Hjälp??LÄggning
Finns det nån mer mamma eller pappa som sköter läggdaxet själv? Min man jobbar på kvällar nu och jag får inte till det.
Att ge flaska i säng e uteslutet..
Finns det nån mer mamma eller pappa som sköter läggdaxet själv? Min man jobbar på kvällar nu och jag får inte till det.
Att ge flaska i säng e uteslutet..
Hur gamla är dina tvillingar?
Mina fyller snart två år och det funkar nu ganska bra att lägga dem själv. Men jag fasade faktist för det då de var mindre. Tjejen åt på ett väldigt jobbigt sätt. Sög några tag och ville sedan göra nåt helt annat så man var var tvungen att sjunga och spexa lite så att hon glömde bort att hon åt. Det var jobbigt även då vi var två vuxna och väldigt svårt då man var ensam. Stora syster var till stor hjälp men ibland var man ju helt själv .
För oss funkade det bäst så att de fick sitta i varsin babysitter och äta samtidigt eller så var den ena i min famn medan den andra fick sitta i soffan bredvid med en massa kuddar bakom ryggen och då kunde jag mata båda på en gång. Sedan bar jag dem i säng. Det här var då de hunnit bli några månader gamla. Då de var riktigt små var vi nästan alltid två som nattade eftersom de behövde få somna i famnen efter att de ätit. De få gånger man var helt själv funkade det bäst att låta dem somna i vagnen och sedan lyfta dem över till sängen. Tyvärr funkade det aldrig att låta dem somna i vår säng, inte ens då man låg bredvid hela tiden.
Hoppas du hittar ett sätt som funkar för er. Vet hur jobbigt det kan vara. Styrkekramar!
Hoppas på denna tråd, jag vill också ha tips!
Mina tvillingar är ett och ett halvt. Lägger dem aldrig själv numera, kunde när de var mindre. Som tur är har vi hjälp av svärmor när någon av oss är borta. Men snart skall min man börja jobba på annan ort, då får jag nog lära mig att klara mig själv.
När de var mindre hade jag en i babysitter och en matades, ammades. Sen la jag en i taget tror jag. Minns inte längre.
Jag har börjat genom att försöka få dem att somna på egen hand i egen säng. Den ena somnar numera jättefint på kvällarna. Den andra vill helst att man är i närheten. Kan man då lyckas ge dem välling samtidigt så borde man kunna lägga dem i varsitt rum sen samtidigt. Men de blir irriterade på varandra om man ger dem välling samtidigt, båda vill vara i famnen själv.
Jag funderar på om det är bäst att ha dem i samma rum eller i varsitt? Just ni sover de i varsitt rum med varsin förälder.
När jag lägger våra 1,5 åriga tvillingar själv så lägger jag dem i våran dubbelsäng med mig i mitten, de äter välling och gosar en stund sedan somnar de. Som längst tar det 30 min. Sedan bär jag tjejen till hennes säng i deras rum, medan killen för närvarande ligger kvar i vår säng resten av natten då det är det som funkar för att han ska sova någorlunda bra. Tvillingar 11 - äter inte dina vällingen själv om du t ex lägger dem bredvid varandra i dubbelsängen eller soffan? Eller i sina egna sängar? Måste de vara i famnen när de äter?
jo vi har gjort faktiskt sen de var små.
Men de var aldrig några problem att bara lägga dem.
Först när de var riktigt små delade de de säng.
Senare fick de varsin men i samma rum - vårt sovrum
Nu har de eget rum som de delar och vi bara lägger dem ( de är nu 4 år)
Så just läggabiten var aldrig krånglig, men en hel del annat med deras sömn ;)
Här e det kaos.. Vet inte om lillkillen har nattskräck eller va det är. Men det är bara jag som får ta han på natten hos pappa blir han galen, Han vaknar o bara skriker o han vill komma upp i min famn o sen ner, han är jätte ledsen och han vet inte va han vill. Ibland får ja inte ens lägga honom om han somnat i min famn.
Nätterna har varit sjukt jobbiga i en bra tid nu, då ja knappt får sova, förstår inte hur han har sån energi som han har.. Vi har fått två olika läkemedel som skall hjälpa han att bli lugn o somna på kvällen men dom hjälper inte.
Som tur är har vi tid till Habliteringen 7 Januari för snart orkar jag inte mera.. Han har haft hjärnhinneinflammation o blodförgftning när han föddes o jag vet inte om det har något med detta och göra..
Klagoinlägg det blev. Men jag e så trött, och på detta pluggar jag oxå, som inte alls går så bra just nu..
Om vi lägger själv så får de somna i vår säng med den av oss som lägger i mitten.
Tack för tips! Provade igår att lägga mina 1,5 åriga tvillingar själv. Att ge båda välling samtidigt funkade inte så bra, pojken kravlade bara iväg, men efter lite kaos ett tag så somnade båda, flickan liggandes i sin säng och pojken i vår säng i samma rum. Sen bar jag över honom till hans säng i ett annat rum. Med lite rutin kanske detta kan funka. Har alltid tänkt att de skall somna i egen säng för att de lättare skall somna om när de vaknar på natten, men detta kanske inte är så noga?
Helst skulle jag vilja att båda sov i samma (eget) rum. Kan man vänja dem vid det månntro?
Fam J
Hur gammal är han?
Kan du justera hur mycket de sover på dagarna, det tycker jag har hjälpt ibland när de vaknat och vägrat somna om på nätterna? Sova i samma säng?
Låter som om ni har det jobbigt, hoppas det blir bättre. Ibland pågår ju beteenden i perioder.
Lättare att ge råd om man vet ungefär vilka nattningsrutiner ni har i dagsläget när det fungerar, då kan man ge tips på justeringar för när du är själv med dem.
Så, hur ser era fungerande rutiner ut när ni är hemma båda två? Har det fungerat att natta dem själv tidigare men inte längre? Eller är det helt nytt att behöva natta själv?
Läste i din presentation att barnen är födda 2011 och det betyder att de är någonstans mellan 1 och 2 år gamla nu.
Vi har ofta haft ett par kvällar i veckan då vi nattat våra tre barn själva ända sedan de var i det närmaste nyfödda. Ibland har det kört ihop sig fullständigt ngn kväll men oftast har det gått jättebra. Jag känner att barnens rutiner har varit till god hjälp för det. Och att man själv ställer in sig på att ta det lugnt och inte låta det stressa upp en ifall det kör ihop sig. För då har det bara blivit värre.
Mina barns rutin: Vi har inlett med att de druckit välling i soffan, jag hade då en lillebror i knät och en bredvid mig (när de var riktigt små låg de på varsin sida om mig istället, med fötterna mot ryggstödet och huvudena närmast mina knän) och deras lilla storasyster på andra sidan. Efter vällingen var det tandborstning, blöjbyte och påklädning av pyjamas.
De har sedan lagts i sina sängar (första 3-4 månaderna hade de samma spjälsäng) som står bredvid varandra i deras sovrum. I perioder har vi fått gå in och buffa i rumpan eller sjunga, stryka över ryggen på ene sonen ifall han inte kunnat komma till ro.
Storasyster har fått vänta på sin tur oftast, men ibland fick hon nattas före ifall småbröderna sovit middag senare än vanligt.
Kanske kan du snappa upp ngt av det jag beskrev som passar dina barn?
Hoppas ni också kan få lite konkreta tips när ni ska till läkaren i nästa vecka!