• Anonym

    Sempers två-års och tre-årsvälling

    Hej,

    jag har jämfört tvåårs och treårsvällingen från semper och konstaterar tvåan innehåller mer fett och kolhydrater, må vara hänt, men den innehåller också mer av följande ämnen
    Fosfor
    Natrium
    Klorid
    Kalcium
    Natrium

    Särskilt mycket mer är det av klorid och kalcium.
    Nu undrar jag hur högt upp i åldern barn kan dricka den välling som är från två år? Vissa barn gillar ju inte alla smaker. Men det kanske inte är bra för en fyra-femåring att få i sig de mer av de ämnen som jag nämnde ovan.

  • Svar på tråden Sempers två-års och tre-årsvälling
  • Dietist Gunilla

    Hej!
    Du kan välja vilken välling du vill till en fyra-femåring. Både 2-års- och 3-årsvällingen har högt näringsinnehåll och skulle teoretiskt sett kunna fungera som enda näring för en vuxen person. 

    Det som i näringsdekalrationen kan se ut som stora skillnader, blir när man ser till barnets totala näringsintag, mycket små.
    Skillnaderna vad gäller fett och kolhydrater i 2- och 3-årsvällingarna är 1/2 gram per dl eller ännu mindre. (Att jämföras med att ett barn i den ålderna kanske äter 50 gram fett och 100-200 gram kolhydrater per dag.

    Vi bör i allmänhet minska på saltet i maten. Salt får vi till största delen från tillsatt vanligt salt. På kemispråk är det natrium och klorid. Barnvällingarna innehåller inget tillsatt salt.

    Båda vällingarna är goda kalciumkällor - jämförbara med mjölk.

    Bra med vällingarna är också att de är järnberikade. Järn är ett näringsämne, som både barn och vuxna kan ha svårt att få tillräckligt av.
     

Svar på tråden Sempers två-års och tre-årsvälling