• emilia05

Nyss samtal, risk 1/230

Fick nyss samtal o bara gråter. 1/230 och ska i övermorgon göra fostervatten prov. Ledsen o rädd.. Någon som kan berätta vad jag får gå igenom, testsvar, hur lång tid osv är i vecka 17+1 dvs 17+3 på onsdag.....

• Svar på tråden Nyss samtal, risk 1/230
  • Jolly23

Vad sent du gjorde kub test? Vi gjorde i v 12, trodde inte man kunde göra det efter v 14-15? Vi gjorde iallafall kub i v 12 och fick de värsta siffror man kan få. 1:2. Jag är 22 år och hela min släkt är helt friska från sjukdomar (pojkvännens också) det var enbart slumpen sa läkaren iochförsig. Men det känns ju helt sjukt. Har läst allt som går att läsa och vi har inte kunnat göra någonting mer än att vänta i hela 3 veckor. För i v 15 (i fredags) gjorde vi fostervattensprov. Jag var mest rädd för att inte hitta hjärtligen men dom såg vi och en liten en som hoppa runt som bara den. Nu är det yttligare ett par dagars väntan innan vi får beskedet. Är så sjukt nervös och ledsen så vet inte vart jag ska ta vägen. Så till ditt inlägg. 1:230 är ju ändå väldigt väldigt liten risk. Men förstår att du är orolig. Men kommer nog gå bra!

• emilia05

Jag gjorde kub- men babyn visade sig vara längre gången än vad de trott. Så kub gick inte att göra... Det de såg på ultraljudet såg bra ut. Därför gjordes såkallat serum screening och det är det jag fått svar på idag...

• Jolly23

Ja okej då förstår jag! Det kommer säkert gå jätte bra för dig!:) fostervattenprovet var obehagligt, jag hatar sprutor samtidigt som man är rädd att dom sticker den lilla. (Men det hade aldrig hänt att någon gjort sa barnmorskan) annars gick det bra, stack till lite bara men nålen är ju tunnare än sprutorna man tar blodprov med.

• emilia05

Väntar och väntar på provsvar. Och hoppas så att bebisen är frisk och mår bra..

• Copyjulia

1 på 230 är ju faktiskt inte alls hög risk. Mindre än 0,5 procents risk att något är fel. Det går säkert bra. V i hade 1/116, vågade inte göra fvp. Vår son var helt frisk. 

• emilia05
    Copyjulia skrev 2012-12-14 19:16:31 följande:
    1 på 230 är ju faktiskt inte alls hög risk. Mindre än 0,5 procents risk att något är fel. Det går säkert bra. V i hade 1/116, vågade inte göra fvp. Vår son var helt frisk. 

Kram till er. Jag hoppas på att bebisen är frisk. Vad skönt för er! Kunde du vara lugn under graviditeten? Kram
  • EmmaRoSa

Det är jätte konstigt det för för när jag gjorde mitt kubb test så hade jag 1/300 och kombinerat med mitt blodprov och vad hon kunde se på ultraljudet såg allt bra ut och det va ett jätte bra resultat enligt min bm och jag är inte orolig heller. I v 19 såg allt fortfarande bra ut. Så varför skulle det vara något med din bebis??

• Copyjulia
    emilia05 skrev 2012-12-14 19:20:30 följande:

Kram till er. Jag hoppas på att bebisen är frisk. Vad skönt för er! Kunde du vara lugn under graviditeten? Kram
    Direkt efter kub-testet var jag sjukt orolig men det släppte kring v 20. varje ultraljud såg så bra ut så då blev jag lugnad. vad jag förstått är nackspalten viktigare än blodprovet. vår bebis hade jätteliten nackspalt men jag hade väldigt avvikande blodprov. 
  • emilia05

Det var inte på kub jag fick resultatet. Det kunde inte göras pga att babynvar äldre än de trott. Ultra på kub var dock bra. Fick göra blodserum screening som de gör om barnet är äldre. Högrisk räknas som 1/250 jag fick 1/230. Men efter nästan en månads väntan så fick jag reda på att babyns kromosomer var normala och att det utökade provet var perfekt. Tacksam!!!! ( på kub ultra var nacken 1,14, vilket var mkt bra)

Svar på tråden Nyss samtal, risk 1/230