Inlägg från: Nyfikenhet |Visa alla inlägg
  • Nyfikenhet

Gravid, sjukskriven och uppsagd...?!

Hej!
    Vilken trist situation!

Jag kan förstå om det är svårt att hålla huvudet kallt i det här läget men något jag tar fasta på är att din chef inte har rätt att säga upp dig pga din graviditet. Jag skulle i så neutrala ordalag som möjligt, och skriftligt, meddela att jag fortsätter min anställning och tackar nej till chefens erbjudande om uppsägning vilken framfördes (ange datum). Självklart skulle jag vilja lägga till några väl valda ord men här handlar det om att få chefen att fortsätta göra bort sig och inte ge minsta utrymme för eventuella tolkningar.

Du säger att du inte varit med i facket tre månader än men det kanske inte är så långt borta? Nu är du sjukskriven ytterligare ett par veckor och kan kanske hålla ut tills dess att du kan få ytterligare hjälp? För anteckningar över allt som sägs i frågan fram till dess och kan kommunikationen ske skriftligt är det inte fel bara du väger dina ord rätt. Du har också laglig rätt att spela in samtal med din chef så länge du själv deltar i samtalet.

Jag skulle även prata med försäkringskassan om vad som gäller när det kommer till din sjukpenninggrundande inkomst som ligger till grund för din föräldrapenning. Den vill du ju så klart ska vara så hög som möjlig och även om det vore skönt att be chefen flyga och fara så kan det bli dyrt i förlängningen. Även om du skulle få ut mer av att stämpla just nu så kanske du skulle förlora mer när din sgi räknas om?

Att ha en anställning i grunden kan också hjälpa i andra situationer.

Det här tog en stund att skriva så du har förhoppningsvis redan fått klokare råd redan.
    Lycka till med graviditeten!

• Nyfikenhet

Hej igen!

Jag är tyvärr inte insatt i sådana här frågor så jag vet inte hur jag ska råda dig vidare. Om jag förstod det rätt  skulle du ju ta ställning till huruvida du ville att han skulle säga upp dig så kanske kan du väva in det i ditt svar:

När vi pratades vid sa du att det kunde vara i mitt intresse att du avslutar min anställning då jag skulle få ut mer pengar om jag stämplade än om jag gick miste om min provision. Jag har övervägt detta men vill behålla min anställning.

Med vänliga hälsningar...

Jag tror (med betoning på tror) fortfarande att det klokaste är att säga så lite som möjligt som kan tolkas på olika sätt. Och även om det måste vara riktigt tungt att vara sjuk och behöva kämpa med en okunnig chef så försök att inte på något sätt ge skäl för att han ska kunna påstå att du sagt något dumt eller arbetsvägrat. Vem vill inte skrika "ta ditt jobb och..." men just nu gäller det framför allt att hålla föräldrapenningen framför ögonen. Var också noga med att sköta kommunikationen skriftligt eller spela in så att chefen inte kan påstå att ni muntligt kommit överens om att du är uppsagd.

Kanske kan du få fler svar om du startar en tråd i känsliga rummet eller i juridikforumet. Det är ju lite olika vilka sidor som lockar till sig svar och här i gravidforumet kanske det inte är så mycket "action" kring just dessa frågorna.

Svar på tråden Gravid, sjukskriven och uppsagd...?!