• Silverscream

Hur hittar man orken att fortsätta?

Tankarna snurrar...

Jag och sambon har försökt skaffa barn sedan maj 2011, över 1 ½ år.

Det enda vi har "fått" är 4 missfall. Utredning är gjord, inget fel har hittats.

Senaste missfallet är det som tagit hårdast på mig. De tre tidigare var väldigt tidiga (inte gårr förbi vecka 5 då). Denna gång hann jag till v. 8+5 innan hjärtat stannade (vi hade hunnit få se det slå två gånger innan).

Embryot kom ut i mina händer. Så liten, men ändå en så perfekt start på ett barn. VÅRT barn!

Mitt liv rasade, mitt hjärta gick i bitar.

Det var i slutet på september/början på oktober i år. Jag och sambon bestämde oss för att lägga försöken på is till efter nyår, så jag skulle få en chans att läka.

Men hur orkar man försöka igen och igen?
    Jag vet inte om jag klarar ett liknande missfall igen..

Har fått löfte om att få medicin nästa gång jag blir gravid (vet inte vilken då de inte sagt något om det). Ändå är det ju ingen garanti för att det kommer gå bra.

De första bebiskläderna hänger i garderoben och väntar på den lill*.
     Men hur ska jag orka?

Jag är rädd för att bli gravid. De 12 första veckorna kommer inte vara ett annat än ett helvete och jag kommer aldrig våga njuta av dem av rädsla att förlora ännu ett barn.

Hur handskas man med alla känslor och går vidare?

• Svar på tråden Hur hittar man orken att fortsätta?
  • Dulcinea
    Silverscream skrev 2013-01-03 13:15:58 följande:
    Dulcinea - Jadå, jag kommer stanna kvar i denna tråd även fast vi just nu inte försöker aktivt. Glad

Idag var jag och hämtade ut fertilitetsmonitorn. Återigen blev jag väldigt splittrad. Å ena sidan vet jag att vi bestämt oss för att vänta, vilket också är det bästa just nu. Men att stå med den där apparaten i handen känns som ett steg närmare en bebis och jag önskar vi kunde köra igång direkt.

Sambon är, som alltid, väldigt klok. Han ser väldigt mycket fram emot att börja försöka och tycker det ska bli spännande att se hur monitorn fungerar, samtidigt som han påminner mig om att det bästa är att vi avvaktar med att försöka precis som vi planerat. Hjärta

Det är så skönt med en sambo som tycker det är helt ok med de tankar som snurrar i mitt huvud, som låter mig ventilera dem och samtidigt leder mig in på rätt bana om och om igen. Hjärta
    Det finns väl inget hinder för att ni ändå försöker att mysa till det runt ägglossningen och ser vad som händer? =)

Riktigt skönt att ha en man som man kan prata med allting om. Jag och min sambo pratar alltid med varandra när vi är ledsna och delar sorgen efter vår dotter. Det betyder oerhört mycket som du skriver, att man kan få stöd av varandra och prata om sina känslor.

Lycka till! =)   
  • Joeline

En stor bunt kramar till er! Det finns ju aldrig garantier för att det kommer att gå vägen, men ge inte upp.

Jag hade tre missfall under 2009-2010 (vecka 7, 10, 9) och efter det bestämde vi oss för att helt enkelt lägga ned ett tag. Jag slutade med allt vad äl-stickor och annat heter, och började ställa mig in på att det skulle vara jag och min man framöver. Då blev jag gravid igen för fjärde gången, hösten -10. Jag vågade ju inte hoppas nåt så klart, kan nog ärligt säga att vi båda var ganska uppgivna.

Träffade dock en underbar läkare som förklarade att för vissa är det helt enkelt så att graviditetshormonerna inte är tillräckligt starka i början, vilket kan leda till att kroppen liksom inte fattar att den är gravid. För detta skrev han ut något som heter Crinone, en vaginalgel som man tar dagligen de första 12 veckorna tills moderkakan har tagit över försörjningen av barnet. Det är alltså ett slags gulkroppshormon (tror jag?) som liksom förstärker kroppens eget gravidhormon. Detta fick jag ta tillsammans med Trombyl. Denna gången lyckades det! Graviditeten var ärligt talat hemsk eftersom jag aldrig vågade hoppas att det trots allt skulle gå vägen, lilleman var dessutom väldigt lugn inne i magen. Men sommaren -11 föddes en helt ljuvlig liten grabb som inte gett oss en lugn stund sen dess! Hann sen inte ens få tillbaka mensen innan jag blev gravid igen när sonen var 10 månader. Fick samma mediciner i början och det fungerade även denna gång - är nu i vecka 35.

Min syster hade också flera missfall, om än väldigt tidiga. Hon sa till sin läkare att hon också ville testa Crinone, vilket läkaren var väldigt skeptisk till eftersom hon knappt kände till nåt om det. syrran propsade dock på att få det, och även för henne lyckades den senaste graviditeten och hon fick en liten dotter i vintras. Så - ni som inte har fått nån förklaring till era missfall - tycker ni ska be om att få crinone utskrivet! Det är inget farligt och åtminstone värt att testa!!

Stor kram och massa uppmuntranstankar till er!

• Dulcinea
    Joeline skrev 2013-01-03 14:15:23 följande:

En stor bunt kramar till er! Det finns ju aldrig garantier för att det kommer att gå vägen, men ge inte upp.

Jag hade tre missfall under 2009-2010 (vecka 7, 10, 9) och efter det bestämde vi oss för att helt enkelt lägga ned ett tag. Jag slutade med allt vad äl-stickor och annat heter, och började ställa mig in på att det skulle vara jag och min man framöver. Då blev jag gravid igen för fjärde gången, hösten -10. Jag vågade ju inte hoppas nåt så klart, kan nog ärligt säga att vi båda var ganska uppgivna.

Träffade dock en underbar läkare som förklarade att för vissa är det helt enkelt så att graviditetshormonerna inte är tillräckligt starka i början, vilket kan leda till att kroppen liksom inte fattar att den är gravid. För detta skrev han ut något som heter Crinone, en vaginalgel som man tar dagligen de första 12 veckorna tills moderkakan har tagit över försörjningen av barnet. Det är alltså ett slags gulkroppshormon (tror jag?) som liksom förstärker kroppens eget gravidhormon. Detta fick jag ta tillsammans med Trombyl. Denna gången lyckades det! Graviditeten var ärligt talat hemsk eftersom jag aldrig vågade hoppas att det trots allt skulle gå vägen, lilleman var dessutom väldigt lugn inne i magen. Men sommaren -11 föddes en helt ljuvlig liten grabb som inte gett oss en lugn stund sen dess! Hann sen inte ens få tillbaka mensen innan jag blev gravid igen när sonen var 10 månader. Fick samma mediciner i början och det fungerade även denna gång - är nu i vecka 35.

Min syster hade också flera missfall, om än väldigt tidiga. Hon sa till sin läkare att hon också ville testa Crinone, vilket läkaren var väldigt skeptisk till eftersom hon knappt kände till nåt om det. syrran propsade dock på att få det, och även för henne lyckades den senaste graviditeten och hon fick en liten dotter i vintras. Så - ni som inte har fått nån förklaring till era missfall - tycker ni ska be om att få crinone utskrivet! Det är inget farligt och åtminstone värt att testa!!

Stor kram och massa uppmuntranstankar till er!

Hej Joeline!

Vad underbart att höra! Har bara fått ett missfall men man är ju jätterädd för att det ska bli samma sak nästa gång så skönt att höra att även för de som fått flera missfall så kan det också gå bra till slut.

Lycka till med allt och tack för uppmuntran! =) 
  • Silverscream
    Dulcinea - Både ja och nej. Jag har en hel del övervikt jag tänkte ta tag i nu och försöka få bort innan maj (då vi tänkt börja försöka igen), det är inget jag vill göra under tiden jag försöker bli gravid.

Går även på antidepressiva jag tänkte försöka få bort (eller åtminstone trappa ned) innan vi börjar försöka igen. Ska även jobba på att stressa mindre och lära mig att tacka nej till att ta på mig saker och ting.

Av dessa anledningar tror jag det är bäst att vi väntar som vi sagt. Trots allt.

Joeline - Tusen tack för din uppmuntran! Det där behövdes! =)
  • Jenny78

Silverscream, jag kämpar också med att bli av med en del övervikt innan vi ska försöka igen. Men det är inte lätt!
    Försöker dra ner radikalt på sockret, hamnar så lätt i tröstätningsträsket:/

• Silverscream
    Jenny78 - Då är vi två. Så fort något negativt händer varäker jag i mig sjuka mängder godis. Vill inte ens tänka på hur kassen såg ut (hade för innehåll) efter senaste missfallet.

Det är verkligen inte lätt, har dragits med övervikt hela mitt liv. Men nu väger jag mer än någonsin och har fått nog.

Mår fortfarande riktigt dåligt, då abstinensbesvären är totala. Kan knappt sova då kroppen är så rastlös och uppe i varv samtidigt som jag är fruktansvärt trött.

Men vet du vad?
    Vi kan fixa det här, vi är starka!      
  • che71

Jag är gravid igen, med hjälp av Pergotime ännu en gång.Plus
    Plussade för 1 vecka sen.

Gravid 2-3 veckor på digitalt idag
    så det går framåt Glad

illamående igår o i förrgår också
    v4+6 idag

Tar Fragminsprutor varje kväll.
    Hoppas att det går vägen denna gång!!!
    5:e gången gillt!

• Dulcinea
    che71 skrev 2013-01-27 06:33:00 följande:
    Jag är gravid igen, med hjälp av Pergotime ännu en gång.Plus
    Plussade för 1 vecka sen.

Gravid 2-3 veckor på digitalt idag
    så det går framåt Glad

illamående igår o i förrgår också
    v4+6 idag

Tar Fragminsprutor varje kväll.
    Hoppas att det går vägen denna gång!!!
    5:e gången gillt!
    Åååh, vad underbart att höra!!! Skrattande  Stort grattis till dig, che71!!!

Håller tummar och tår för att det går bra för dig den här gången, stort lycka till! Själv väntar jag på ÄL som bör komma inom de närmsta dagarna...Glad

Kramar!    
  • Jenny78

Stort grattis Che, nu ska det väl gå vägen tycker jag:))

Här väntar jag på mens nummer två efter senaste missfallet, och sen ska vi bestämma oss för om vi börjar prova nästa månad eller väntar en månad till. Känner mig kluven, vill så gärna lyckas, men känner stor bävan för om det går snett igen.

• Silverscream
    che71 - Stort Grattis! {#emotions_dlg.flower}

Jag håller också alla tummar och tår för att det ska gå vägen för dig denna gång!  Glad

Själv har jag och sambon bestämt oss för att vänta någon månad till. Vi har hamnat i en liten svacka just nu vilket inte känns så bra. Men vi är nog snart förbi den och kan ta nya tag ännu en gång. Glad
Svar på tråden Hur hittar man orken att fortsätta?