• Kexen

Gravid, sjukskriven och uppsagd...?!

Hejsan, 
    Jag har en liten undran om hur jag ska gå till väga.
    Jag är gravid i vecka 12, och berättade för min chef om graviditeten redan vecka 10 då jag blev sjukskriven.
    Jag har varit sjukskriven i 1 vecka och har nu fått ytterligare 2 veckors sjukskrivning för att mina blodvärden är dåliga och för att jag inte kan äta mycket.

Idag ville min chef ha möte med mig och jag gick dit och trodde att han ville kolla läget och få sjukintygen osv. Men han började prata om att han ville "avsluta min anställning" för att jag skulle må bäst utav detta ( jag har ett provisionbaserat jobb). 
    Han sa även "du får mer pengar genom att stämpa än vad du får nu", jo visst kanske de men jag får ingenting som mammaledig.

När jag ringde mitt fack sa dom att han inte fick säga upp mig ( vilket jag fattar), men vem vill jobba kvar hos ett svin som säger upp sina anställda pga graviditet? Facket kunde inte heller gå in och hjälpa mig tydligen för att jag inte varit medlem i 3 månader ännu.  

Jag har inte blivit uppsagd ännu, jag fick idag att tänka på saken. Men vad ska man göra????!!
    Uppskattar svar..

//Ledsen tjej. 

• Svar på tråden Gravid, sjukskriven och uppsagd...?!
  • Sandraa L

Jag hade blivit förbannad och sagt att han inte har någon rätt att säga upp mig och att jag i så fall kommer att gå vidare genom facket. 

• Magriffe

Du ska inte göra någonting. Och om han säger upp dig, då kontaktar du facket.
    Det du kan göra är att ringa upp honom och säga att du "tänkt klart" och inte vill bli uppsagd. Lixom, vad menar han?? "Tänka på saken"?? Vad är det du ska tänka på? Vilket ärkepucko!

• Nyfikenhet

Hej!
    Vilken trist situation!

Jag kan förstå om det är svårt att hålla huvudet kallt i det här läget men något jag tar fasta på är att din chef inte har rätt att säga upp dig pga din graviditet. Jag skulle i så neutrala ordalag som möjligt, och skriftligt, meddela att jag fortsätter min anställning och tackar nej till chefens erbjudande om uppsägning vilken framfördes (ange datum). Självklart skulle jag vilja lägga till några väl valda ord men här handlar det om att få chefen att fortsätta göra bort sig och inte ge minsta utrymme för eventuella tolkningar.

Du säger att du inte varit med i facket tre månader än men det kanske inte är så långt borta? Nu är du sjukskriven ytterligare ett par veckor och kan kanske hålla ut tills dess att du kan få ytterligare hjälp? För anteckningar över allt som sägs i frågan fram till dess och kan kommunikationen ske skriftligt är det inte fel bara du väger dina ord rätt. Du har också laglig rätt att spela in samtal med din chef så länge du själv deltar i samtalet.

Jag skulle även prata med försäkringskassan om vad som gäller när det kommer till din sjukpenninggrundande inkomst som ligger till grund för din föräldrapenning. Den vill du ju så klart ska vara så hög som möjlig och även om det vore skönt att be chefen flyga och fara så kan det bli dyrt i förlängningen. Även om du skulle få ut mer av att stämpla just nu så kanske du skulle förlora mer när din sgi räknas om?

Att ha en anställning i grunden kan också hjälpa i andra situationer.

Det här tog en stund att skriva så du har förhoppningsvis redan fått klokare råd redan.
    Lycka till med graviditeten!

• Kexen

Tack så mycket Nyfikenhet!

Det har verkligen hjälpt att läsa igenom de du skrev, jag har 2 månader kvar tills jag får hjälp av facket. Jag gick med där så fort jag fick fast anställning.

Tycker du att jag ska fråga på vilka grunder han säger upp mig i de mejl ska kommer skicka?

• Nyfikenhet

Hej igen!

Jag är tyvärr inte insatt i sådana här frågor så jag vet inte hur jag ska råda dig vidare. Om jag förstod det rätt  skulle du ju ta ställning till huruvida du ville att han skulle säga upp dig så kanske kan du väva in det i ditt svar:

När vi pratades vid sa du att det kunde vara i mitt intresse att du avslutar min anställning då jag skulle få ut mer pengar om jag stämplade än om jag gick miste om min provision. Jag har övervägt detta men vill behålla min anställning.

Med vänliga hälsningar...

Jag tror (med betoning på tror) fortfarande att det klokaste är att säga så lite som möjligt som kan tolkas på olika sätt. Och även om det måste vara riktigt tungt att vara sjuk och behöva kämpa med en okunnig chef så försök att inte på något sätt ge skäl för att han ska kunna påstå att du sagt något dumt eller arbetsvägrat. Vem vill inte skrika "ta ditt jobb och..." men just nu gäller det framför allt att hålla föräldrapenningen framför ögonen. Var också noga med att sköta kommunikationen skriftligt eller spela in så att chefen inte kan påstå att ni muntligt kommit överens om att du är uppsagd.

Kanske kan du få fler svar om du startar en tråd i känsliga rummet eller i juridikforumet. Det är ju lite olika vilka sidor som lockar till sig svar och här i gravidforumet kanske det inte är så mycket "action" kring just dessa frågorna.

• Kexen

Tack igen för ditt svar, 
    jag ska sova på saken och skriva ett mejl imorgon till honom.
    Jag har fortfarande min anställning och tänker inte släppa den lätt, som sagt min föräldrarpenning är viktigare.
    Jag kanske byter till juridik senare om det nu går så långt. 
    Hoppas att det går bra och annars får du hålla ögonen öppna för en annan tråd;)

Tack så jättemycket, du har hjälp mycket! :) 

• Opsie

Min chef sade glatt upp mig med hänvisning till arbetsbrist då jag i v. 14 berättade att jag är gravid. Nu måste jag kämpa som ett djur för att få någon form av inkomst fram tills BF i april eftersom jag varken får csn eller a-kassa. Hata jävla idiot-chefer!

• Kexen

Usch, det är det jag är lite rädd för Opsie, men håller med din chef är ett svin!:s...
    Är det svårt  att få anställning som gravid?? Hur du det eller hur gör du? Jag skulle gärna vilja ha nytt jobb men frågan är om man berättar det eller hur man gör?

Tacksam för svar! 

• Opsie

Jag har skickat iväg ett 70-tal spontanansökningar till företag inom samma bransch som jag jobbade i. Sen har jag sökt några jobb också som har legat ute på annons. Har varit på kanske 3-4 intervjuer hittills men intresset verkar svikta när man säger att man är gravid och bara söker något för ett par månader. De jag har varit hos hoppades nog på något mer långsiktigt. Så svårt verkar det ju vara. Kolla med personaluthyrningsfirmor, typ Manpower etc. Där kan man hitta kortare uppdrag. Jag kollar där också men hittar inga lämpliga tjänster. Rynkar på näsan

• Magriffe

Men om man säger upp någon på grund av arbetsbrist, så kan man inte anställa någon på den tjänsten igen inom en viss tid. Kolla upp det med facket.

• Opsie

Jag var ensam på just min typ av tjänst. Nu anställer de andra på andra typer av tjänster...

• Snäckan87

Opsie: hur hanterade ni företrädesrätten? Är du säker på att allt gick rätt till gällande uppsägning pga arbetsbrist?

• Opsie

Jag hade nån sorts "konsultanställning" på timbasis och var alltså inte fast anställd. Antar att man sitter lösare till då...

Svar på tråden Gravid, sjukskriven och uppsagd...?!