• Silverscream

Hur hittar man orken att fortsätta?

Tankarna snurrar...

Jag och sambon har försökt skaffa barn sedan maj 2011, över 1 ½ år.

Det enda vi har "fått" är 4 missfall. Utredning är gjord, inget fel har hittats.

Senaste missfallet är det som tagit hårdast på mig. De tre tidigare var väldigt tidiga (inte gårr förbi vecka 5 då). Denna gång hann jag till v. 8+5 innan hjärtat stannade (vi hade hunnit få se det slå två gånger innan).

Embryot kom ut i mina händer. Så liten, men ändå en så perfekt start på ett barn. VÅRT barn!

Mitt liv rasade, mitt hjärta gick i bitar.

Det var i slutet på september/början på oktober i år. Jag och sambon bestämde oss för att lägga försöken på is till efter nyår, så jag skulle få en chans att läka.

Men hur orkar man försöka igen och igen?
    Jag vet inte om jag klarar ett liknande missfall igen..

Har fått löfte om att få medicin nästa gång jag blir gravid (vet inte vilken då de inte sagt något om det). Ändå är det ju ingen garanti för att det kommer gå bra.

De första bebiskläderna hänger i garderoben och väntar på den lill*.
     Men hur ska jag orka?

Jag är rädd för att bli gravid. De 12 första veckorna kommer inte vara ett annat än ett helvete och jag kommer aldrig våga njuta av dem av rädsla att förlora ännu ett barn.

Hur handskas man med alla känslor och går vidare?

• Svar på tråden Hur hittar man orken att fortsätta?
  • Besa
    che71 skrev 2012-12-17 16:06:14 följande:
    Hej! Beklagar din sorg, måste vara oerhört hemskt att gå så långt o behöva föda fram barnet. Det är min mardröm. Stor kram till dig o hoppas att turen snart är på din o vår allas sida här!! Kram

Tack snälla du, jag kan inte finna ord hur fruktansvärt det va.. Känns som det ät igår.. Men tiden läker alla sår och hon finns i våra hjärtan och ger mig styrka att fortsätta vidare med bebisverkstad och en vacker dag kommer vi alla här inne som kämpat få en liten att gossa med.. Tack en gång kram
  • Silverscream
    Ni är så underbara härinne!

Tusen tack för alla förklaringar på mediciner ni fått. Trodde ett tag att min läkare också borde skrivit ut pergotime till mig eftersom det verkar ganska vanligt att människor i vår situation får det. Visste inte tidigare vad de användes för. Nu förstår jag dock varför jag inte fått dem. Vad jag vet har ägglossningen varit normal.

Däremot har jag inte haft koll på den så jag vet ju inte om jag haft den varje månad (vet bara att mensen kommer som en klocka, vilket är ett gott tecken).

Ska man ge sig in i ägglossnings-testar-världen eller ska man bara försöka fokusera på annat ett tag?

Har hört att vissa tror man har svårare att bli gravid bara för att man tänker på det. Det är bland det dummaste jag hört!

Har funderat på att köpa en sådan där fertilitets-apparat från apoteket där man kan ha koll på ägglossning och även hela cykeln.

Tror ni det kan vara ett bra köp att införskaffa en sådan?
  • Besa

Jag körde med ÄL tester som jag beställde från billigatester.se dem billiga varianten och dem funkade jätte bra. Jag hade också en mens på exakt 35 dagar.. När jag testade för var dag som gick i tre månader så fick jag aldrig utslag på stickorna.. Ringde till gyn och påpekade detta.. Fick komma och lämna progestoronprov som vissade att jag harem svaga värde som tyder att jag inte får egen ÄL. Läkaren trodde att pga att jag sörjde så mycket kom aldrig min ÄL 😉 vet inte hur mycket detta stämmer. Men sen fick jag utskrivet pergotime och så fort jag åt dubbel dos fick jag jätte starka ÄL tester som en massa ÄL symtom vilket jag aldrig brukar få.. Så om du tycker känns bäst att köpa sån monitor gör det.. Men jag var nöjd med mina tester.. Jag kör inte med ÄL tester längre, känner igen mina symtom nu och kör på som vanligt..

• che71

Jag har testat med ÄL stickor från testlagret i 2½ år varje månad (utom precis månaden efter missfall)
    För att helt enkelt inte missa en chans med tanke på min ålder.(började försöka när jag precis fyllt 39)
    min cykel har varit allt från 18-28 dagar utan Pergotime.(oftast runt 25)

Nu har jag ju blivit gravid 4 ggr fast 3 av de ggr med hjälp av Pergotime.

Tänk att de som gör IVF tänker på det hela tiden o en hel del blir ju gravida ändå.
    Annars skulle det ju vara den enklaste preventivmetoden "att tänka på det".Flört

Men nu lyser mensen med sin frånvaro Förvånad undrar vad som händer...inget ordentligt utslag på ÄL stickorna denna månad heller...väntar ju på andra mensen efter missfall..dag 30 idag?????
    Testade minus på grav.test i måndags morse.

• che71

dag 35 idag men inget plus på stickanObestämd
    brukar ha en cykel på allt mellan 23-27 dagar
    Vad har hänt ?

• Besa

Che71 du borde nog ringa till din gynläkare.. Jag äter också pergotime när jag var på dg 35 och fick minus då ringde jag upp dem.. Fick äta primolut nur för att framkalla min mens.. Lycka till

• che71
    Besa skrev 2012-12-23 11:53:58 följande:
    Che71 du borde nog ringa till din gynläkare.. Jag äter också pergotime när jag var på dg 35 och fick minus då ringde jag upp dem.. Fick äta primolut nur för att framkalla min mens.. Lycka till
    Men jag har inte tagit Pergotime denna gång, ville vänta 2 mens efter missfall innan dess.
    Har aldrig haft det så här..så lång cykel..inte ens efter missfallen.
  • MeMon

Hej! Hoppar in här då jag känner att mitt liv är i kaos. Två års barnlöshet bakom oss. Ivf i oktober som lyckades och jag blev gravid. I vecka 9 såg vi vårt lilla hjärta med ett eget hjärta som slog. I förrgår var jag till gynakuten efter att ha fått lite lite rosa blödningar. Läkaren kollade länge på skärmen och var tyst. Då kände jag, neeej, det här händer inte. Hörde henne "jag ser hinnsäcken, fostret, men tyvärr hjärtat slår inte". Kan inte förklara chocken och finner inga ord över den sorg jag känner. På juldagen ska jag in och ta första tabletten inför aborten. Hur reser man igen? Hur ska jag klara av att tänka om, att våren inte blir en mage som växer utan tillbaka till barnlöshetens mörker. Jag förstår inte. Vill bara att någon väcker mig från den här mardrömmen :(

• che71
    MeMon skrev 2012-12-23 14:41:24 följande:
    Hej! Hoppar in här då jag känner att mitt liv är i kaos. Två års barnlöshet bakom oss. Ivf i oktober som lyckades och jag blev gravid. I vecka 9 såg vi vårt lilla hjärta med ett eget hjärta som slog. I förrgår var jag till gynakuten efter att ha fått lite lite rosa blödningar. Läkaren kollade länge på skärmen och var tyst. Då kände jag, neeej, det här händer inte. Hörde henne "jag ser hinnsäcken, fostret, men tyvärr hjärtat slår inte". Kan inte förklara chocken och finner inga ord över den sorg jag känner. På juldagen ska jag in och ta första tabletten inför aborten. Hur reser man igen? Hur ska jag klara av att tänka om, att våren inte blir en mage som växer utan tillbaka till barnlöshetens mörker. Jag förstår inte. Vill bara att någon väcker mig från den här mardrömmen :(
    Beklagar o kramar om dig!!
    Det är så hemskt o orättvist.
    Har varit där också, 4 missfall (1 gång hade hjärtat slagit på VUL några veckor innan missfallet i v 11)
    2½ års försök
    Det är svårt o sorgligt men efter ett tag börjar man se framåt o hoppas att det ska lyckas en dag.
    Men tiden rinner ut ....åldern är inte på min sida.

Åh vad jag önskar att jag kunde säga ågot som kan trösta dig. Ge inte upp.
    Kram

• Silverscream

Vad härligt att se att tråden hålls igång!

Välkommen hit MeMon. Jag önskar från djupet i mitt hjärta att du inte behövt hitta hit, att allt hade gått bra. Det är helt fruktansvärt det du gått igenom!

Jag hoppas ändå att det kan vara en liten tröst att du hittat hit. Vi vet vad du känner och du är inte ensam!

Kramar i massor till dig! Hjärta

Har pratat med sambon om en fertilitetsmonitor, gjorde det innan julen. Jag känner att den är ju väldigt dyr, men kan den öka våra chanser ytterligare är det ju värt det. Men jag visste inte riktigt var vi skulle få pengarna ifrån.

Ikväll tog sambon upp det igen och har kommit fram till att vi ska ta det från semesterkassan. Jag blev så glad!

Så nu är den beställd och kommer förhoppningsvis innan nästa mens. Glad

Kram på er alla och hoppas ni haft en bra jul trots allt! Hjärta

Svar på tråden Hur hittar man orken att fortsätta?