bättre.

• Anonym

Jag attraheras av både tjejer och killar. För mig handlar det mycket om vad han eller hon har för utstrålning. Sen är attraktionen för mig något som bara händer, inget som går att styra över det behöver inte alltid ha och göra med personligheten alla gånger, utan nåt annat som jag inte riktigt kan sätta ord på. Kanske nåt kemiskt som bara sker ;). Ingen aning blir själv lite förundrad över hur det egentligen fungerar.... eller så ska man kanske inte grotta ner sig i det så mycket.

• Anonym
    Alfred811 skrev 2012-12-03 11:24:49 följande:
    Varför pratas det mer om sexuell läggning än sexuell attraktion? Avseende VEM du attraheras av så inbegriper sexuell attraktion allt medan när någon regerar till sexuell läggning så begränsas det till nästan enbart vilket kön du föredrar. Är därför sexuell läggning ett onödigt och ensidigt begrepp som vi borde lägga åt sidan?
    Intressant reflektion och bra fråga!
    För det är den sexuella attraktionen som bara slår till. För jag attraheras av både tjejer och killar och jag fattar inte riktigt heller varför jag den ena eller andra gången attraheras just av en kille eller tjej när det händer.

Jag kan tycka att läggningen inte behövs, för varför ska man behöva definiera? När jag själv inte riktigt heller kan definiera, mer än att jag vet att jag attraheras av både tjejer och killar. Sen om jag attraheras av tjejer mer eller om killar mer det känns som det kvittar lite i vilken skala man attraheras av det ena eller andra könet.

Men jag vet inte, för vissa kanske det är viktigt att kunna identifiera sig med att vara hetro, bi, homo?
    Spontant tycker jag att det inte behövs, man faller för den man faller för =) och det är inget man kan påverka.
Svar på tråden Sexuell läggning, ett onödigt begrepp?